• Anonym (hoppla)

Grannbråk i radhus...

Hej! Vi undrar vad det egentligen finns för regler i radhus-områgen? I förra veckan när min sambo satt i jacuzzin och badade med en granne och hade lite musik på, kl var ca 23.30, hände följande: Grannen Nisse går ut på sin balkong och är arg och säger att han ska minsann jobba dagen efter så de får stänga av. Min sambo blev förvånad att musiken störde, men stängde genast av. Det går en liten stund sen kommer grannen ut på sin balkong igen och är fly förbannad! Han menar på att de stör pga att de är därute och måste gå in. Min sambo förklarar så trevligt han kan att han redan stängt av musiken, och att man faktiskt måste få sitta och prata i helt normal samtals-ton på sin egen baksida?! Grannen ger sig inte utan blir bara mer förbannad och hotar med att ringa polisen! Min sambo tycker att då får han väl göra det då... Sambon säger till grannen att om du nu hör att vi pratar så får du väl stänga dina öppna fönster istället. Självfallet ska man visa hänsyn mot varandra men man måste ju få sitta på sin tomt och prata? Nisse vart fly förbannad och deklarerade att de minsann är ovänner from nu! Han smällde igen balkongdörren, gick en trappa upp och smällde igen fönstrena så att de skallrade.
    Under hela tiden satt jag i rummet direkt innanför jacuzzin och tittade på en film, jag hörde ingenting! När jag hade hört en konstig smäll gick jag en trappa upp för att kolla ner om grabbarna satt kvar i tunnan för det var ju så tyst.
    Så, grannen menar på att det ska vara knäpptyst pga att han ska jobba dagen efter.
    Vi menar på att man skall visa hänsyn till varandra och inte störa, men att man måste få nyttja sin tomt sommartid om man visar hänsyn. Så länge man sitter och pratar i vanlig samtalston kan det väl inte uppfattas som störande? Det är väl som med allt annat ett givande och tagande? Sambon stänger av musiken och hörs det då fortfarande så får ju grannen stänga sina fönster..
    Det är ett radhus-område med mestadels barnfamiljer, det kommer aldrig vara knäpptyst! Ett barn skriker, en hund skäller, en telefon ringer, några sitter på sin balkong och tar en drink etc...Är det knäpptyst man är ute efter så kanske det är bättre att bosätta sig i en jordkällare i skogen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:38
    Vi undrar alltså hur ni andra hade gjort? Vad hade ni sagt?
    Vi har aldrig haft fest

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:39
    Hann inte skriva klart...
    Har aldrig haft fest eller liknande, är måna om att vara sams med grannarna och visar alltid hänsyn.

• Svar på tråden Grannbråk i radhus...
  • Anonym

Konstig granne. Självklart har ni rätt att prata på er tomt, så länge ni inte skriker och har fest med högmusik. Kontakta föreningen och ta upp det där, att man får vara ute på sin gård och tala normalt utan att behöva bli utskälld.

• Rakad Apa

Den där "Nisse" verkar ju vara överkänslig.

• Lindreas

Äh, han stängde av musiken när grannen sa till, det räcker gott och väl. Om de suttit och skrattat och vrålat och haft sig så hade jag kanske förstått grannen, och om det hörts genom stängda fönster, men annars verkar Nisse lite skitnödig faktiskt.

• Anonym (Nisse)

Vilken är Nisses version av det hela?

• Anonym (hoppla)
    Anonym (Nisse) skrev 2011-07-18 15:09:45 följande:
    Vilken är Nisses version av det hela?
    Ja, om du nu är Nisse så får du jättegärna skriva här och berätta din version. Vi brukar skoja om att vi nog är världens tråkigaste grannar som aldrig har fest och stoj, men nu när vi för en gångs skull sitter ute och pratar så blir det surt direkt!
  • jebba

Äh, gör ditt bästa för att strunta i Nisses dumheter! Utgår från att han hade en dåligt dag och var glad att det inte är honom du är gift med Själv fick jag en utskällning av vår granne förra veckan för att jag SER SUR UT när jag är ute pa tomten. Vad svarar man på den liksom?

• Livisu
    jebba skrev 2011-07-18 15:42:23 följande:
    Äh, gör ditt bästa för att strunta i Nisses dumheter! Utgår från att han hade en dåligt dag och var glad att det inte är honom du är gift med Själv fick jag en utskällning av vår granne förra veckan för att jag SER SUR UT när jag är ute pa tomten. Vad svarar man på den liksom?
    Haha!!! Men jisses.
  • jebba

Jag vet Vissa människor är helt klart överkänsliga..

• Anonym (sömnstörning)

Sitta och prata i normal samtalston måste ju vara helt OK, på sin balkong eller altan. Spela musik 23.30 kan ju knappast vara det och det faktum att din sambo inte ens kom på tanken gör att jag misstänker att grannen retat sig förr på er...vi bor också i ett radhusområde och när det är väldigt varmt ute måste man ha fönstrena öppna, och då blir man självklart störd om grannen intill sitter ute och pratar och skrattar. Hos oss säger vi till varandra om nån ska ha middag och räknar med att sitta ute lite sent, så vet grannarna och är lite förberedda. Folk har ju inte semester (=sovmorgon) samtidigt...oftast hörs det väldigt väl när folk sitter och pratar, och dricker de även ett glas vin brukar det blir skratt och höjda röster emellanåt, som absolut kan störa grannar som ska upp och jobba nästa dag. 

Vi har en i grannskapet som prompt ska klippa gräset kl 22 vissa dagar, honom är vi trötta på och ingen kan få honom att lägga ner...men vi är rätt toleranta i övrigt

Det ni kallar normal samtalston kanske inte uppfattas så av era grannar? Ett tips är att gå dit och fråga öppet om ni har stört, för isåfall ber ni om ursäkt. Men ni vill kunna sitta ute på kvällen och prata, så ni vill gärna lösa detta med grannen. Hur kan han tänka sig att utforma en plan kring detta? tex att ni har en särskild tid eller att han alltid stänger ett visst fönster, att han får säga till om det låter för mycket osv. Det ska gå att lösa om båda parter är medvetna om att man har olika behov och att man vill ha goda relationer med sina grannar.

lycka till! 

• Anonym (hoppla)
    jebba skrev 2011-07-18 15:42:23 följande:
    Ja herregud, vilken tok! Hoppas han inte polisanmälde dig då! ;)
Svar på tråden Grannbråk i radhus...