• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • NaBas

Har kanske frågat förut men undrar fortfarande..

Hur sitter Skip hop Dou Double på vagnen i monoläge?

Jag vill gärna köpa en men funkar den bara när man har vagnen i duo?

tacksam för svar av er som har en :)

• Eillen09

Nu får ni hjälpa mig ;')

Är det helkorkat att köpa en donkey till dottern på 3år & 4månader och en nyfödd?

Kommer bli många skogspromenader och gupp på grusvägar... därav tanke på donkey. Men hur länge har man vagn till stora dottern?

Är hon för stor? Hon är redan lång och vad jag fattat det som så är donkeyn liten ?
    tacksam för svar ! Kanske någon som köpt donkeyn med liknande ålderskillnad ?

• Tinkie86

Min äldsta son är 2,5 år och är ca 96 lång. Det är precis så att han får plats på längden när suffletten är framme. Man känner hans huvud genom tyget:-/ Så är din dotter längre än så så skulle jag nog inte tycka det är värt det tyvärr:(

• Hejåhå

Någon som testkört donkeyn i slask och snö? Jag tänker att det finns en risk att snö fastnar mellan hjulet och fästet för hjulet (som på camen).

• spigg
    Hejåhå skrev 2011-12-15 11:48:27 följande:
    Någon som testkört donkeyn i slask och snö? Jag tänker att det finns en risk att snö fastnar mellan hjulet och fästet för hjulet (som på camen).
    Det har bara varit slaskväder en dag hittills här där jag bor (södra Sthm) och visst fastnade det lite snö där men det störde inte funktionen. Jag såg bara till att peta loss det innan jag tog in vagnen i lägenheten så att den inte skulle stå där och droppa.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Lillebror12
    Eillen09 skrev 2011-12-14 22:37:32 följande:
    Nu får ni hjälpa mig ;')

Är det helkorkat att köpa en donkey till dottern på 3år & 4månader och en nyfödd?

Kommer bli många skogspromenader och gupp på grusvägar... därav tanke på donkey. Men hur länge har man vagn till stora dottern?

Är hon för stor? Hon är redan lång och vad jag fattat det som så är donkeyn liten ?
    tacksam för svar ! Kanske någon som köpt donkeyn med liknande ålderskillnad ?
    Nja, jag skulle nog köpt någon UJ-modell istället om inte din dotter verkligen bara vill sitta framåtvänd. Billigare och mer utrymme, väl? (Kan inget om UJ egentligen ).
  • goldensea

Jag skulle för första gången montera på regnskyddet på liggdelen härom dagen men lyckades inte få på det. Jag har googlat men hittar ingen video på hur man gör. Är det bara jag som är korkad som inte lyckas? Jag tror jag har listat ut hur det ska sitta men jag får inte på det.. det känns typ som att regnskyddet är ett par centimeter för litet. Någon annan som upplevt samma sak eller någon som kan förklara hur man gör?

• spigg
    goldensea skrev 2011-12-15 13:05:10 följande:

Jag skulle för första gången montera på regnskyddet på liggdelen härom dagen men lyckades inte få på det. Jag har googlat men hittar ingen video på hur man gör. Är det bara jag som är korkad som inte lyckas? Jag tror jag har listat ut hur det ska sitta men jag får inte på det.. det känns typ som att regnskyddet är ett par centimeter för litet. Någon annan som upplevt samma sak eller någon som kan förklara hur man gör?

De är tighta, men det blir bättre. Citerar mig själv:

"Nu går vi in lite på detaljnivå och jag börjar med regnskydden. På bild 2 och 3 ovan använder jag de originalregnskydd som medföljer vagnen. De är i genomskinlig plast och om jag anstränger mig hårt för att komma på något bra med dem så är det att de är snygga på. I övrigt är de otympliga, hur noga jag än försöka vika dem som tar de ändå upp nästan hela varukorgen om jag har med mig bägge två. De är dessutom rätt stela och svåra att få på, tricket är att haka på dem runt flärpen som man fäller delen med, och sedan dra dem över den åtminstone halvuppfällda suffletten. När man når fotstödet drar man regnskyddet först över ena hörnet och sen över det andra. Det ger med sig med tiden och blir lättare, men när man sen ska ta på det andra regnskyddet så uppstår en sån friktion mellan de två regnskydden att det är svårt att få dem på rätt plats där de kläms mellan delarnas suffletter."

från här: blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/11/27/bugaboo-donkey/
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • goldensea
    spigg skrev 2011-12-15 13:17:07 följande:
    De är tighta, men det blir bättre. Citerar mig själv:

"Nu går vi in lite på detaljnivå och jag börjar med regnskydden. På bild 2 och 3 ovan använder jag de originalregnskydd som medföljer vagnen. De är i genomskinlig plast och om jag anstränger mig hårt för att komma på något bra med dem så är det att de är snygga på. I övrigt är de otympliga, hur noga jag än försöka vika dem som tar de ändå upp nästan hela varukorgen om jag har med mig bägge två. De är dessutom rätt stela och svåra att få på, tricket är att haka på dem runt flärpen som man fäller delen med, och sedan dra dem över den åtminstone halvuppfällda suffletten. När man når fotstödet drar man regnskyddet först över ena hörnet och sen över det andra. Det ger med sig med tiden och blir lättare, men när man sen ska ta på det andra regnskyddet så uppstår en sån friktion mellan de två regnskydden att det är svårt att få dem på rätt plats där de kläms mellan delarnas suffletter."

från här: blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/20.../

Tack för svaret. Och den detaljerade beskrivningen. Kanske ska ge det några försök till, annars blir det till att köpa den andra varianten som du hade på dina bilder.
  • Tinkie86

Var inne på barnbutiken idag. Fick 2 nya bågar till suffletten och dom skickade in en reklamationsförfrågan (?) till bugaboo angående knarret i chassit. Får svar om ca 1 vecka sa dom. Hon trodde det skulle bli bättre om man smörjer med någon silikonspray men jag tvivlar på det.. Fattar inte varför dom inte bara kan byta ut det på en gång, hon hörde ju knarret själv:-/

Svar på tråden Bugaboo Donkey