• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • spigg
    LyckligFru skrev 2012-03-04 14:25:20 följande:
    Härlig tråd *favoritar* väntar tvåan nu och det är långt till bf ännu men kan inte låta bli att kika på vagn, har hört runt lite på familjeliv o andra forum om vilken syskonvagn som rekommenderas o Donkeyn kommer alltid som förslag, så nu är jag lite nyfiken på den då alla pratar så gott om den (var väldigt skeptisk först) men hoppas att jag kan få lite mer klarhet i mina funderingar här :)

Har aldrig känt eller prövat en Donkey eller en Bugga över huvudtaget men tycker att den ser liten ut? eller är den rymligare än man tror? ( vi har visserligen en Emmaljunga som i jämförelse med Donkeyn är stor om en traktor :)

Till vilken ålder kan barnet åka iden förrän dom blir för långa, får för trångt? 

Finns det någon nackdel med vagnen?
    Här kan du läsa min utförliga recension av Donkeyn:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/category/bugaboo-donkey/

Mina barn är nu 1 år och 3 år gamla och treåringen ryms fortfarande väldigt väl i vagnen, så jag tycker inte att den är trångt, snarare har den en väldigt lång användningsperiod. Jag är otroligt nöjd med min Donkey, byter vagnar som andra byter kläder annars men Donkeyn har en fast plats i vår familj!

Enda nackdelarna är att selen är lite kort, att den är dyr (men värd pengarna) och att regnskydden är så klumpiga, men det är ju enkelt löst genom att man köper andra regnskydd.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • LyckligFru

Tusen tack spigg för feedbacken och ska genast kolla in din recension :) 
    ja prislappen är en anledning till att jag gärna villa läsa och höra andra åsikter om den innan vi bestämmer, som tur är så har vi tid på oss men Donkeyn är helt klart på första plats just nu över vagnkandidater :)

www.danielaback.nu ♥ Mathilda 9.3.2011 ♥ Syskon väntas september 2012
  • spigg
    LyckligFru skrev 2012-03-04 19:18:06 följande:
    Tusen tack spigg för feedbacken och ska genast kolla in din recension :) 
    ja prislappen är en anledning till att jag gärna villa läsa och höra andra åsikter om den innan vi bestämmer, som tur är så har vi tid på oss men Donkeyn är helt klart på första plats just nu över vagnkandidater :)
    Men du vet väl att du får en Donkey duo för cirka 11500 kronor om du importerar den? :) Lite rimligare pris, tycker jag! Och det är nog inte många som köpt en Donkey och ångrat sig...

Vill du se flera bilder på Donkeyn så kan du, om du vill, gå med i barnvagnsgruppen på FB som jag länkar till, där är vi många som har den vagnen och jag har lagt upp nytagen bild på mina barn i vagnen så man ser hur det ser ut med utrymmet och så!
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • LyckligFru

okej, varifrån importar man den då?

jag är med i barnvagnsgruppen redan så nu ska jag kolla på alla donkey bilder :) 

• spigg
    LyckligFru skrev 2012-03-04 20:04:18 följande:
    okej, varifrån importar man den då?

jag är med i barnvagnsgruppen redan så nu ska jag kolla på alla donkey bilder :) 
    Haha, misstänkte att det kunde vara så...

Från England, t.ex. från W H Watts eller Pramworld. Från Holland, från Moeders Mooister. Alla dessa tre vet jag många, inklusive mig själv, som har köpt vagnar ifrån så det är pålitliga återförsäljare. 
  • Stefanie
    LyckligFru skrev 2012-03-04 14:25:20 följande:
    Härlig tråd *favoritar* väntar tvåan nu och det är långt till bf ännu men kan inte låta bli att kika på vagn, har hört runt lite på familjeliv o andra forum om vilken syskonvagn som rekommenderas o Donkeyn kommer alltid som förslag, så nu är jag lite nyfiken på den då alla pratar så gott om den (var väldigt skeptisk först) men hoppas att jag kan få lite mer klarhet i mina funderingar här :)

Har aldrig känt eller prövat en Donkey eller en Bugga över huvudtaget men tycker att den ser liten ut? eller är den rymligare än man tror? ( vi har visserligen en Emmaljunga som i jämförelse med Donkeyn är stor om en traktor :)

Till vilken ålder kan barnet åka iden förrän dom blir för långa, får för trångt? 

Finns det någon nackdel med vagnen?
    Nackdelar med Donkeyn... Hm.

1. Luftdäcken skrämmer mig. De är underbara att köra med men jag tycker att tanken på att jag skulle kunna få punktering någonstans långt hemifrån ensam med två småbarn i vagnen och lyckas ta mig hem där ifrån. Förmodligen och förhoppningsvis kommer det aldrig att hända, men tanken ligger där och skaver lite... 

2. Jag vågar inte ha min 1-åring i vagnen för en sekund om han inte är fastspänd och jag kan sakna lite att kunna sätta ner honom i vagnen utan att behöva spänna fast honom(hade brio go innan). Eftersom att han sitter så upprätt och högt upp så glider han ur om han blir sur och spänner kroppen.
    Jag har hört om någon som sytt en rem och fäst mellan selet och bygeln så att den hamnar mellan benn på barnet och med en sån skulle det problemet vara löst så jag tänker klura närmare på hur man skulle kunna göra det...

3. Handtaget på brio go är skönare att hålla i. Men jag har redan vant mig, det var sambon som nämnde det nu när jag frågade vad han tycker kunde vara bättre med vagnen.

Det är nog allt jag kan komma på just nu. Jag är förälskad och tycker att vagnen är fantastisk. Har aldrig kört en så lättkörd vagn, jag älskar varukorgen på sidan i monoläget. Vagnen är snygg, min son sitter väldigt bra i den. Jag kan inte tänka mig någon vagn jag hellre skulle ha som duovagn än så länge. Kanske kommer jag på några nackdelar när lillebror kommit, men allt jag jämfört med har fler nackdelar än donkeyn.

• inebrine

Här är kanske en lösning på sele problemet om man har en sittdyna kan man ju sy en flärp som man syr fast i sittdynan så man kan fästa den i bygen . Så som de är på dom flesta andra vagnar. Sedan fäster man sittdyna i selen så den sitter fast ordentligt . Har funderat på att göra så själv .

• Stefanie
    inebrine skrev 2012-03-04 21:38:59 följande:
    Här är kanske en lösning på sele problemet om man har en sittdyna kan man ju sy en flärp som man syr fast i sittdynan så man kan fästa den i bygen . Så som de är på dom flesta andra vagnar. Sedan fäster man sittdyna i selen så den sitter fast ordentligt . Har funderat på att göra så själv .
    Smart att sy i sittdynan. Då slipper man förstöra vagnen. Kanske skulle ha köpt en sittdyna i alla fall då...
  • LyckligFru

Tack :) nu har jag bokmärkt dessa utländska sidor :) just nu lutar det mycket åt en Donkey bara jag lyckas övertala mannen att det är en bra affär :)

Stefanie: Tack för att du skrev vad du upplever som "negativt" med vagnen, precis som du skriver så verkar den ändå vara en toppenvagn. lufthjul har vi nu på vår vagn o tycker dom är super så det är inga problem :)

en undran till bara, min man är nästan 1,90 lång, vill ju att han ska kunna gå med den också, går styret att höja så högt?  

Svar på tråden Bugaboo Donkey