• Anonym (hoppla)

Grannbråk i radhus...

Hej! Vi undrar vad det egentligen finns för regler i radhus-områgen? I förra veckan när min sambo satt i jacuzzin och badade med en granne och hade lite musik på, kl var ca 23.30, hände följande: Grannen Nisse går ut på sin balkong och är arg och säger att han ska minsann jobba dagen efter så de får stänga av. Min sambo blev förvånad att musiken störde, men stängde genast av. Det går en liten stund sen kommer grannen ut på sin balkong igen och är fly förbannad! Han menar på att de stör pga att de är därute och måste gå in. Min sambo förklarar så trevligt han kan att han redan stängt av musiken, och att man faktiskt måste få sitta och prata i helt normal samtals-ton på sin egen baksida?! Grannen ger sig inte utan blir bara mer förbannad och hotar med att ringa polisen! Min sambo tycker att då får han väl göra det då... Sambon säger till grannen att om du nu hör att vi pratar så får du väl stänga dina öppna fönster istället. Självfallet ska man visa hänsyn mot varandra men man måste ju få sitta på sin tomt och prata? Nisse vart fly förbannad och deklarerade att de minsann är ovänner from nu! Han smällde igen balkongdörren, gick en trappa upp och smällde igen fönstrena så att de skallrade.
    Under hela tiden satt jag i rummet direkt innanför jacuzzin och tittade på en film, jag hörde ingenting! När jag hade hört en konstig smäll gick jag en trappa upp för att kolla ner om grabbarna satt kvar i tunnan för det var ju så tyst.
    Så, grannen menar på att det ska vara knäpptyst pga att han ska jobba dagen efter.
    Vi menar på att man skall visa hänsyn till varandra och inte störa, men att man måste få nyttja sin tomt sommartid om man visar hänsyn. Så länge man sitter och pratar i vanlig samtalston kan det väl inte uppfattas som störande? Det är väl som med allt annat ett givande och tagande? Sambon stänger av musiken och hörs det då fortfarande så får ju grannen stänga sina fönster..
    Det är ett radhus-område med mestadels barnfamiljer, det kommer aldrig vara knäpptyst! Ett barn skriker, en hund skäller, en telefon ringer, några sitter på sin balkong och tar en drink etc...Är det knäpptyst man är ute efter så kanske det är bättre att bosätta sig i en jordkällare i skogen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:38
    Vi undrar alltså hur ni andra hade gjort? Vad hade ni sagt?
    Vi har aldrig haft fest

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:39
    Hann inte skriva klart...
    Har aldrig haft fest eller liknande, är måna om att vara sams med grannarna och visar alltid hänsyn.

• Svar på tråden Grannbråk i radhus...
  • Paradigm

Jag är lite konstig och tycker sådant är mys. Det är tecken på att det är sommar!

Jag tror inte att ni var problemet, utan ni råkade bli offret för hans sömnsvårigheter den kvällen. Jag har svårt att tänka mig att lågmälda röster kan störa ens sömn.

• Anonym (sömnstörning)
    anzita skrev 2011-07-18 23:27:15 följande:
    Till normalt hänsynstagande hör att inte störa med högljudd musik, skräniga röster, hamrande osv efter kl 22 - om man inte förvarnat grannarna innan, t ex att man har fest.

Som TS beskriver det kan jag omöjligen tycka att hennes kille varit ohyfsad! Ja, kanske tanklös med musiken, men han stängde av direkt efter påpekandet. 

Enligt min åsikt ska man bosätta sig långt från grannar /bebyggelse om man inte tål normala ljud som hör livet till. Barn kan vara ledsna och gråta, hundar kan skälla, ibland måste man renovera och väsnas lite. Om grannen kräver att det ska vara knäpptyst jämnt blir livet outhärdligt. 

Grannen verkar överkänslig. Han borde ta emot ursäkten i stället för att sura vidare.
    Jag tycker tvärtom. Vill man ha full frihet att vara uppe på nätterna och umgås eller göra vad som helst så ska man bosätta sig långt från andra, i ett villaområde med marginal mellan husen eller på landet kanske hellre. 

De som bor tätt är oftast inte de som kan välja. Därför är hänsyn viktigare än att hävda sin egen rätt att ta plats. 

Ju fler inlägg TS skriivt här, desto mer övertygad blir jag om att det hela handlar om "rättigheter" för TS och även om grannen verkar mer grinig än genomsnittet uppfattar jag från TS resonemang att han kanske har en del anledningar trots allt. 
  • Envira

jag förstår grannen när det gäller musiken, till fullo förstår jag honom. Att de satt ute och pratade.. nja, tycker nog han överdrev men sen vet jag ju inte hur lyhört det är heller. Man ska alltid respektera grannarna så att man får samma respekt tillbaka tycker jag.

• Anonym
    Anonym (sömnstörning) skrev 2011-07-19 06:19:19 följande:
    Jag tycker tvärtom. Vill man ha full frihet att vara uppe på nätterna och umgås eller göra vad som helst så ska man bosätta sig långt från andra, i ett villaområde med marginal mellan husen eller på landet kanske hellre. 

De som bor tätt är oftast inte de som kan välja. Därför är hänsyn viktigare än att hävda sin egen rätt att ta plats. 

Ju fler inlägg TS skriivt här, desto mer övertygad blir jag om att det hela handlar om "rättigheter" för TS och även om grannen verkar mer grinig än genomsnittet uppfattar jag från TS resonemang att han kanske har en del anledningar trots allt. 
    Hur tänker du nu? Vem ska stötta dig i att grannen, som äger sitt eget hus, ska vara tyst efter 22 på vardagar? Tror du polisen ska komma ut och säga till ts m. familj att de inte får bada, prata och lyssna på musik i sin trädgård på nätterna?
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (sömnstörning) skrev 2011-07-19 06:19:19 följande:

Ja, jag håller ju inte riktigt med där. Om man ska visa hänsyn till varandra så ska det väl inte bara komma från vår sida? Precis som vi visar hänsyn genom att inte festa, vara högljudda, säger åt våra barn om de är för gapiga, så bör väl grannen också visa hänsyn till att vi vill kunna ha ett normalt socialt liv på sommarhalvåret? Det hör till att kunna sitta ute och fika, spela kort, ta en drink etc på sommaren. Hela dagarna har de huset hermetiskt tillslutet, men på kvällen så öppnar de sina sovrumsfönster på baksidan. Sovrumsfönstrena på andra sidan är stängda. Att säga till oss att vi bara kan vara ute på fre, lör är ett hån mot oss eftersom de mycket väl vet att min sambo jobbar då! Att begära att ens omgivning ska göra alla uppoffringar utan att visa någon god vilja själv finner inte jag rimligt. Om vi är ute och pratar och de inte tål att höra att någon pratar (de kan omöjligt höra mer än ett mummel) så får de väl stänga sina fönster.
    Hänsyn är dessutom något han ej kan stava till ens. En dag kom han och pratade om hur det såg ut i vårt vardagsrum, då har han hängt ut över balkongen och stirrat in på vår sida! Jag höll på att trilla baklänges! Sen dess har vi inte vågat "mysa" i soffan utan har varit rädda att han kan titta in. Jag ska väl för 17 kunna gå naken i mitt eget vardagsrum?!
  • Anonym (hoppla)
    Anonym skrev 2011-07-19 09:05:54 följande:
    Hur tänker du nu? Vem ska stötta dig i att grannen, som äger sitt eget hus, ska vara tyst efter 22 på vardagar? Tror du polisen ska komma ut och säga till ts m. familj att de inte får bada, prata och lyssna på musik i sin trädgård på nätterna?
    Ska faktiskt tillägga här att vi sprang på ett par poliser igår och frågade om de visste vad som gällde. De menade på att om de skulle åka ut på ett jobb där någon klagade på att grannen stör, och det visar sig att man sitter och pratar i sin egen trädgård så skulle de säga åt grannen att stänga sina fönster istället. De menade på att det var helt OK. Jag ska kolla vidare om jag hittar någon lagparagraf av något slag, nån som vet?
  • Safir73

Är det en bostadsrättsförening ni bor i? För isåfall finns det ju stadgar och regler som föreningen slagit fast, där det framgår vad som gäller och vad som räknas som störning.

Kan aldrig tänka mig att vanligt prat i samtalston skulle räknas som störning, då är det nog mer sannolikt att grannen var grinig av nån anledning :)  

• Anonym
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-19 09:16:44 följande:
    Ska faktiskt tillägga här att vi sprang på ett par poliser igår och frågade om de visste vad som gällde. De menade på att om de skulle åka ut på ett jobb där någon klagade på att grannen stör, och det visar sig att man sitter och pratar i sin egen trädgård så skulle de säga åt grannen att stänga sina fönster istället. De menade på att det var helt OK. Jag ska kolla vidare om jag hittar någon lagparagraf av något slag, nån som vet?
    Kolla den kommunala ordningsstadgan, finns på din kommuns hemsida!

Polisen skulle nog tycka det var en onödig utryckning om man inte lever rövare och bråkar.
  • Anonym (hoppla)

Nej, radhus med friköpt tomt.

• Anonym (hoppla)

Idag när vi skulle iväg gick min sambo ut å startade bilen och började lasta in barnen, då öppnar grannens fru dörren och skriker att det är max 1 minuts tomgångskörning! Visst, det har hon rätt i men bilen var kokhet... Sambon bet sig i läppen och stängde av, hon smällde igen dörren. Snacka om att söka bråk!!!

• Anonym

kolla vad som står i stadgarna. hos oss skall man vara tyst från kl 22 (dvs ingen hög musik eller tv mm) men självklart får man prata å umgås!

• Paradigm
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-19 13:37:17 följande:
    Idag när vi skulle iväg gick min sambo ut å startade bilen och började lasta in barnen, då öppnar grannens fru dörren och skriker att det är max 1 minuts tomgångskörning! Visst, det har hon rätt i men bilen var kokhet... Sambon bet sig i läppen och stängde av, hon smällde igen dörren. Snacka om att söka bråk!!!
    Jag hade ALDRIG stängt av motorn.
  • Paradigm

Eller så hade jag kört en halv meter och sedan sagt: "Nöjd? Nu har jag ytterligare 1 minut till!".

• anzita

Kära Anonym (sömnstörning) - inlägg #52:
    Om du läser vad jag skriver märker du att jag poängterar - normala ljud som hör livet till, att jag även angett det brukliga att iaktta större hänsyn efter 22.
    Ingenstans har jag påstått att det är OK att "vara uppe på nätterna .. göra vad som helst".

Fortfarande menar jag att ett vanligt liv med allt det innebär ger ifrån sig lite ljud som kan uppfattas störande av den som är extra känslig. Sådana hyperkänsliga personer ska inte kräva av sin omgivning att alla ska dansa efter deras pipa. Ömsesidigt hänsynstagande brukar lösa det mesta.

Till TS: bor ni i bostadsrätt? Då brukar viktiga tidpunkter då det ska vara störningsfritt stå i föreningens stadgar. 

• Anonym (hoppla)

Vi bor i radhus, med friköpt tomt.

• Anonym

Det är vid såna här tillfällen som djävulen kommer fram i mig ..jag hade badat mer tunna än ni gjort någonsin, och suttit ute så många kvällar som möjligt och pratat :)

• Anonym (hoppla)

Nån som varit med om liknande?

• anzita
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-19 22:50:50 följande:
    Nån som varit med om liknande?
    Inte direkt, men när jag och min x var nygifta så bodde ett annat ungt par i lägenheten ovanför. De hade fest en kväll utan att ha sagt till om det innan. På andra sidan väggen, i trappen bredvid oss bodde ett gammalt par.  OK, vi hade lagt oss och hörde oväsendet från festen men var själva unga och inte direkt störda. Man hade ju förståelsen... Flört men sedan började väldigt konstiga ljud. Det lät som att något skramlade o bankade precis bredvid huvudet (vår säng stod med gaveln mot den vägg där det äldre paret bodde bakom). Efter en halvtimmas bankande så gick jag upp och kollade via balkongen, vad det kunde vara. Det var mörkt i grannens lägenhet, och unga parets fest pågick däruppe för fullt.

Jag knallade till trappen bredvid i nattlinne och kofta. Plingade på hos gamla paret som efter en stund öppnade brevinkastet och började ropa til mig att vilken hemsk fest vi har o de kan inte sova. Det tog en stund för mig att övertyga henne om att vi inte alls festade utan sov i godan ro och vart väckta av att något bankade på våran vägg. Bad henne titta genom brevinkastet, att jag hade inte alls partykläder på mig utan nattlinne Skäms

Efter en kort tystnad öppnades dörren och där står tanten med två kastrullock i händerna. De hade använts till att stävja festljuden.. .trodde hon. Nu vart paret mycket ångerfulla och bad om ursäkt, bjöd in mig och mitt X . De var mycket tacksamma över att Xet erbjöd sig att gå till de andra grannarna och be dem dämpa ljudnivån lite.
    Det var ganska lustigt i alla fall, och inga grannar blev ovänner efter detta, tvärtom alla fick sig ett gott skratt. Även de unga ovanför som förstod efter den händelsen att förvarna innan de skulle festa.
Svar på tråden Grannbråk i radhus...