• Anonym

Dålig arbetsmoral?

Hallå, lägger denna anonymt eftersom jag inte vet om kollegorna snurrar runt här.

Säg att ni arbetar på ett jobb där extrapersonal inte finns, det är ni som jobbar regelbundet som finns till hands att ringa om någon blir sjuk eller hamnar i en krissituation är de enda som kan hoppa in vid sjukdom eller kris.

Hur skulle ni tänka och reagera om ni har en kollega som vid två tillfällen (på kort tid) inte kunnat hjälpa dig vid riktiga krissituationer för att kollegan ska roa sig med saker som skulle gått att ställa in utan problem? Roa sig med saker som inte alls involverar en betald och bokad konsert utan bara kanske en middag med någon vän eller liknande. alltså inget där kollegan förlorar pengar eller liknande.

Jag menar nu riktiga krissituationer, sjukdom hos dig där du absolut inte kan jobba. Ingen liten förkylning med lite feber som går att ta en alvedon för.

Skulle du anse att arbetsmoralen var dålig eller vad skulle du innerst inne tänka om en sån kollega?

Tilläggas bör att du har hjälpt denna person vid 1 tillfälle. Arbetstiden ihop rör sig om några månader, inte flera år. Utan det är en väldigt ny arbetsplats + kollega.

Jag vill inte ha några påhopp om att kollegan skulle få göra vad personen vill på sin fritid för det är självklart, men detta jobb kräver att man ställer upp och detta är en extremsituation med extremt lite personal temporärt, så uppoffringar ingår i jobbet just nu vilket vi är medvetna om.

• Svar på tråden Dålig arbetsmoral?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:45:43 följande:
    Självklart skulle jag stanna hemma om mina framtida barn blev sjuka. Och givetvis skulle jag stanna hemma om jag inte kunde ta mig till jobbet.

Men detta var en sjukdom som höll på att gå över men jag var rädd att den skulle komma tbx och den har en tendens att göra de om man inte vilar ut sig ordentligt. tar man ut sig innan de gått över så kan de komma tbx kraftigare.

Jag är helt enkelt feg, därför vågar jag inte bara vara hemma. Jag är livrädd att få skit eller få sparken för att jag inte åker dit hur sjuk jag än är.
    Om du skulle få sparken för att du inte jobbar när du är sjuk så är det väl inget jobb du vill ha ändå? Du kanske skulle prata med facket om situationen?
  • Anonym
    Lilla My21 skrev 2011-07-26 01:45:23 följande:
    Känner igen det där, ofta är hela gruppen enig men när det väl kommer till kritan så står man där ensam och ledningen hittar en anledning till att göra 1 person ensam till syndabock...been there, done that...

Det är också därför jag tycker det är så tråkigt att det redan nu börjar bli slitningar i gruppen hos er.
    Ja visst är det tråkigt. Men jag hade nästan glömt hur det var på förra platsen som var väldigt lik förens nu, då kommer jag ihåg och känner bara att jag inte orkar med fler år med liknande system. där förbättrades det aldrig utan det var samma, kunde man inte ställa upp så satte man någon i skiten och det är ju ens kollegor som man värnar om och inte vill sätta i skiten. Men det blir ju så om man säger nej till att ställa upp samt att man känner sig skyldig om man är sjuk eller behöver hjälp för man vet att kollegorna hatar en då för att man ger de dåligt samvete för att de inte kan ställa upp och då får man själv dåligt samvete....en ond cirkel.
  • Lenora

Där jag jobbade ville de hellre att man stannade hemma till man var helt frisk än att komma in på arbetsplatsen och sprida en massa sjukdomar. Inte heller var det några karensdagar, kände man sig krasslig ville de hellre att man stannade hemma direkt. 

Det fanns också nog med personal för att man skulle kunna känna sig trygg med att lämna jobbet för semester och sjukdagar.

Har du någon möjlighet att byta arbetsplats?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:48:36 följande:
    Om du skulle få sparken för att du inte jobbar när du är sjuk så är det väl inget jobb du vill ha ändå? Du kanske skulle prata med facket om situationen?
    absolut är det inget jobb jag vill ha, men i dessa tider kan de behandla en lite hur de vill för man är ju tacksam att ha ett jobb och det är de snabba med att trycka in i ansiktet på en.

Jag har för dåligt betalt för att vara med i facket just denna månad, ska gå med nästa månad....
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:49:12 följande:
    Ja visst är det tråkigt. Men jag hade nästan glömt hur det var på förra platsen som var väldigt lik förens nu, då kommer jag ihåg och känner bara att jag inte orkar med fler år med liknande system. där förbättrades det aldrig utan det var samma, kunde man inte ställa upp så satte man någon i skiten och det är ju ens kollegor som man värnar om och inte vill sätta i skiten. Men det blir ju så om man säger nej till att ställa upp samt att man känner sig skyldig om man är sjuk eller behöver hjälp för man vet att kollegorna hatar en då för att man ger de dåligt samvete för att de inte kan ställa upp och då får man själv dåligt samvete....en ond cirkel.
    Ja, det blir en väldigt ond cirkel och den blir inte bättre utan kommer att fortsätta snurra.

Låter oavsett som det är väldigt dags för er chef att ta sitt ansvar, både med sin nödtelefon, fixa ersättare och fixa vikarier...
  • Anonym
    Lenora skrev 2011-07-26 01:49:12 följande:
    Där jag jobbade ville de hellre att man stannade hemma till man var helt frisk än att komma in på arbetsplatsen och sprida en massa sjukdomar. Inte heller var det några karensdagar, kände man sig krasslig ville de hellre att man stannade hemma direkt. 

Det fanns också nog med personal för att man skulle kunna känna sig trygg med att lämna jobbet för semester och sjukdagar.

Har du någon möjlighet att byta arbetsplats?
    Tyvärr har jag inte det, finns väldigt få jobb och att lämna detta och gå utan inkomst igen (har ej rätt till a-kassa p.g.a tidigare studier) går bara inte. då blir jag vräkt. det är lite jobbigt att vara fängslad och inte våga säga något för man vet att det kan sparka en för ingenting, jag har bara en provanställning så jag har ingen "rätt" till en åsikt....
  • Anonym
    Lilla My21 skrev 2011-07-26 01:51:52 följande:
    Ja, det blir en väldigt ond cirkel och den blir inte bättre utan kommer att fortsätta snurra.

Låter oavsett som det är väldigt dags för er chef att ta sitt ansvar, både med sin nödtelefon, fixa ersättare och fixa vikarier...
    ja, mitt förra ställe hade som anledning att de kostar att ha timvikarier för de måste ha kontrakt på visst antal timmar i veckan som de måste få jobba och de har inte företaget råd med och sen var de snabba med att trycka in att då kommer ju jag få färre timmar i veckan och de vill jag väl inte?.....

de som stör mig är att våran psykiska hälsa står på spel men de viftar de bara bort för de kan avsluta våra kontrakt när vi säger ifrån och anställa andra, naiva människor som inte lärt sig hur systemet är.
  • Litet My

Innan jag lägger mig, du kan prata med facket endå utan att vara medlem, iaf funkade det för oss.

• Anonym

Ja, det är ju bara att säga till facket att du vill vara anonym för att du är rädd för att få sparken från din provanställning om det kommer fram att det är du som kontaktat dem!

• Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:54:25 följande:
    ja, mitt förra ställe hade som anledning att de kostar att ha timvikarier för de måste ha kontrakt på visst antal timmar i veckan som de måste få jobba och de har inte företaget råd med och sen var de snabba med att trycka in att då kommer ju jag få färre timmar i veckan och de vill jag väl inte?.....

de som stör mig är att våran psykiska hälsa står på spel men de viftar de bara bort för de kan avsluta våra kontrakt när vi säger ifrån och anställa andra, naiva människor som inte lärt sig hur systemet är.
    Japp, allt handlar om pengar tyvärr, ett riktigt fult spel med mycket maktmissbruk om det vill sig illa.
  • LivL

Är man sjuk stannar man hemma och det är upp till chefen att hitta ersättare. Eller?

Svar på tråden Dålig arbetsmoral?