• Anonym (hoppla)

Grannbråk i radhus...

Hej! Vi undrar vad det egentligen finns för regler i radhus-områgen? I förra veckan när min sambo satt i jacuzzin och badade med en granne och hade lite musik på, kl var ca 23.30, hände följande: Grannen Nisse går ut på sin balkong och är arg och säger att han ska minsann jobba dagen efter så de får stänga av. Min sambo blev förvånad att musiken störde, men stängde genast av. Det går en liten stund sen kommer grannen ut på sin balkong igen och är fly förbannad! Han menar på att de stör pga att de är därute och måste gå in. Min sambo förklarar så trevligt han kan att han redan stängt av musiken, och att man faktiskt måste få sitta och prata i helt normal samtals-ton på sin egen baksida?! Grannen ger sig inte utan blir bara mer förbannad och hotar med att ringa polisen! Min sambo tycker att då får han väl göra det då... Sambon säger till grannen att om du nu hör att vi pratar så får du väl stänga dina öppna fönster istället. Självfallet ska man visa hänsyn mot varandra men man måste ju få sitta på sin tomt och prata? Nisse vart fly förbannad och deklarerade att de minsann är ovänner from nu! Han smällde igen balkongdörren, gick en trappa upp och smällde igen fönstrena så att de skallrade.
    Under hela tiden satt jag i rummet direkt innanför jacuzzin och tittade på en film, jag hörde ingenting! När jag hade hört en konstig smäll gick jag en trappa upp för att kolla ner om grabbarna satt kvar i tunnan för det var ju så tyst.
    Så, grannen menar på att det ska vara knäpptyst pga att han ska jobba dagen efter.
    Vi menar på att man skall visa hänsyn till varandra och inte störa, men att man måste få nyttja sin tomt sommartid om man visar hänsyn. Så länge man sitter och pratar i vanlig samtalston kan det väl inte uppfattas som störande? Det är väl som med allt annat ett givande och tagande? Sambon stänger av musiken och hörs det då fortfarande så får ju grannen stänga sina fönster..
    Det är ett radhus-område med mestadels barnfamiljer, det kommer aldrig vara knäpptyst! Ett barn skriker, en hund skäller, en telefon ringer, några sitter på sin balkong och tar en drink etc...Är det knäpptyst man är ute efter så kanske det är bättre att bosätta sig i en jordkällare i skogen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:38
    Vi undrar alltså hur ni andra hade gjort? Vad hade ni sagt?
    Vi har aldrig haft fest

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:39
    Hann inte skriva klart...
    Har aldrig haft fest eller liknande, är måna om att vara sams med grannarna och visar alltid hänsyn.

• Svar på tråden Grannbråk i radhus...
  • Anonym
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 22:28:33 följande:
    Jamen tack, det var precis det jag menade!
    Forstätt leva ert liv, ha roligt och om grannen stör sig så be denne att stänga sina fönster. Ni har rätt att ha ett normalt liv i ert hus även om han/hon ska upp och jobba!
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 21:54:48 följande:
    Kanske att han överdrev men jag tycker också att det är respektlöst att sitta ute och spela musik och prata vid halvtolv på en vardag. Ofta låter man mer än vad man själv tro, speciellt om man kanske har tagit en öl eller två. Låter inte en sån där jacuzzi också? Eftersom det är stor risk att nån i området måste upp och jobba, och eftersom vi befinner oss i en sommarmånad då det kan bli varmt om fönstrena är stängda, så får man ju tänka till lite och ta hänsyn.
    Jag jobbar skift-schema, kan jag då kräva att grannarna ska rätta sig efter det och alltså inte får prata i sin trädgård dagtid, eller på helger? Nej, naturligtvis inte!
    Vi tycker att man ALLTID ska respektera sina grannar och visa hänsyn, vi är inte högljudda när klockan är mycket, vi har själva barn. Men vi anser faktiskt inte att man kan klassa prat som en störning!
  • Anonym (hoppla)

Idag försökte min sambo prata med grannen och började med att be om ursäkt för att han spelat musik och stört på det sättet, men Nisse var bara arg och började gapa diekt. Han menade på att de inte skulle suttit kvar och pratat. Och Nisses fru sa "jag hörde faktiskt att ni pratade där nere kl 01.30 på natten! (I vårt ute-rum)Så får det inte vara!" Men herregud, människan menar alltså på allvar att man ska vara tyst som en mus för att de inte ska bli störda! Vi sa det att man måste faktiskt få prata normalt, att du hör att vi pratar kan inte räknas som en störning, det är bara att räkna som normala ljud. "Nej, det ska vara tyst!" SUCK!!! Usch, vi tycker det här är jättejobbigt då vi stått ut med en hel del konstigheter från deras sida för att inte starta nåt tjafs. Och nu i veckan kommer våra kompisar från Småland på besök och vill bada i tunnan...

• Anonym (Reva)
    Anonym skrev 2011-07-18 22:22:32 följande:
    Men hur många decibel kan det bli inne av lite småprat, jaccuzzi och lite musik om man har fönstren stängda? Det är ts och hennes familjs rätt att göra vad de vill i sin trädgård när de vill!
    Det kan låta tillräckligt mycket för att störa.

Om man väljer att bo så nära inpå andra så måste man ta hänsyn till andra människor när klockan är halvtolv på natten. Hade grannen klagat klockan nio, då hade jag tyckt annorlunda, men nu var klockan halvtolv.

Om man tar hänsyn till andra, istället för att som nån annan skrev sätta sina "rättigheter" först och säga att det finns minsann ingen lag emot att prata ute på sin egen uteplats, så brukar det här med grannsämja funka så mycket bättre.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 22:33:06 följande:
    Jag jobbar skift-schema, kan jag då kräva att grannarna ska rätta sig efter det och alltså inte får prata i sin trädgård dagtid, eller på helger? Nej, naturligtvis inte!
    Vi tycker att man ALLTID ska respektera sina grannar och visa hänsyn, vi är inte högljudda när klockan är mycket, vi har själva barn. Men vi anser faktiskt inte att man kan klassa prat som en störning!
    Klart man inte kan. Och ni har ju faktiskt visat just denna granne att ni visar hänsyn, när ni flyttade grillen för hans skull. Dessutom stängde din kille av musiken. Prata ni på.  Dessutom är det väl så om man sitter ute och pratar en kväll och har grannar nära inpå så pratar man automatiskt lite tystare, eftersom man vet att det hörs bättre när allt är tyst omkring. Och man vill ju inte ha grannar som sitter och tjuvlyssnar.
  • Anonym (Reva)
    Anonym skrev 2011-07-18 22:31:45 följande:
    Forstätt leva ert liv, ha roligt och om grannen stör sig så be denne att stänga sina fönster. Ni har rätt att ha ett normalt liv i ert hus även om han/hon ska upp och jobba!
    Så att nödvändigtvis behöva sitta ute och prata på sin uteplats mitt i natten, som råkar befinna sig under grannarnas sovrumsfönster, är alltså ett "normalt liv"? Och det är onormalt att behöva sova vid den tiden?

• Anonym (Reva)
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 22:33:06 följande:
    Som sagt, ofta så vet man nog inte själv hur mycket man låter. Speciellt mörka basröster på män låter jättemkt och jag kan själv ha svårt att sova när t ex min tonårsson pratar i huset även om det är flera väggar emellan.

Men du verkar ju redan ha bestämt dig för att grannen har fel och ni har rätt, så varför fråga här om du bara vill ha medhåll?
  • Anonym
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 22:47:52 följande:
    Så att nödvändigtvis behöva sitta ute och prata på sin uteplats mitt i natten, som råkar befinna sig under grannarnas sovrumsfönster, är alltså ett "normalt liv"? Och det är onormalt att behöva sova vid den tiden?

Ja, att sitta i sin egen trädgård på sommarnätter är normalt! Grannen har nappast sitt sovrumsfönster ovanför ts uteplats...
  • Anonym
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 22:50:28 följande:
    Som sagt, ofta så vet man nog inte själv hur mycket man låter. Speciellt mörka basröster på män låter jättemkt och jag kan själv ha svårt att sova när t ex min tonårsson pratar i huset även om det är flera väggar emellan.

Men du verkar ju redan ha bestämt dig för att grannen har fel och ni har rätt, så varför fråga här om du bara vill ha medhåll?
    Det är väl inte grannens prob lem att du har svårt att somna om det är ljud utanför? Om man pratar så stör man inte, även om vissa känsliga kan anse det. men ni skulle kanske fundera på att ljudisolera huset?
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 22:45:23 följande:
    Det kan låta tillräckligt mycket för att störa.

Om man väljer att bo så nära inpå andra så måste man ta hänsyn till andra människor när klockan är halvtolv på natten. Hade grannen klagat klockan nio, då hade jag tyckt annorlunda, men nu var klockan halvtolv.

Om man tar hänsyn till andra, istället för att som nån annan skrev sätta sina "rättigheter" först och säga att det finns minsann ingen lag emot att prata ute på sin egen uteplats, så brukar det här med grannsämja funka så mycket bättre.
    Det är skillnad på om man gör det varje kväll, eller om det händer någon enstaka gång. 

Tycker TS redan visat att hon tar hänsyn till sina grannar. 
Svar på tråden Grannbråk i radhus...