• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • spigg
    NaBas skrev 2011-09-10 23:28:01 följande:
    Hej!

Nu får jag äntligen köra vagnen i duo-läge!
    Vår kille kom i onsdags och vi är snart redo för att komma ut!

Har satt in lite bilder på min Dpnkey med en uppsydd sittdyna i bildtråden.
    Grattis! Såg jättefint ut, fint med den gröna färgen! Är Marimekko-tyget också i grönt?

Förresten, en fråga till alla som använder liggdelen, jag har inte ens öppnat min: kommer det med någon slags madrass?
  • Lindsey
    memo skrev 2011-09-10 17:35:49 följande:
    Lindsey: du kan ju alltid köra det argumentet min väninna körde med sin man ; "men älskling, du har ju dina små utgifter, köper datorer mobiler nästan nya varje år då de åldras snabbt....... och du ser de räcker kortare medans den här vagnen kommer räcka i flera år..." Tyckte det var en jättebra kommentar, men i och för sig är hennes man pryltokig...
    Haha jag är nog den pryltokiga i denna familjen tyvärr ;) Fast han har nog mer utgifter än mig i övrigt så det är ett argument som kanske funkar!
    Ellie 101016 ♥
  • Fujji

Nu har jag nästan sytt klart sufletten till Donkeyn, känns jättekul och blev inte så tokigt efter nogrant ritande av mönster! Ska ta mig till stan idag och köpa kantband samt kanske mer tyg att sy dyna och kanske ännu en suflett... Ska lägga upp en bild när jag är färdig. :)

• Dolphin

Här är en som just nu också väljer mellan en Donkey, UJ Duet och UJ duo. Och jag var härom dagen och kollade på framför allt UJ duon och duetten, och jag kommer definitivt INTE köpa en Duet. Den är jättesmal och smidig men med absolut minsta komfort för barnen, och det är ju trots allt dom som ska åka i den dagligen och sova gott också förmodligen. Min kille är drygt 2 år nu och kommer vara 2,5 år när syskonet kommer och redan nu är Duetten jätte trång och smal för honom att sitta i, och då hör det till saken att han hade inga ytterkläder när han provade den och är liten och smal för sin ålder.
    Personalen hjälpte mig mäta sitsarna på duon och duetten och det skiljde 2 cm i bredden på dom och med redan ganska så små sitsar så gör det rätt mycket.

Så nu står det mellan en UJ duo och en Donkey, men jag tror det kommer bli en UJ duo faktiskt. Vi har en Teutonia Spirit som vi kan använda när man är iväg själv med den lille och då sitter den ju mot oss, när den börjar sitta.

• NaBas
    spigg skrev 2011-09-11 07:06:39 följande:
    Grattis! Såg jättefint ut, fint med den gröna färgen! Är Marimekko-tyget också i grönt?
    Tack!

Jag har lagt upp bild  i bildtråden på sittdynan med marimekko sidan upp nu.
    memo skrev 2011-09-11 08:50:15 följande:
    Grattis NaBas!
    Tack!
  • htsny2001

Nu har jag varit i butiken och såg Donkey i verkligheten. Tyckte om den. Har provat min snart 2-åring dotter i den. Hon sitter OK i den, inte mkt plats kvar, men jag hoppas det ska fungera halv år till, tills hon slutar åka vagn. Tror att det blir Donkey för oss:) Men bara en fråga - hur tar man sufflett lite upp???

• wiesio

Dolphin, Vi har också kollat på duet och donkey och står i valet och kvalet. Sitsarna är små på duet men de är ju lika små, sånär som på 0,5 cm, på donkeyn, iaf när jag mätte dem båda med måttband. Hur uppfattar på sittdelen på donkey jämfört med duet?

• wiesio

Ska tillägga att jag bara mätt och i te riktigt provat med sonen ännu.

Svar på tråden Bugaboo Donkey