Grannbråk i radhus...
Hej! Vi undrar vad det egentligen finns för regler i radhus-områgen? I förra veckan när min sambo satt i jacuzzin och badade med en granne och hade lite musik på, kl var ca 23.30, hände följande: Grannen Nisse går ut på sin balkong och är arg och säger att han ska minsann jobba dagen efter så de får stänga av. Min sambo blev förvånad att musiken störde, men stängde genast av. Det går en liten stund sen kommer grannen ut på sin balkong igen och är fly förbannad! Han menar på att de stör pga att de är därute och måste gå in. Min sambo förklarar så trevligt han kan att han redan stängt av musiken, och att man faktiskt måste få sitta och prata i helt normal samtals-ton på sin egen baksida?! Grannen ger sig inte utan blir bara mer förbannad och hotar med att ringa polisen! Min sambo tycker att då får han väl göra det då... Sambon säger till grannen att om du nu hör att vi pratar så får du väl stänga dina öppna fönster istället. Självfallet ska man visa hänsyn mot varandra men man måste ju få sitta på sin tomt och prata? Nisse vart fly förbannad och deklarerade att de minsann är ovänner from nu! Han smällde igen balkongdörren, gick en trappa upp och smällde igen fönstrena så att de skallrade.
Under hela tiden satt jag i rummet direkt innanför jacuzzin och tittade på en film, jag hörde ingenting! När jag hade hört en konstig smäll gick jag en trappa upp för att kolla ner om grabbarna satt kvar i tunnan för det var ju så tyst.
Så, grannen menar på att det ska vara knäpptyst pga att han ska jobba dagen efter.
Vi menar på att man skall visa hänsyn till varandra och inte störa, men att man måste få nyttja sin tomt sommartid om man visar hänsyn. Så länge man sitter och pratar i vanlig samtalston kan det väl inte uppfattas som störande? Det är väl som med allt annat ett givande och tagande? Sambon stänger av musiken och hörs det då fortfarande så får ju grannen stänga sina fönster..
Det är ett radhus-område med mestadels barnfamiljer, det kommer aldrig vara knäpptyst! Ett barn skriker, en hund skäller, en telefon ringer, några sitter på sin balkong och tar en drink etc...Är det knäpptyst man är ute efter så kanske det är bättre att bosätta sig i en jordkällare i skogen...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:38
Vi undrar alltså hur ni andra hade gjort? Vad hade ni sagt?
Vi har aldrig haft fest
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:39
Hann inte skriva klart...
Har aldrig haft fest eller liknande, är måna om att vara sams med grannarna och visar alltid hänsyn.