• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Becka 77

Frågade förut om man fick plats med åsnan i ett halvt kombi (volvo) bagageutrymme. Har mätt i bilen och vad jag förstår så borde både chassi och sitt/liggdel (2st) få plats! Pust vilken lättnad! Med de krav som vi har och med tanke på vår minimala hiss och halva bagageutrymme så finns det ingen annan syskonvagn som funkar. För att få in vagnen i hissen måste vi ha den i mono och lyfta ena sitsen. Har en stor hund som ska få plats och en vuxen med... En åsna lämnar man inte gärna i barnvagnsrummet. Nu är det bara att spara pengar barn nr 2 beräknas till början på mars.

• Xina

Jag tycker absolut att donkeyn är värd lite mer än andra syskonvagnar, den har allt det jag behöver och önskar :) rekommenderar!!

• Fujji

Har inte hunnit svara på hur jag försökt mig på att sy suflett. Har inte blivit bra kan jag tillägga utan måste försöka lite till! Jag hängde tyget över hela sufletten och nålade hur jag skulle sy. Det bästa vore nog att ta ett ljust tyg, lägga över och RITA på där man ska klippa för att få ut exakta delar. Det blir annars bara på måfå. Sen var jag tvungen att spänna rejält för att det skulle sitta snyggt på bågarna. Ska försöka lite mer så fort jag får tid och lägga upp någon bild på spektaklet… J

• Frila2
    Xina skrev 2011-09-08 07:27:07 följande:
    Frila2: jag klippte ut en tygbit på 52cm * 16cm till ett bumperbarskydd, sicksackade runt hela, sydde sedan kortsidorna med raksöm, sedan långsidan med avigsidan ut oh vrängde tyget- klart! :)
    Åh tack! Då behövs det bara köpas en symaskin eller kanske köpa tyg, skriva upp allt du skrev och sedan våldgästa första bästa sykunniga kompis med symaskin
  • spigg
    Fujji skrev 2011-09-09 14:03:08 följande:

Har inte hunnit svara på hur jag försökt mig på att sy suflett. Har inte blivit bra kan jag tillägga utan måste försöka lite till! Jag hängde tyget över hela sufletten och nålade hur jag skulle sy. Det bästa vore nog att ta ett ljust tyg, lägga över och RITA på där man ska klippa för att få ut exakta delar. Det blir annars bara på måfå. Sen var jag tvungen att spänna rejält för att det skulle sitta snyggt på bågarna. Ska försöka lite mer så fort jag får tid och lägga upp någon bild på spektaklet… J

Tack för ditt svar! Jag sydde en prototyp idag och det blev faktiskt jättebra! (Med jag menar jag för övrigt "jag och min syster".) Vi ska finjustera lite men jag köper tyg i helgen så förhoppningsvis kan jag visa bilder på färdigt resultat i nästa vecka! Tänker mig något blommigt...
  • memo

wiesio: har absolut inte upplevt den som ranglig. Har inte heller märkt att något av framhjulen vobblar, dock går ej så snabba promenader pga foglossning och lätt utlösta sammandragningar. Har en Maxi Cosi Mura sen tidigare - där vobblar ett av hjulen. Jag var jättenöjd med Muran, tyckte den var bäst - men det var innan jag körde Donkeyn. Tycker den är toppen att köra, sannolikt pga stora och smalare hjul än i de andra vagnar jag testat (har en emmaljunga också). Muran ( som också är en fyrhjuling med svängbara/låsbara framhjul) använde jag vintertid och var jättenöjd (bor i Norrland), och eftersom jag redan nu tycker det går bättre att köra Donkeyn tror jag ej det blir några problem i vinter. Ett extra plus till Donkeyn är att framhjulen går både att låsa framåt (göra vagnen mer stabil) och bakåt ( göra vagnen kortare). Som nackdelar har jag upplevt selen som är för trång, men det har jag löst genom att ta bort axelremmarna. Andra nackdelen är att sitt/liggdelarna är smala...men vilken syskonvagn där barnen sitter bredvid varandra är inte det..... Tycker också att regnskydd till varukorgen saknas - det vore en toppen grej! ( ska hitta på ett sätt att lösa det) och den största nakdelen...priset....

• memo

Lindsey: någon nämnde en vagn här tidigare Basson duo? där går sitsarna vända hur man vill..

• Lindsey
    memo skrev 2011-09-09 17:58:24 följande:
    Lindsey: någon nämnde en vagn här tidigare Basson duo? där går sitsarna vända hur man vill..
    Har kollat upp den innan men tycker att framhjulen ser så små ut :/  Har hund och går långpromenader även på vintern så vill gärna kunna ta mig fram i snö.
    Ellie 101016 ♥
  • memo

ja, de ser mindre ut än Donkeys, och de är ej lufthjul vilket jag tycker är en nackdel...Om den är värd pengarna?....svårt att säga än.... jag är dock jättenöjd. Maxi Cosin jag har gick på nästan 8000, och så ligger väl även emmaljungan i pris. med Donkeyn har man ju både singel/syskonvagn.... och jag tycker att den är toppen i monoläge (har ej testat i i duo ännu Bebis kommer i oktober)

• Lindsey

Har redan betalat 8000 för en emmaljunga city cross och sen 3500 för en brio sing så det gör sambon ännu mer tjurig över att betala mer för ännu en vagn :P 
    Han sa tom "Varför ska vi ha en dubbelvagn, vi har ju två vagnar redan". Snåljåpen :P

Men tycker också att det verkar så bra att man kan ha den i monoläge med. Så kan vi sälja våra andra enkelvagnar, annars tänkte jag behålla en av dem ifall man bara har ett barn med sig någon gång. 

Ellie 101016 ♥
Svar på tråden Bugaboo Donkey