• pappa01

Gemensam vårdnad, tvist.

Hej.

Är en pappa som har problem i en vårdnadsfråga.

Jag och mitt ex har varit tillsammans i ca 10 år, vi har en son på 6 och hon en dotter i övre tonåren sedan tidigare. Hon ville göra slut i maj, hon ville vara fri och få tid för sej själv sa hon.

De sista tre åren har vi varit särbo pga att hon läser på högskola. Hon fick inte ro att plugga hemma pga barnen,jag lyckades ordna en lägenhet till i samma område.
    Hon har vårdnaden om sonen pga att vi inte var gifta och eftersom vi planerade att flytta ihop efter hennes studier igen såg jag ingen anledning att ändra.
    Under de här åren har jag haft sonen ca 75-80% av tiden. jag har skött allt med dagis,lämnat och hämtat, föräldramöte suttit i styrelsen (koperativ). Helgerna går till hans fotbollsträning, innebandy, simskola. Mitt ex har varit ca 5 ggr på hans aktiviteter sista året.
    Jag har en väldigt bra arbetsgivare som känner till situationen och låter mej komma och gå som jag vill så jag slipper dra upp sonen kl 6, lämnar vid 8 och hämtar halv 5.
    Jag har betalat alla räkningar för oss bägge utom hennes hyra hela tiden.
    Sista 2 månaderna har han sovit hos henne 3 nätter, Hon var på praktik utomlands i en månad, kom hem, hade pojken 2 nätter, behövde "tid för sej själv" igen 3 dar, hade honom en natt och reste sedan och hälsade på en vänninna i 8 dar.
    Jag har försökt få henne att gå med på gemensam vårdnad men hon vägrar. Förlorar bostadsbidrag, underhåll säger hon, hon tycker också det är för tidigt efter separationen.
    Nu har hon begärt att jag ska betala underhåll via FK, vilket jag vägrar!
    Hon är egentligen ingen dålig mamma och sonen vill ju självklart vara hos oss båda.

Efter en hetsig diskussion polisanmälde hon mej för hot!!!
    Jag hade kontakt med advokat och samma dag jag skulle dit ändrade hon sej, jag avbokade. När jag kom med papprena vägrade hon skriva under med tidigare motivation. Får vänta i 6 veckor på nytt möte pga semester....
    Har försökt med allt för att få med henne på samtal hos kommunen men hon vägrar...
    Jag vill helst inte gå till domstol, tycker att alla förlorar på det, sedan är min ekonomi lite skral
    efter 3 år med dubbla utgifter. Jag är också livrädd att förlora, jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här.
    Tacksam för råd och tips från er,
    hur funkar det, vad ska jag göra/inte göra, säga/inte säga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 12:14
    Har även betalat hyran för henne på sommaren ,tidigare år kommer jag på nu, 7-8 ggr totalt. Hon har inte kunnat jobba så mycket på sommarlovet, hade ju inte hunnit hälsa på släkt och vänner då.....

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.
  • vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-12 21:17:17 följande:
    Svårt med en kort resume men kan skriva lite om det senaste...
    Kort sagt har mamman viljat att vi ska umgås för sonens skull sista tiden, hon menar att han far illa av att vi inte gör det... Jag vill helst inte se henne mer men har svarat att vi kan inte kriga om vårdnaden på dagarna och umgås på kvällarna.
    Men om vi kan komma överens, kan vi säkert umgås med tiden.
    Har haft ök med henne sista tiden om vv, har hämtat på lördag kväll pga fotbollsträning söndag morgon, haft sonen en vecka och lämnat på skolan måndag morgon. Har också haft honom om hon har behövt jobba på "sin" vecka, hon har också haft sonen om hon har gjort något särskilt i "min" vecka.
    Hon påstår att hon har honom 90% i svaret till FK, då hon begär att jag ska betala underhåll.
    Jag har bokfört alla dagar han varit hos mej sedan juli: Juli 19 dagar, augusti 19 dagar, september (till idag) 6 dagar. Det är de månader hon begär underhåll för!
    Hon påstår också att han inte mår bra av att vara med mej! Pga att han bråkar med henne.
    Nu ska hon hämta i morgon och "se till" att det verkligen blir 90% säger hon...
    förmodligen mår inte barnet bra av at ni är osams heltenkelt.

vet du vad små saker kan då barn att förstå, att nu kommer mamma och pappaöverens och att det hela är mycket roligare.

Ni behöver inte ses så ihop.. utan ni kan stanna till en längre stund vid dörrenoch prata trevvligt, följa med till bilenoch vinka hejdå. Hjälpa till att det känns bra när den andra ska åka.

Ni behöver absolut inte umgås.. men visa att ni är sams.. ena tar barnet i handen till bilen andra tar liten packning och kramar om vid bilen och den som barnet lämnar sätter tex på bilbältet.

små saker betyder mycketförbarn så de förstår att mamma och pappa är sams.

DET får barnet att må bra.

Och om barnet märker att ni bråkar så  mår barnet inte bra av att vara med nån av er.. och förmodligen visar barnet det på ett eller annat sätt hos dig och hos henne.

Båkar med henne.. kanske inte med dig men kanske är tyst istället tex..

Hennes sätt verkar inte göra det hela bättre.

varför är 90% så vikigt för henne...?
  • pappa01
    vetvadjagvill skrev 2011-09-12 21:42:24 följande:
    förmodligen mår inte barnet bra av at ni är osams heltenkelt.

vet du vad små saker kan då barn att förstå, att nu kommer mamma och pappaöverens och att det hela är mycket roligare.

Ni behöver inte ses så ihop.. utan ni kan stanna till en längre stund vid dörrenoch prata trevvligt, följa med till bilenoch vinka hejdå. Hjälpa till att det känns bra när den andra ska åka.

Ni behöver absolut inte umgås.. men visa att ni är sams.. ena tar barnet i handen till bilen andra tar liten packning och kramar om vid bilen och den som barnet lämnar sätter tex på bilbältet.

små saker betyder mycketförbarn så de förstår att mamma och pappa är sams.

DET får barnet att må bra.

Och om barnet märker att ni bråkar så  mår barnet inte bra av att vara med nån av er.. och förmodligen visar barnet det på ett eller annat sätt hos dig och hos henne.

Båkar med henne.. kanske inte med dig men kanske är tyst istället tex..

Hennes sätt verkar inte göra det hela bättre.

varför är 90% så vikigt för henne...?
    Självklart är inte jag och sonen sams hela tiden, vi kan ha stora diskussioner om olika saker men det går över fort.
    Tycker heller inte att det är direkt kul att hon ska komma hit på middag tex, som hon vill ibland..Vill heller inte att hon talar om vilka jag måste besöka när jag har sonen(givetvis hennes vänners barn).
    Kan hon övertyga FK om 90%,eller att hon har honom mer än mej kommer dom att kräva mej på underhåll, det vore som en våt dröm för henne.
  • vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-12 22:31:12 följande:
    Självklart är inte jag och sonen sams hela tiden, vi kan ha stora diskussioner om olika saker men det går över fort.
    Tycker heller inte att det är direkt kul att hon ska komma hit på middag tex, som hon vill ibland..Vill heller inte att hon talar om vilka jag måste besöka när jag har sonen(givetvis hennes vänners barn).
    Kan hon övertyga FK om 90%,eller att hon har honom mer än mej kommer dom att kräva mej på underhåll, det vore som en våt dröm för henne.

jag förstår dig till fulla.

men du har ju antecknat ner när du haft han sedan flera måndaer tillbaka..  och då menar du antal nätter förmodar jag och inte bara dagtid för det räknas liksom inte.

säg till henne att dfuller med henne i att ni behöver umgås.. men i den lilla bemärklsen och inte i den stora omfattande.

Det är bra att ni kan umgås.. men inte äta middag tillsammans utan  ni är vänner vid hämtning/lämning och pratar ofta i telefon om det är något och agerar så barnet märker att ni är sams.

Om barnet vill ni ska umgås så kanske ni kan ses en 10 minuter i parken vid överlämning.
    Och givetvis så bjuder ni varandra på barnets stora dagar som födelsedagar.

och alla blir osams med sina barn.. det tillhör liksom

• pappa01
    vetvadjagvill skrev 2011-09-12 22:47:34 följande:
    jag förstår dig till fulla.

men du har ju antecknat ner när du haft han sedan flera måndaer tillbaka..  och då menar du antal nätter förmodar jag och inte bara dagtid för det räknas liksom inte.

säg till henne att dfuller med henne i att ni behöver umgås.. men i den lilla bemärklsen och inte i den stora omfattande.

Det är bra att ni kan umgås.. men inte äta middag tillsammans utan  ni är vänner vid hämtning/lämning och pratar ofta i telefon om det är något och agerar så barnet märker att ni är sams.

Om barnet vill ni ska umgås så kanske ni kan ses en 10 minuter i parken vid överlämning.
    Och givetvis så bjuder ni varandra på barnets stora dagar som födelsedagar.

och alla blir osams med sina barn.. det tillhör liksom

Förstår och håller med dej men det här har gått för långt. Hon polisanmälde mej för hot i juli påstår hon, har inte hört från polisen ännu så jag tvivlar..
    Jag har tagit emot olika hotelser( som jag ser det) från henne under en längre tid: att om inte jag gör "ditten" ska hon göra "datten" osv. Hon ska hämta sonen från mej så snart det passar hennes syften, ofta bara för en dag. Hon ringer hela tiden och vill prata med honom när han är här. Ofta genom att lägga på innan jag hinner svara så att jag får ringa upp, blir ju billigare så!
    Jag sover inte mer än 4-5 timmar och är trött, tjurig och förbannad, har släppt alla tankar på att kompromissa frivilligt och få till stånd en fredlig lösning. Har inget mer att säga henne i detta läget tyvärr.
  • Anonym (behåll kallelser)

Du är bara i uppvakningsfasen! Till slut är det nog. Du har varit otroligt snäll (dumsnäll!) och tillmötesgående och slagit knut på dig själv. Tänk så enkelt det hade kunnat vara om ni bägge hade kunnat ge och ta!

Nåväl. Jag förstår dig. Bara trist att vi människor inte kan samarbeta ÅTMINSTONE för våra barns skull.

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-12 23:43:29 följande:
    Förstår och håller med dej men det här har gått för långt. Hon polisanmälde mej för hot i juli påstår hon, har inte hört från polisen ännu så jag tvivlar..
    Jag har tagit emot olika hotelser( som jag ser det) från henne under en längre tid: att om inte jag gör "ditten" ska hon göra "datten" osv. Hon ska hämta sonen från mej så snart det passar hennes syften, ofta bara för en dag. Hon ringer hela tiden och vill prata med honom när han är här. Ofta genom att lägga på innan jag hinner svara så att jag får ringa upp, blir ju billigare så!
    Jag sover inte mer än 4-5 timmar och är trött, tjurig och förbannad, har släppt alla tankar på att kompromissa frivilligt och få till stånd en fredlig lösning. Har inget mer att säga henne i detta läget tyvärr.

Men låt henne hålla på.

be henne skriva en redogörelse om allt..
    dels där hon anser du hotat henne så hon polisnamäler dig och sedan att hon vill ni ska umgås äta middag och bestämma att barnet ska träffa hennes vänninors barn.

Det är ju väldigt emotsägande.

Hade jag varit dig så hade jag nog mailat att i helgen lekte barnet med min kompis barn här och de bestämde att leka nästa helg med så jag förväntar mig att du åker dit med barnet och umgås med min kompis...

Så ger du tillbaka det fina förslaget hon kommer med.
    passa på att beröma det bra förslaget att få leka med kompisar man redan känner så du nappar på det på  en gång.

skaffa omfattade tider då tel är tillåten från föräldern tillbarnet (då får även du ringa när barnet är hos henne9  och andra tidern är det barnet som ringer då barnet vill.
    Då får barnet ringa fritt men vuxna håller sig till tex 2  dagar i veckan.

Sen så är det vitkigt att sova om du ska orka med ett barn och en tvist.
    jag kan tipsa dig om stavgång, det har fått mig att må mycket bättre efter tvister och omöjliga ex.
    och regelbundana tider så du sover sömn är viktigt för  att orka.

skirv om du vill ha bollplank eller tips/råd/ stöttning...
    i tråden eller inboxa.  

du ska se det går bra.

• pappa01
    vetvadjagvill skrev 2011-09-13 18:32:48 följande:
    Men låt henne hålla på.

be henne skriva en redogörelse om allt..
    dels där hon anser du hotat henne så hon polisnamäler dig och sedan att hon vill ni ska umgås äta middag och bestämma att barnet ska träffa hennes vänninors barn.

Det är ju väldigt emotsägande.

Hade jag varit dig så hade jag nog mailat att i helgen lekte barnet med min kompis barn här och de bestämde att leka nästa helg med så jag förväntar mig att du åker dit med barnet och umgås med min kompis...

Så ger du tillbaka det fina förslaget hon kommer med.
    passa på att beröma det bra förslaget att få leka med kompisar man redan känner så du nappar på det på  en gång.

skaffa omfattade tider då tel är tillåten från föräldern tillbarnet (då får även du ringa när barnet är hos henne9  och andra tidern är det barnet som ringer då barnet vill.
    Då får barnet ringa fritt men vuxna håller sig till tex 2  dagar i veckan.

Sen så är det vitkigt att sova om du ska orka med ett barn och en tvist.
    jag kan tipsa dig om stavgång, det har fått mig att må mycket bättre efter tvister och omöjliga ex.
    och regelbundana tider så du sover sömn är viktigt för  att orka.

skirv om du vill ha bollplank eller tips/råd/ stöttning...
    i tråden eller inboxa.  

du ska se det går bra.

Tack för råden, det är jättesnällt men jag vet att dom inte funkar i vår situation.Hon får givetvis ringa när hon vill men behöver inte göra det första dagen han är här och säga typ: NN vill att du kommer till han och leker, säg till pappa att han kör dej dit. NN s föräldrar känner mej med och har mitt nummer, dessutom har dom en timma innan spelat innebandy ihop, där jag är tränare, så jag har bra kontakt med dom.
    Nu har mamman fått för sej att sonen ska vara minst 90% av tiden hos henne framöver, för att övertyga FK att jag ska betala underhåll till henne, svarar inte på mina sms om när jag får träffa honom.
    Snacka om att använda barnet som slagträ...
    Hon har hela tiden vägrat att gå mej till mötes, är så trött på att försöka att jag är spyfärdig.Känner locket håller på att flyga av.  Pratade med advokaten idag och hon tror att det tar ca 4 veckor till första förhandlingen.
  • vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-13 19:25:49 följande:
    Tack för råden, det är jättesnällt men jag vet att dom inte funkar i vår situation.Hon får givetvis ringa när hon vill men behöver inte göra det första dagen han är här och säga typ: NN vill att du kommer till han och leker, säg till pappa att han kör dej dit. NN s föräldrar känner mej med och har mitt nummer, dessutom har dom en timma innan spelat innebandy ihop, där jag är tränare, så jag har bra kontakt med dom.
    Nu har mamman fått för sej att sonen ska vara minst 90% av tiden hos henne framöver, för att övertyga FK att jag ska betala underhåll till henne, svarar inte på mina sms om när jag får träffa honom.
    Snacka om att använda barnet som slagträ...
    Hon har hela tiden vägrat att gå mej till mötes, är så trött på att försöka att jag är spyfärdig.Känner locket håller på att flyga av.  Pratade med advokaten idag och hon tror att det tar ca 4 veckor till första förhandlingen.

*ler*
    jag hade viss ironi i det jag skrev.. att hon blir säkert vansinnig om du gör likadant tillbaka..

Jag tycker du ska säga att hon inte får ringa när hon vill..   säg att hon får ringa p åtex onsdagar mellan 17-19 och fredagar samma tider.. om  barnet vill prata mer så får barnet ringa så klart.

har man den stilen så är det INTE ok att ringa när man vill.
    Det vore skillnad om hon villa prata barnen med dig.. men inte säga vad somska  hända på din tid.

Meddela mamman och NN att om NN vill leka så får de smsa eller ringa till dig på din tid och inte till mamman.

Du anar inte vad man kan få andra att göra om man ber snällt och vänligt.

Be henne skriva ned hur hon anser ni ska umgås för barnets skull och varför.. säg du vill ha det på mailen så du kan fundera på saken.

Hon kommer låta väldigt emotsägande polisanmäla för hot och sedan vilja umgås..  

• pappa01

Äntligen har datumet för MF kommit, 14 oktober blir det. Ska bli otroligt skönt att äntligen få komma till skott.
    Nu har jag verkligen en dag att se fram emot!

Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.