• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Mmarlenee

Nu är Donkeyn äntligen lanserad i Sverige, Butiker runt om i Stockholm har fått vagnen och Oj vilken åtgång och vilken succé :)

Jag var på en pressvisning av vagen och Sverige verkar vara ett av de länder där vagen är som mest populär..
    Ni som har vagen, Vad fick er att köpa den ? 

Jag har vagen själv och är nog en sann Bugabooare och har alla deras vagnar så valet på syskonvagn var inte svårt !! 

• Frila2
    Mmarlenee skrev 2011-09-06 12:28:24 följande:
    Ni som har vagen, Vad fick er att köpa den ? 

Smidig att köra, barnen kan sitta vända mot föräldern och oberoende av varandra fram eller bakåtvända, fyra hjul, rörliga framhjul, snygg, ett företag som jag litar på när det gäller kvalitet och reklamationer, inte så bred trots att det är en syskonvagn, ok vikt. Ja, ungefär det
  • spigg
    Ckm skrev 2011-09-06 12:54:12 följande:
    Hur funkar det när man ska genom en dörr med duo?
    Inga problem, den går in genom vanliga dörrar. Smala äldre dörrar eller pardörrar där bara en dörr är öppen blir för tights!
  • Tant Mutti
    Fujji skrev 2011-09-05 17:11:29 följande:
    Ett skydd till själva lyftbågen med skum på sittdelen eller liggdelen...vet inte hur jag ska förklara...
    Tack :)
  • Tant Mutti

Har haft kontakt med två butiker i England. Här är senaste prisuppgifterna, inkl frakt.

John Lewis:
    Bugaboo Donkey Base - £829.00
    Donkey Tailored Fabric - £70.00
    Duo Extension Set - £155.00
    Donkey Sun Canopy - £45.00

Total Value of Goods:£1099.00
    Postage:£176.89 (via UPS, trackable to final delivery destination)
    Total for goods and delivery:£1275.89

WH Watts:
    £1169.00 (inte specat pris och frakt)

Rätt stor skillnad i pris?? Vad gäller garanti så hänvisar båda butiker direkt till Bugaboo och att de inte står för fraktkostnader vid garantiärenden. På ett sätt känns det ju tryggare att köpa från en butik här hemma då... Vi får se. Måste ju som sagt övertala maken först!

• Tant Mutti

Förresten. Är det nån som kan förklara det här med växlingskurserna? Jag har kollat ett antal sajter för valutaomräkning och 1169 brittiska pund varierar från 11742 SEK (Forex) till 12152 SEK (resevalutor.se). Häromdagen varierade det med nästan 1000 kronor beroende på vilken sajt jag kollade på.

• CherryD
    Tant Mutti skrev 2011-09-06 14:58:20 följande:
    Förresten. Är det nån som kan förklara det här med växlingskurserna? Jag har kollat ett antal sajter för valutaomräkning och 1169 brittiska pund varierar från 11742 SEK (Forex) till 12152 SEK (resevalutor.se). Häromdagen varierade det med nästan 1000 kronor beroende på vilken sajt jag kollade på.
    Tror att det beror på hur ofta de uppdaterar. En ganska precis sida är www.valuta.se
  • Catox9
    spigg skrev 2011-09-05 21:14:48 följande:
    Kolla på kidzshops hemsida. Där finns både priserna och färgerna på de nya åkpåsarna!

OK ska kolla där :) Tack!
    CherryD skrev 2011-09-05 23:34:50 följande:
    Härligt! Vad blir det för färg?
    Tror inte att cocoonen finns i orange? Den som hör till Bee passar fint i liggdelen, se bild i bildtråden Glad
    Finns mig veterligen bara en åkpåse som är anpassad till Donkeyn och det är den nya universalpåsen som kommer till Sverige i höst. Åkpåsarna ligger på 1250 kr och cocoon kostar 1050 kr.
    Jag härmar dig helt ohämmat ;)
    Min man blev helsåld på vagnen när jag visade dina bilder från bildtråden så Svart/Svart och Orange detaljer tänker vi oss. Före jag visade bilderna så var han måttligt (läs skitlite) intresserad av att köpa en ny vagn så han får gärna bestämma färger! Man kan ju alltid köpa nya suffletter senare i Sverige :)
    Om åkpåsen finns i orange och cocoonen till Bee'n är någorlunda lika färgmässigt :D Så blir det så :)
    Fujji skrev 2011-09-06 02:25:49 följande:
    Kolla vilket flyg ni åker med, vi fick betala 1400:- i vikt för vagnen då den vägde mer än det tillåtna när vi åkte hem från San Francisco i lördags. Vi hade dock en väska till den också...Assurt! men SAS tar iaf  inget extra vad jag vet.
    Ja jag såg ditt inlägg, tråkigt! Men vad säger flygbolaget då?
    Det är min pappa som åker själv, jag har bett honom att köpa en väska på flygplatsen alt i affären där han köper vagnen. Jag vill inte att han ska checka in en låda och behöva betala tull osv :)

Jag har aldrig hört att man ska behöva betala för vagn men han kommer å andra sidan inte ha med ett barn, vi får se hur det går..

//Cato     

Svar på tråden Bugaboo Donkey