Inlägg från: Anonym (Bolån) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bolån)

    Hur räknar banken? Hur mycket ska finnas kvar?!

    Hej.

    Jag och min sambo vill söka ett bolån och vi har varit i konakt med Swedbank. Vi fick en väldigt otrevlig man där som redan innan vi ko var inställd på att vi inte skulle ha råd att låna.

    Nu har jag kollat på länsförsäkringar bank och räknat på deras boendekalkyl.

    Men hur räknar banken? Hur mycket ska finnas kvar efter att lånet och andra utgifter är betalda? Det sk överskottet, hur stort ska det vara.
    Jag har räknat och räknat, på alla våra stora och små utgifter,

    Totalt i inkomst ser det ut så här, efter skatt.
    20 744 kr

    Lånet beräknas kosta
    5 379 kr
    inkl driftskostnad

    Våra utgifter inkl sparande ser ut så här:
    10 949 kr

    Överskottet blir då alltså
    4 690kr/mån

    Räcker det?

    Då har jag räknat med den räntan som är nu, men misstänker att banken vill räkna en lite högra ränta. Men räcker det ändå?!

  • Svar på tråden Hur räknar banken? Hur mycket ska finnas kvar?!
  • Anonym (Bolån)

    Ja det är ett litet lån på ett hus. 595 000 kr
    Självklart vet även jag att det ska underhållas. Men vi sparar varje månad och har dessutom en del undanstoppat sedan innan.

    En gång om året får min sambo en bonus, en dubbel lön, den sätts också in under sparandet. Det är inte banken som har räknat på driftkostnaden utan jag. Så jag har räknat högt, både på driftskostnaden och på alla andra utgifter.

    Men jag menar. Vad ska överskottet på 4 690kr/mån användas till? Vi lever snålt, så troligtvis går de pengarna också till sparande...

  • Anonym (Bolån)

    Okej. När kostnader för boendet är betalt skulle vi då ha 11 000 kr kvar?!
    Vi har ju 15 365 kr kvar när boendet är betalt...

  • Anonym (Bolån)
    Anonym skrev 2011-07-19 20:24:10 följande:
    Svårt att veta hur dom räknar. Vi har minst 31 000 efter skatt (+OB som är olika varje månad för min man). Vi har 200 000 i sparande. På Swedbank fick vi ett lånelöfte på villa för 1miljon (alltså lån på 850 000). Och det först efter att vi sagt att vi redan har lånelöfte på en annan bank. Dom är jäkligt tjuriga på Swedbank!
    På Nordea har vi lånelöfte på 1,4 miljoner. Där är dom dessutom trevliga :)

    Ni har ju relativt låg inkomst på två personer. Är det bara en av er som har inkomst från jobb? I så fall är det bättre att ansöka i bara den personens namn.

    Dom räknar med högre ränta och att man ska ha över en viss summa varje månad. Mitt råd är att höra med en annan bank! 
    Hur skulle det vara bättre att söka i en persons namn? Som ensamstående skulle man då ha 7000 kr över efter att boendet är betalt. Alltså med boendet menas då ränta, amortering och driftskostnad?
    Om han söker själv skulle det bli, 10 325 kr över efter att boendet är betalt. Det blir ju inte mycket bättre än om vi hade sökt båda två...
  • Anonym (Bolån)

    Hej!
    Som sagt så var vi på banken idag. Det blev swedbank eftersom gubben har allt sitt där innan. Efter lite räknande så kom han fram till att vi inte skulle ha några problem med att få ett lån.

    Vi blev godkända ett lån på 550 000 kr. Det var jag som hade räknat fel när jag skrev 595 000 kr.

    Enligt bankens uträkning har vi ett överskott lite över 3600 kr efter boende och andra kostnader.

    Superglad Ska ringa mäklaren imorgon...

  • Anonym (Bolån)

    Blev förresten swedbank trots allt

  • Anonym (Bolån)

    Då räknade de även med att jag har aktivitetsersättning från f-kassan och inget jobb än...

  • Anonym (Bolån)
    Anonym (Fegis) skrev 2011-07-20 21:16:31 följande:
    Men oj vad kul!Grattis!
    Och här går jag och tvekar på om vi kommer bli nekade lån på 800 000kr med en gemensam inkomst på 34 000kr + 2 barnbidrag.. Dock har vi inte så mycket som er att skjuta in i kontantinsats. Räknar vi på en boende kostnad på 10 000kr så har ju vi 26 000kr kvar (barnbidrag medräknat). Kanske inte ska fega så utan knalla iväg till banken

    Hoppas ni hittar en fin lägenhet! 
    Tack!

    Nej tycker ni ska kolla.. Ni kan ju inte få mer än ett nej..

    Det är ett hus vi ska köpa!
  • Anonym (Bolån)
    Anonym skrev 2011-07-20 22:21:42 följande:
    Jag arbetar på banken, men väljer att vara anonym för att jag inte vill avslöja vem jag är just här inne på FL.

    Det verkar som er bankman har räknat väldigt snällt(iofs kan lite hänga på hur mycket ni har sparat och vad ni lägger i kontantinsats), och generellt är Swedbank ganska hårda när man räknar i kalkylen. Jag kan inte få ihop er kalkyl, och hos mig skulle ni förmodligen inte fått ett bolån för att jag inte kan få ihop kalkylen alls.

    Två vuxna skall ha kvar 14.000 efter samtliga lån/krediter är betalda(ensam vuxen 9.000, 2800 per barn). Man räknar på 5 års räntan + 3% på topplån samt bottenlån, för den räntan skall man klara av. Topplån(över 75%) skall betala av på 10 år. Bottenlån skall man i kalkylen amortera 1% på. Driftskostnad man räknar på i kalkylen är 3800kr/mnd. ,
    Jag hade räknat fel på min inkomst, vi har ca 30 000 kr/mån tillsammans innan skatt.

    Bottenlånet blir på 420 750 kr och topplånet på 134 200 kr. Han räknade med en högre ränta sa han och driftskostnade är räknad på 35000 kr/år  eftersom vi har tillgång till ved i alla fall ett år utan kostnad. Sen har han räknat efter schablonbeloppet 14000 kr i utgifter.
  • Anonym (Bolån)

    Du menar alltså att jag inte har rätt att vara glad? Att vi istället ska bo på gatan? För då mår vi säkert kanon!

    Hans bonus är inte medräknad i några kalkyler så om han inte får den så är det helt enkelt bara så.. Får han den så blir vi glada...

    På banken räknade de med en högre ränta än den som är nu. Men självklart vet jag att allt kan hända, jag är inte dum i huvudet.

    Jag är inte långt ifrån att också få ett jobb, så då kommer det bara se bättre och bättre ut.

  • Anonym (Bolån)

    Nu är det såhär att ingen av oss är intresserad av att göra kostsamma saker när vi är lediga, vi trivs bra i TV soffan och bara mysa tillsammans, med vår stora "tjock TV", dricka en kopp kaffe eller två vid datorn, eller bjuda in vänner på lite kaffe. Jag kan tänka mig att det är lite skillnad att leva i en väldigt liten by i södra Sverige, än att bo i någon storstad.

    Vi bor på landet, så vi har inga resekosnader när vi ska plocka svamp eller blåbär.

    Våra vänner förväntar sig inte att det bjuds vin till maten eller att man köper några födelsdagspresenter.
    Vi finns där för våra vänner och de finns där för oss, det räcker gott och väl för mig att man vet att det alltid finns någon att prata med över en kopp kaffe (vilket jag f.ö. kan bjuda på). Vill inte mina vänner bli bjudna på köttfärs så får de vara utan, så enkelt är det. Då kanske de inte är mina vänner. Jag har blivit väldigt kritisk och är bara vän med de som verkligen är ens vänner oavsett vad.

    Lyxfällan finns för att folk inte lever efter sina inkomster...
    Kan man inte (på två personer) klara av att leva på 17500 kr (med allt inräknat utom boende) på en månad kanske man har lite problem med sig själv...

  • Anonym (Bolån)

    Vi la 420 000 i bud på huset idag men säljaren var inte rikigt nöjd, han ville mötas på 460 000, så imorgon ringer jag och lägger 450 000
    Sen är vi förhoppningsvis snart husägare...

  • Anonym (Bolån)
    neelliee skrev 2011-07-22 03:37:52 följande:
    Jag tror inte att det spelar roll alls var man bor - de flesta vill göra annat än mysa i soffan. I alla fall så småningom, är man i nykärfasen så kanske mysandet duger   Måste man skippa nöjen under en period (t.ex. vid studier) så måste man och man KLARAR det, men de allra, allra flesta vill inte leva så år ut och år in. Hur länge har ni livet tillsammans nu och varit helnöjda med soffmys och surfande vid datorn som enda nöje? Efter några år tillsammans brukar de flesta längta efter (och behöva!) mer egen tid utanför sin relation, tid att umgås med vänner och kanske odla något eget intresse.

    Ni tror inte att ni kommer att få barn en dag..? Det finns inga planer på att skaffa ett husdjur?

    Alltså, vill man bara mysa i soffan hela livet så fine, då ska man såklart få göra det. Men BANKEN har all rätt att vägra att låna ut pengar till några som knappt har råd med något nöje, för de allra flesta brukar inte nöja sig med enbart gratisnöjen sett på flera års sikt. Det handlar ju inte om att KLARA SIG, om att överleva, utan om att leva på en nivå där man känner att man mår bra, där man trivs. Där man inte behöver oroa sig för en veckas influensa och där pengarna räcker till att följa NÅGRA drömmar och önskemål, om än bara att kunna följa sin längtan efter en viss middagsmat, sina drömmar om små enkla upplevelser som att ha råd att spontanköpa långfärdsskridskor den vinter isen ligger tjock eller att kunna gå en kurs på Folkuniversitetet.

    Som sagt så är man vänner oavsett ekonomi, men ofta så VILL man kunna köpa en present och bjuda släkten på kalas någon gång då och då. Det handlar inte om att strössla ut pengar eller att inte kunna se det fina i den alldlees gratis gemenskapen, utan om en önskan att inte vara helt begränsad i vad man kan hitta på med sina vänner. Att aldrig ge presenter, bjuda på lite extra god mat eller ha råd att åka bil en timmes enkel resa för att se vännens dotters gymnastikföreställning kan man absolut överleva, men det kan också kännas genuint trist efter fem år. Även om det låter jättefuttigt att det känns trist att inte kunna köpa presenter så är det en sådan sak som kan slita ganska mycket i längden, just känslan av att INTE KUNNA välja, att tvingas välja det billigaste alltid.

    Återigen - det handlar inte om att det inte GÅR och vi är alla olika. Och har olika förutsättningar med olika långt till vänner, släktingar och i olika kommuner ser det olika ut med tillgång till (och avgifter för!) simhall, bibliotek, badstränder, motionsanläggningar osv. Familj A som bor en bit ifrån allt sådant kan lätt hamna på en tusenlapp mer i bara bensinkostnader per månad jämfört med familj B som har gångavstånd till allt, trots att de har exakt samma vanor.
    Är ni helnöjda med era liv och ärligt tror att ni alltid kommer vara det så är det ju bara bra! Men de svar du fått bygger på andras erfarenheter och de kan vara värda att allvaligt begrunda. Dels för att slippa hamna i elände om några år, dels för att de helt enkelt är svaret på frågan i din TS - "Hur räknar banken?" Banken räknar med att människor vill ha en VISS frihet att bestämma över sin fritid, eftersom erfarenheten visar att de alla flesta vill ha det så. Tyvärr kan banker inte avgöra vilka som är undantaget av alla som söker lånelöfte och säger "VI behöver minsann inga nöjespengar!" För det är betydligt fler som säger så än som faktiskt klarar av att leva så.
    Ja, vi har varit tillsammans i snart 10 år och är fortfarande nöjda med vår situation. Barn hoppas vi kommer, men vi har svårt att få barn så visst räknar vi med att det kan bli ändringar. Husdjur har vi redan, en hund och två katter. Deras mat och försäkringar är medräknade i våra andra utgifter.

    Bensin är redan inräknat i andra utgifter, så de 3000-4000 är till enbart nöjen, alltså sånt som vi helt enkelt känner för att göra.
  • Anonym (Bolån)
    Tokstolla skrev 2011-07-22 07:52:54 följande:
    Håller tummarna för er! 
    Men om ni lägger 450-460 då lär ni ha mindre bolån också eller?

    Grattis!! =) 
    Tack! Ja bolånet blir mindre då :)
  • Anonym (Bolån)
    Anonym (Litet lån) skrev 2011-07-22 08:30:07 följande:
    Lycka till.
    Hoppas bara du funderade lite när du läste mina tidigare inlägg om allt som kan hända när man har hus. Har du koll på läget så är det nog Ok men det var nog flera av oss här som ville hjälpa dig för det kändes inte som du hade koll.
    Än en gång lycka till och hoppas det går vägen.
    Ja jag har koll. Jag vet att oförutsedda utgifter finns när man har ett hus.
    Imorgon skriver vi kontrkat på huset, han nöjde sig med 450000 kr. Den 8/8 kommer de och gör besiktningen. Sen är det dags att flytta in i det nya huset... :D
Svar på tråden Hur räknar banken? Hur mycket ska finnas kvar?!