• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • jossan 1984

provade min donkey för första gången igår och reagerade direkt på att det såg ut som att sonen lutade svagt framåt i sittdelen vid liggläge. tittade nu från sidan och ser en liten lutnng framåt på sittdelen i liggläget. någon mer som känner igen detta? ser ju jätteobehagligt ut...

• spigg
    Tuna87 skrev 2012-03-02 11:51:07 följande:
    Så roligt, nu har vi testkört åsnan i alla möjliga konfigurationer, och med ståplatta med! Sönerna är grymt nöjda och det är jag och min man med. Vi har blivit stoppade på stan och folk vill veta mer om den, jätteroligt =) jag var nöjd med min Britax b-dual men min äldsta kille vill helst åka ståbräda och det går inte med britaxen när man har syskonsittsen på.
    Roligt att nöjda! Jag tycker Donkeyn är jättehärlig att köra med ståbräda, gott om utrymme för benen ändå.
    smoolan skrev 2012-03-02 12:34:11 följande:
    Nån som har en organizer? Nöjd med den i så fall?
    Japp jag har en, jag är supernöjd. Rymmer precis lagom mycket grejer och enkel att hänga på baksidan av sittdelen.

Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    jossan 1984 skrev 2012-03-02 12:44:41 följande:
    provade min donkey för första gången igår och reagerade direkt på att det såg ut som att sonen lutade svagt framåt i sittdelen vid liggläge. tittade nu från sidan och ser en liten lutnng framåt på sittdelen i liggläget. någon mer som känner igen detta? ser ju jätteobehagligt ut...
    Ja det känner jag igen. Det är normalt en liten liten lutning, är den för stor är det såklart inte som det ska vara men jag tror att ögat luras lite också.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Tuna87

Ja, Det var inga problem alls med ståbrädan och han kan desstutom ha alla stenar och pinnar han plockar upp i shoppingkorgen på sidan =) han är hur nöjd som hellst! Jag blev positivt överraskad över hur rymlig liggkorgen är oxå, det funkar jättebra med gamla brio åkpåsen till lillkillen och han är inte så liten längre =)

• smoolan

Spigg -Tack för svar! Var hänger du den om du har sittdelen vänd mot dig?

Funkar förresten de gamla sittdynorna i donkeyn, de som reas ut lite här och var?

• spigg
    smoolan skrev 2012-03-02 13:05:00 följande:
    Spigg -Tack för svar! Var hänger du den om du har sittdelen vänd mot dig?

Funkar förresten de gamla sittdynorna i donkeyn, de som reas ut lite här och var?
    Ändå på baksidan av sittdelen, jag har framför allt blöjor och sånt i Organizern så jag behöver ju inte ha den så att jag når den hela tiden. Använder den inte som "handväska" åt mobil och plånbok och sånt.

De funkar men de är lite för breda så det ser lite knöligt ut, men inte så farligt tycker jag. Sen är fördelen med den nyaste modellen av sittdyna att den har en ficka högst upp som du hakar över sittdelen, så att den inte glider, samt hål för flärpen. Men om du inte är petig med detaljerna så går den äldre modellen lika bra.
  • Stefanie
    smoolan skrev 2012-03-02 12:34:11 följande:
    Nån som har en organizer? Nöjd med den i så fall?
    Jag köpte en organizer när jag köpte vagnen för några veckor sedan och tycker att den är bra. Den är mindre än jag trodde men den rymmer det viktigaste. Börjar komma på hur jag ska använda den nu.

Jag har den hängd på ryggen på sittdelen som är vänd mot mig. Använder den som liten skötväska och har alltså inga direkta värdesaker i den. Nackdel är att det inte finns något smart bärhandtag på den bortsett från ett tajt handtag i ryggen på väskan. 

Just nu har jag några blöjor (antalet man får plats med varierar beroende på vilken storlek och sort man använder), ett tunt paket våtservetter, några torra tvättlappar, en burk mat och sked, ett litet ombyte. Ska börja lägga ner ett engångsskötundelägg (snyggt ord) för de tar mindre plats än det jag brukar ha med mig om jag inte bara slänger ner en handduk.

En annan nackdel är nätfickan på sidan som är lite för liten för att få ner en bra vatten/nappflaska i.

När jag har väskan fäst med hakarna som man får med och fäster med kardborr runt chassit på stolsryggen är den lätt att ta loss och lägga ner i varukorgen om man ska lämna vagnen någonstans. 

Det bästa med organizern är nog att man utmanar sig själv och lämnar en hel el onödiga saker som man annars slänger med sig av bara farten hemma. Jag har kommit fram till att om jag har organizern till sköta-om-saker och en liten handväska till mig med sånt som jag vill slippa trycka ner i jackfickorna och några lekasker i en tygpåse i varukorgen så kan man lätt flytta över organizern i varukorgen om man behöver lämna vagnen någonstans. Jag bär alltså runt på varukorgen med allt i, smidigt tycker jag!

Lite rörigt, men det är väl ungefär vad jag tänker om organizern! 
  • LyckligFru

Härlig tråd *favoritar* väntar tvåan nu och det är långt till bf ännu men kan inte låta bli att kika på vagn, har hört runt lite på familjeliv o andra forum om vilken syskonvagn som rekommenderas o Donkeyn kommer alltid som förslag, så nu är jag lite nyfiken på den då alla pratar så gott om den (var väldigt skeptisk först) men hoppas att jag kan få lite mer klarhet i mina funderingar här :)

Har aldrig känt eller prövat en Donkey eller en Bugga över huvudtaget men tycker att den ser liten ut? eller är den rymligare än man tror? ( vi har visserligen en Emmaljunga som i jämförelse med Donkeyn är stor om en traktor :)

Till vilken ålder kan barnet åka iden förrän dom blir för långa, får för trångt? 

Finns det någon nackdel med vagnen?

www.danielaback.nu ♥ Mathilda 9.3.2011 ♥ Syskon väntas september 2012
  • Neenah

Idag beställer vi vår donkey äntligen Syskon kommer visserligen inte förrns till sommarn, ska köra den mono så länge! Bara hoppas att vi får sålt teutonian oxå! Beställer från pramworld! Och med extra sufflet i Limited Jade Green till storebror, syskon får en egen färg när h*n kommer!!
    Vill att den ska komma NU Längtat sen jag blev gravid!

Svar på tråden Bugaboo Donkey