• Anonym (Hopplös:))

    Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!

    Detta är tråden för oss som är ute i nätdejtingdjungeln och vill ventilera tankar och känslor med varandra.
    Här kan vi ställa frågor, lyfta upp funderingar, skratta, bli förbannad och kanske gråta en skvätt i nödfall

    Kanske en presentation? Hade varit kul att veta vilka ni andra är

    Jag: 30 år, inga barn. Bor i Malmö, varit singel i ca 1 år

    Kom igen! Gör mig sällskap!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-31 00:05
    Lite hjälp på traven

    EK = E-kontakt
    HP = Happypancake
    SD = Spraydate (iaf för mig)
    MP = Mötesplatsen
    SMW= ShakeMyWorld

    Har säkert glömt nån men då får ni hojta till

  • Svar på tråden Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!
  • Nicke
    Glädje58 skrev 2012-04-22 15:32:16 följande:
    Niklas... Hur går det på nya jobbet förresten?
    Det går rätt bra. Det är sjukt mycket att ta in. Blir stoppad som en korv eller nåt och jag är grymt slut på kvällarna när jag kommer hem. Det var inte helt optimalt att börja jobbet på en barnvecka.
  • Glädje58
    Niklas2k skrev 2012-04-22 15:34:46 följande:
    Det går rätt bra. Det är sjukt mycket att ta in. Blir stoppad som en korv eller nåt och jag är grymt slut på kvällarna när jag kommer hem. Det var inte helt optimalt att börja jobbet på en barnvecka.
    Skönt att höra att det går bra. Det där med att börja på en barnvecka vet du om nu till nästa gång Skrattande
  • FredrikCA
    Niklas2k skrev 2012-04-22 15:07:19 följande:
    Intressant!

    Att det är varierat mellan tillverkarna är i huvudsak för att tillverkarna väljer att anpassa sina versioner. Det är friheten som varje tillverkare har. Själv kör jag Vanilla ICS. Beskyll inte google för eventuella buggar som tillverkarna introducerar bara.

    Berätta mer om designproblemen och olämpligheten som mobilsystem! 

    Du påstår ju indirekt att det inte är subjektiva åsikter som du ventilerar och då har du antagligen riktigt bra källor för dina påståenden. 
    Visst designfel

    1. Har du redan pekat ut själv, Google har ingen kontroll över drivrutins implementationen som dessutom körs i kernelmode, En bug här krashar hela systemet. Andra platformar som har liknande ansvar på tillverkaren har en certifieringsprocess (Symbian, Windows tex).
    Felen kan inte beskyllas på google, Men att google var korkade nog att inte lägga detta underkontroll är deras eget fel- så indirekt är dom ansvariga.

    2. Inte förrän gingerbread började man fokusera på GUIt, GUI designen och dess implementation är inte speciellt genomtänkt alls.

    3. Användandet av en virtuell maskin (dalvikvm) direkt olämpligt för en platform som har begränsade resurser, Original tanken var naturligtvis att man inte skulle låsa sig till en processorarchitektur, Men det finns inget som konkurrerar med ARM, Kombinationen av att android inte är ett realtidsystem och att dalvik introducerar extra overhead orsakar stora problem på många sätt, Android har väldiga latensproblem överlag, Audio, Touch, Media uppspelning osv är alla drabbade av svåra latenssvårigheter- Det är ingen slump att det knappt finns några interaktiva musikapplikationer till android (Som det finns en hel uppsjö till iphone).
    Extra ironiskt är det för att kunna nå hög prestanda är du tvungen att programmera nativt- Nativkodsprogrammering i android innebär att du måste göra typ "JNI" anrop dvs du måste kontext switcha utifrån dalvik till nativkoden,  och tillbaka igen när du gör android api anrop (Men detta är transparent för programmeraren eftersom anropen har exponerade C trampoliner) inte nog med att du får mer overhead av detta, Du binder dig till en architektur när du programmerar nativt och den enda funktionen dalvik har är att agera bromskloss- Iprincip samtliga mer avancerade än "temperatur konverter"  program är tvungna att använda nativkod för att nå en acceptabel prestanda nivå. 

    4. Valet att använda java som programmeringsspråk var lika dumt som naivt, Man trodde att det skulle göra det lätt för oerfarna programmerare att skriva för systemet men tänkte sig inte för alls då för det första inte java har någon manuell minneshantering (och eftersom du inte kan kontrollera när VMen gör en garbage collect så kan det hända vid ett olämpligt tillfälle och orsakar yttligare latens), Java är dessutom designat för en stackmaskin- På google insåg man ganska snabbt att en tolkad stack vm skulle fungera skit på dom (RISC) processorer som faktiskt användes (ARM processorer) och valde göra det till en register maskin istället eftersom ARM i synnerhet (Men RISC överlag) inte har hårdvarustack så minimeras minnesoperationer- Prestandan blev bättre men inte på långavägar i närhet att kunna mäta sig med nativkod, Nästa försök gjordes med android 2.2 då man introducerade JIT - Alltså körtidsrekompilering av koden och på så sätt tarbort en del av overheadet men JITen visade sig vara ineffektiv på äldre och främst minnesbegränsade platformar, Detta är anledningen många av dom tidigare modellerna HTC Hero osv stannade på 2.1, JIT ökar minnesanvändningen enormt- JITningen tar dessutom tid, Men detta löste man genom att spara JITad kod i ett cache bibliotek så JITningen är faktiskt inte enbart JIT utan även prekompilering egentligen- Det är främsta anledningen det tar väldigt lång tid att starta android när man gjort en uppgradering.
    Och inte minst så var valet av programmeringspråk korkat eftersom det man effektivt gjorde egentligen var att stjäla Java Me från Sun (Numera Oracle) och försöka komma runt patentet genom att implementera sin egen icke java kompatibla VM (Därför måste class bytecode processas med dx verktyget)- Oracle jagar Google med blåslampa och google har fått panik och köpt iprincip allt dom kan i patentväg för att försöka ha någon hållhake eller kunna crosslicensiera.

    Jag skulle kunna fylla på med många fler argument, Men anledningen till att android är populärt bland tillverkare är inte att systemet är väldesignat eller bra, utan för att det är iprincip gratis att licensiera.
    No I'm not mean I'm just leveraging every scientific and psychological advantage available.
  • Nicke
    Glädje58 skrev 2012-04-22 15:37:03 följande:
    Skönt att höra att det går bra. Det där med att börja på en barnvecka vet du om nu till nästa gång Skrattande
    Jag hade inte så mycket till val.
     Chefen ville att jag skulle börja i måndags så.. bara gilla läget.
    Nu åker ungarna imorgon så veckan blir lite lugnare. Jag får flexa som jag vill så länge jag får ihop mina timmar så jag kommer antagligen att åka in lite senare och gå hem lite senare i veckan som kommer. Spara lite timmar så att jag kan sluta tidigare på barnveckor liksom. 
  • Glädje58
    Niklas2k skrev 2012-04-22 15:39:08 följande:
    Jag hade inte så mycket till val.
     Chefen ville att jag skulle börja i måndags så.. bara gilla läget.
    Nu åker ungarna imorgon så veckan blir lite lugnare. Jag får flexa som jag vill så länge jag får ihop mina timmar så jag kommer antagligen att åka in lite senare och gå hem lite senare i veckan som kommer. Spara lite timmar så att jag kan sluta tidigare på barnveckor liksom. 
    Vad skönt att kunna flexa sina timmar så som du kan. Perfekt för dig som har barnen vv. Är det månadsbasis som gäller då?
  • Nicke
    FredrikCA skrev 2012-04-22 15:37:38 följande:
    Visst designfel

    1. Har du redan pekat ut själv, Google har ingen kontroll över drivrutins implementationen som dessutom körs i kernelmode, En bug här krashar hela systemet. Andra platformar som har liknande ansvar på tillverkaren har en certifieringsprocess (Symbian, Windows tex).
    Felen kan inte beskyllas på google, Men att google var korkade nog att inte lägga detta underkontroll är deras eget fel- så indirekt är dom ansvariga.

    2. Inte förrän gingerbread började man fokusera på GUIt, GUI designen och dess implementation är inte speciellt genomtänkt alls.

    3. Användandet av en virtuell maskin (dalvikvm) direkt olämpligt för en platform som har begränsade resurser, Original tanken var naturligtvis att man inte skulle låsa sig till en processorarchitektur, Men det finns inget som konkurrerar med ARM, Kombinationen av att android inte är ett realtidsystem och att dalvik introducerar extra overhead orsakar stora problem på många sätt, Android har väldiga latensproblem överlag, Audio, Touch, Media uppspelning osv är alla drabbade av svåra latenssvårigheter- Det är ingen slump att det knappt finns några interaktiva musikapplikationer till android (Som det finns en hel uppsjö till iphone).
    Extra ironiskt är det för att kunna nå hög prestanda är du tvungen att programmera nativt- Nativkodsprogrammering i android innebär att du måste göra typ "JNI" anrop dvs du måste kontext switcha utifrån dalvik till nativkoden,  och tillbaka igen när du gör android api anrop (Men detta är transparent för programmeraren eftersom anropen har exponerade C trampoliner) inte nog med att du får mer overhead av detta, Du binder dig till en architektur när du programmerar nativt och den enda funktionen dalvik har är att agera bromskloss- Iprincip samtliga mer avancerade än "temperatur konverter"  program är tvungna att använda nativkod för att nå en acceptabel prestanda nivå. 

    4. Valet att använda java som programmeringsspråk var lika dumt som naivt, Man trodde att det skulle göra det lätt för oerfarna programmerare att skriva för systemet men tänkte sig inte för alls då för det första inte java har någon manuell minneshantering (och eftersom du inte kan kontrollera när VMen gör en garbage collect så kan det hända vid ett olämpligt tillfälle och orsakar yttligare latens), Java är dessutom designat för en stackmaskin- På google insåg man ganska snabbt att en tolkad stack vm skulle fungera skit på dom (RISC) processorer som faktiskt användes (ARM processorer) och valde göra det till en register maskin istället eftersom ARM i synnerhet (Men RISC överlag) inte har hårdvarustack så minimeras minnesoperationer- Prestandan blev bättre men inte på långavägar i närhet att kunna mäta sig med nativkod, Nästa försök gjordes med android 2.2 då man introducerade JIT - Alltså körtidsrekompilering av koden och på så sätt tarbort en del av overheadet men JITen visade sig vara ineffektiv på äldre och främst minnesbegränsade platformar, Detta är anledningen många av dom tidigare modellerna HTC Hero osv stannade på 2.1, JIT ökar minnesanvändningen enormt- JITningen tar dessutom tid, Men detta löste man genom att spara JITad kod i ett cache bibliotek så JITningen är faktiskt inte enbart JIT utan även prekompilering egentligen- Det är främsta anledningen det tar väldigt lång tid att starta android när man gjort en uppgradering.
    Och inte minst så var valet av programmeringspråk korkat eftersom det man effektivt gjorde egentligen var att stjäla Java Me från Sun (Numera Oracle) och försöka komma runt patentet genom att implementera sin egen icke java kompatibla VM (Därför måste class bytecode processas med dx verktyget)- Oracle jagar Google med blåslampa och google har fått panik och köpt iprincip allt dom kan i patentväg för att försöka ha någon hållhake eller kunna crosslicensiera.

    Jag skulle kunna fylla på med många fler argument, Men anledningen till att android är populärt bland tillverkare är inte att systemet är väldesignat eller bra, utan för att det är iprincip gratis att licensiera.
    Argumentera gärna där det finns fler tekniskt intresserade. Då kan det bli mycket intressant.

    "Men anledningen till att android är populärt bland tillverkare är inte att systemet är väldesignat eller bra, utan för att det är iprincip gratis att licensiera."

    Hur kommer du fram till det? Man väljer ett system som är dåligt designat och inte bra för att det är gratis att licensiera? Det låter väldigt dumt ur tillverkarsynpunkt. Varför tror du att Android är så poppis idag? För att det inte funkar?
  • Nicke

    Att man fokuserar mer på GUIt idag är knappast någon nackdel. Det var först med ICS som jag valde att inte köra någon annan launcher än den som ingick men ja, det finns ju väldigt många alternativ så det är bara att välja enligt tycke och smak.

  • Smecker
    Niklas2k skrev 2012-04-22 15:19:20 följande:
    Det är inte fakta. Tyst
    Att jag är mer nöjd med SGS2 än iFån är väl fakta..? Drömmer
    I like the way you say please while you're looking up at me...
  • FredrikCA
    Niklas2k skrev 2012-04-22 15:11:12 följande:
    Det är långt ifrån samma process att publicera appar för Android jämfört med Apples motsvarighet.
    Du kan installera program oavsett om det finns på market eller ej och annat trevligt. Det är antagligen det folk menar med frihet att välja precis vilka appar man vill utan att Apple ska styra det i detalj. 

    Att du anser att det är jämförbart med Apples hantering av appar är mycket intressant.
    Återigen rootad android och jailbreakad iphone är exakt lika fria. Du behöver inte tala om för mig om processen för att publicera appar på Google Market jämfört med AppStore. Jag har förövrigt fler android system än iOS men det av den enkla anledningen att jag jobbar med det. 

    Har inte överhuvudtaget jämfört AppStore eller Google Market, Men det är lögn att man behöver installera via AppStore- Även om modifierat kan man installera applikationer utan att gå via appstore, problemet är att paketen måste vara digitalsignerade och det finns två sätt att få dom signerade, Antingen betalar man 700 kr om året för en utvecklar licens och signerar själv (eller låter någon annan göra det) eller så köper man enterprise licensen och kan publicera och skicka applikationer hur man vill till sina registrerade enheter,
    Man behöver inte gå igenom någon certifierings processes för att kunna göra vardera av dessa.

    jailbreakar man så sätts hela denna digitala signatur kontroll ur spel och du kan signera med vilken nyckel som helst- Man kan även lägga till hur många programvarukällor som helst och även sätta upp helt egna via cydia.  
    No I'm not mean I'm just leveraging every scientific and psychological advantage available.
  • Nicke
    FredrikCA skrev 2012-04-22 15:56:44 följande:
    Återigen rootad android och jailbreakad iphone är exakt lika fria. Du behöver inte tala om för mig om processen för att publicera appar på Google Market jämfört med AppStore. Jag har förövrigt fler android system än iOS men det av den enkla anledningen att jag jobbar med det. 

    Har inte överhuvudtaget jämfört AppStore eller Google Market, Men det är lögn att man behöver installera via AppStore- Även om modifierat kan man installera applikationer utan att gå via appstore, problemet är att paketen måste vara digitalsignerade och det finns två sätt att få dom signerade, Antingen betalar man 700 kr om året för en utvecklar licens och signerar själv (eller låter någon annan göra det) eller så köper man enterprise licensen och kan publicera och skicka applikationer hur man vill till sina registrerade enheter,
    Man behöver inte gå igenom någon certifierings processes för att kunna göra vardera av dessa.

    jailbreakar man så sätts hela denna digitala signatur kontroll ur spel och du kan signera med vilken nyckel som helst- Man kan även lägga till hur många programvarukällor som helst och även sätta upp helt egna via cydia.  
    Likväl som att du inte behöver förklara för mig om hur det funkar. Oavsett hur många iPhones eller Androidlurar jag jobbar med.

    Du behöver ingen licens eller liknande för Android. Men det vet du ju redan. Du behöver inte heller registrera dina Androidenheter för att köra dina testappar.. men det vet du ju också. 
Svar på tråden Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!