• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Xina

Frila2: jag klippte ut en tygbit på 52cm * 16cm till ett bumperbarskydd, sicksackade runt hela, sydde sedan kortsidorna med raksöm, sedan långsidan med avigsidan ut oh vrängde tyget- klart! :)

• wiesio

En till här med frågor om Donkeyn. Vi har en son på 19 månader som får ett syskon i början av december och vi väljer nu mellan donkeyn och en annan vagn. Donkeyn är ju otroligt smidig på många sätt men vi tycker att den, jämfört med alla andra syskonvagnar och även jämfört med Cameleon är extremt ranglig och ostadig. Bara man skakar den lite fladdrar hela chassit. Hur upplever ni som har den det? Är det något ni störs av? Klarar den av att man drar den i trappor, går i skogen etc? Hur tror ni den kommer funka i snö mtp just den här rangligheten? Sedan så lade vi också märke till att den har väldigt mkt mer plast i chassit och andra vagnsdelar än många andra vagnar. Exempelvis är alla funktionsknappar och spärrar är i plast och även hållarna till hjulen är i plast och det känns som att de lätt kan gå sönder, särskilt när det blir kallt. Har någon här haft problem med det? Har ni upplevt andra problem med Donkeyn? Har förstått att många är nöjda och vi kan verkligen se fördelarna med den men är nyfikna på svagheterna också så det är främst det vi är intresserade av att höra om nu.

• spigg
    wiesio skrev 2011-09-08 12:14:07 följande:
    En till här med frågor om Donkeyn. Vi har en son på 19 månader som får ett syskon i början av december och vi väljer nu mellan donkeyn och en annan vagn. Donkeyn är ju otroligt smidig på många sätt men vi tycker att den, jämfört med alla andra syskonvagnar och även jämfört med Cameleon är extremt ranglig och ostadig. Bara man skakar den lite fladdrar hela chassit. Hur upplever ni som har den det? Är det något ni störs av? Klarar den av att man drar den i trappor, går i skogen etc? Hur tror ni den kommer funka i snö mtp just den här rangligheten? Sedan så lade vi också märke till att den har väldigt mkt mer plast i chassit och andra vagnsdelar än många andra vagnar. Exempelvis är alla funktionsknappar och spärrar är i plast och även hållarna till hjulen är i plast och det känns som att de lätt kan gå sönder, särskilt när det blir kallt. Har någon här haft problem med det? Har ni upplevt andra problem med Donkeyn? Har förstått att många är nöjda och vi kan verkligen se fördelarna med den men är nyfikna på svagheterna också så det är främst det vi är intresserade av att höra om nu.
    Oj. Jag upplever den inte alls som ranglig i chassit? Tvärtom, tycker den känns väldigt stabil och gedigen faktiskt. Min son klättrar på den (fast han inte får) och den rör sig inte en millimeter. Jag har dragit den i små trappor, typ tre steg upp till en port och så. Det gick bra. Inga problem att åka rulltrappa med den heller och jag tycker den är jättebra i terräng, har gått i både skog och åker med den - inga problem.

Det enda negativa är att har man snurrhjulen fram i upplåst läge så vobblar vagnen om man springer med den. Det stör mig lite, men jag tror inte att det blir som om hjulen är låsta. Jag tror inte att vagnen lätt går sönder i kyla.
  • Xina

Wiesio: Jag tycker inte heller att donkeyn är ranglig, rullar bra på olika typer av underlag tex kullerstenar. Är väldigt nöjd med den! Tycker om att den är så kort och att den kan bli ännu mindre när det behövs bara man drar ner handtaget, bra när man åker hiss mm. Selen känns lite kort men går att koppla ur över axlarna om man har större barn. Sen är regnskyddet lite trögt att få på i början. Annars är allt bra tycker jag :) smidig och lätt med alla knappar och så..

• Joddan

Jag har beslutat att sälja min Donkey! Ska bara knåpa ihop en annons och få tillträde till datorn.
    Hoppas bara att jag inte får massa spekulanter som vill ha en "visning" bara...

• wiesio

Skönt att höra att rangligheten inte påverkar funktionen. Hur har ni andra upplevt den?

Jossan, Varför ska du sälja vagnen? Den finns ju i affär i Sverige nu så de som bara vill ha visning av vagnen går säkert dit.

• wiesio

Skönt att höra att rangligheten inte påverkar funktionen. Hur har ni andra upplevt den?

Joddan, Varför ska du sälja vagnen? Den finns ju i affär i Sverige nu så de som bara vill ha visning av vagnen går säkert dit.

Svar på tråden Bugaboo Donkey