• Anonym

Dålig arbetsmoral?

Hallå, lägger denna anonymt eftersom jag inte vet om kollegorna snurrar runt här.

Säg att ni arbetar på ett jobb där extrapersonal inte finns, det är ni som jobbar regelbundet som finns till hands att ringa om någon blir sjuk eller hamnar i en krissituation är de enda som kan hoppa in vid sjukdom eller kris.

Hur skulle ni tänka och reagera om ni har en kollega som vid två tillfällen (på kort tid) inte kunnat hjälpa dig vid riktiga krissituationer för att kollegan ska roa sig med saker som skulle gått att ställa in utan problem? Roa sig med saker som inte alls involverar en betald och bokad konsert utan bara kanske en middag med någon vän eller liknande. alltså inget där kollegan förlorar pengar eller liknande.

Jag menar nu riktiga krissituationer, sjukdom hos dig där du absolut inte kan jobba. Ingen liten förkylning med lite feber som går att ta en alvedon för.

Skulle du anse att arbetsmoralen var dålig eller vad skulle du innerst inne tänka om en sån kollega?

Tilläggas bör att du har hjälpt denna person vid 1 tillfälle. Arbetstiden ihop rör sig om några månader, inte flera år. Utan det är en väldigt ny arbetsplats + kollega.

Jag vill inte ha några påhopp om att kollegan skulle få göra vad personen vill på sin fritid för det är självklart, men detta jobb kräver att man ställer upp och detta är en extremsituation med extremt lite personal temporärt, så uppoffringar ingår i jobbet just nu vilket vi är medvetna om.

• Svar på tråden Dålig arbetsmoral?
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:35:15 följande:
    Vad jobbigt att det ska behöva gå så långt innan folk reagerar, väldigt tråkigt för er.
    Japp, det fanns ju en anledning till att 9 personer lämnat arbetsplatsen på ca 2 år (ur en grupp med 15 pers)

Visst låter det väldigt drastiskt att göra tillbud och kontakta facket, men hade jag vetat det jag vet idag så hade jag rekommenderat att det gjorts långt långt tidigare och att gruppen gemensamt stått på sig i det redan från början, för man vill ju gärna vara snäll och ställa upp, men till sist går det inte.
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2011-07-26 01:36:45 följande:
    Ja, jag har svårt att släppa mitt ansvar för jobbet. Skulle inte klara av att bara stanna hemma och låta arbetsplatsen stå tom för att jag är sjuk.
    Då är frågan ställer "arbetsplatsen"  upp för dig när du blir sjuk eller är i behov av stöd?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:34:18 följande:
    Klart jag åkte och jobbade ändå, båda gångerna.
    Då får du ju faktiskt skylla dig själv.
    Men du kanske inte var så sjuk? För de gånger jag sjukanmält mig från jobbet hade jag inte kunnat jobba ens om jag ville. Vad hade du gjort om det var dina barn (om du inte har några: dina framtida barn) som var sjuka?

Att chefen är på semester är ingen ursäkt, chefen får ha jour. Det är ju därför de har högre löner, de ska ta ansvar.
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:38:33 följande:
    Det finns en nödtelefon som vi använt men det har inte gått att ordna.

Nej det är inte så att vi kan kräva att någon ska komma in, men moraliskt sett så vet ju den som kan ställa in att den kan göra det och då hjälper man till. Det är lite oskrivet om man säger så.

Men det är klart att ett sånt tankesätt startar lögner, för vem vill vara den som har sämst anledning att inte ställa upp för sina kollegor?
    Visst blir det så, och det är det som blir så enromt fel, speciellt som du skriver att arbetsplatsen är ny och jag gissar att även ni som jobbar där är en ny grupp där man egentligen borde jobba stenhårt på sammahållningen med tydlighet istället för att det redan så tidigt blir oskrivna "regler" och misstro till varandra.
  • Anonym
    Lilla My21 skrev 2011-07-26 01:39:01 följande:
    Japp, det fanns ju en anledning till att 9 personer lämnat arbetsplatsen på ca 2 år (ur en grupp med 15 pers)

Visst låter det väldigt drastiskt att göra tillbud och kontakta facket, men hade jag vetat det jag vet idag så hade jag rekommenderat att det gjorts långt långt tidigare och att gruppen gemensamt stått på sig i det redan från början, för man vill ju gärna vara snäll och ställa upp, men till sist går det inte.
    Ja, men jag har gjort misstaget att stå upp på ett liknande företag innan men bara 1 annan kollega vågade hänga på men ledningen tystade snabbt denna genom att inte tillåta personen i fråga att vara med på ett slutet möte de hade med mig. Mötet var för övrigt bara till för att "skrämma" mig....
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2011-07-26 01:39:05 följande:
    Då är frågan ställer "arbetsplatsen"  upp för dig när du blir sjuk eller är i behov av stöd?
    Alltså arbetsplatsen kan ju inte ställa upp eftersom det är en tom lokal. Och ingen annan kollega ställer upp, men jag har ställt upp flera gånger på dem.
  • Anonym

Dessutom, att sluta åka till jobbet trots sjukdom när kollegan inte kan/vill hoppa in gör att chefen tvingas göra förändringar. Att göra som du gör löser ingenting, så nästa gång du är sjuk, åk INTE till jobbet. Låt chefen ta konsekvensen av att ingen är på jobbet den dagen, då kommer det förändras och ni får in vikarier. Nu litar ju chefen på att ni/du fixar det ändå, vilket är fel. Du gör ju en del av chefens jobb då, har du lön för det?

• Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:41:57 följande:
    Ja, men jag har gjort misstaget att stå upp på ett liknande företag innan men bara 1 annan kollega vågade hänga på men ledningen tystade snabbt denna genom att inte tillåta personen i fråga att vara med på ett slutet möte de hade med mig. Mötet var för övrigt bara till för att "skrämma" mig....
    Känner igen det där, ofta är hela gruppen enig men när det väl kommer till kritan så står man där ensam och ledningen hittar en anledning till att göra 1 person ensam till syndabock...been there, done that...

Det är också därför jag tycker det är så tråkigt att det redan nu börjar bli slitningar i gruppen hos er.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:39:11 följande:
    Då får du ju faktiskt skylla dig själv.
    Men du kanske inte var så sjuk? För de gånger jag sjukanmält mig från jobbet hade jag inte kunnat jobba ens om jag ville. Vad hade du gjort om det var dina barn (om du inte har några: dina framtida barn) som var sjuka?

Att chefen är på semester är ingen ursäkt, chefen får ha jour. Det är ju därför de har högre löner, de ska ta ansvar.
    Självklart skulle jag stanna hemma om mina framtida barn blev sjuka. Och givetvis skulle jag stanna hemma om jag inte kunde ta mig till jobbet.

Men detta var en sjukdom som höll på att gå över men jag var rädd att den skulle komma tbx och den har en tendens att göra de om man inte vilar ut sig ordentligt. tar man ut sig innan de gått över så kan de komma tbx kraftigare.

Jag är helt enkelt feg, därför vågar jag inte bara vara hemma. Jag är livrädd att få skit eller få sparken för att jag inte åker dit hur sjuk jag än är.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:42:49 följande:
    Dessutom, att sluta åka till jobbet trots sjukdom när kollegan inte kan/vill hoppa in gör att chefen tvingas göra förändringar. Att göra som du gör löser ingenting, så nästa gång du är sjuk, åk INTE till jobbet. Låt chefen ta konsekvensen av att ingen är på jobbet den dagen, då kommer det förändras och ni får in vikarier. Nu litar ju chefen på att ni/du fixar det ändå, vilket är fel. Du gör ju en del av chefens jobb då, har du lön för det?
    Jag vet, jag borde inte åka men som sagt. Jag är jätterädd för vad som skulle hända för mig om ingen var på jobbet då vi jobbar ensamna så är det extremt viktigt att någon kan hjälpa en om man är sjuk.

Nej jag får inte lön för att göra chefens jobb och kommer inte få det under hela tiden.
Svar på tråden Dålig arbetsmoral?