• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • jean1

Vi fick hem vår Donkey för ca en månad sedan och den har bara stått ihopmonterad i vardagsrummet i väntan på lillebror. Igår tog vi dock den när dottern skulle sova middag ute på balkongen då singelvagnen vi använder till henne än så länge var för smutsig för att dra igenom huset . Hur som helst, vi upptäckte då att när hon la sig i sin sittdel så dippade den bakåt. Vet ju att sitt/liggdelarna ska vara och är lite ruckbara då vi även haft en Cameleon, men de ska väl ändå inte dippa bakåt så att den inte är helt vågrät? Testade även med liggdelen på den vänstra sidan (i monoläget alltså) och även den dippar bakåt. Vi la ett vattenpass på madrassen och mkt riktigt så är den inte alls rak, ens när den är helt tom . Mäter man från botten och ner till golvet så "hänger" den ca 1½-2 cm mer baktill än framtill. Känns ju inge roligt... När vi har båda delar på så syns det även tydligt på sufletterna att de inte är helt parallella med varandra, och då sitter de exakt likadant på båda ramar, ingen är alltså monterad längre fram eller bak på ramen. Delarna dippar bara på den vänstra sidan, inte på den högra, så då känns det ju som att det beror på chassit.

Vi upptäckte även igår när den var i monoläget och dottern skulle sova, att handtaget lutade åt höger, som att chassit "hängde" om ni förstår vad jag menar. 

Har försökt fota de saker jag beskriver och tänkte maila pramworld där vi beställt vagnen men är ändå nyfiken om någon här har märkt samma saker?? Visst borde en sån här sak gå på garantin, att man tex får byta ut chassit. Blir lite less på mig själv att jag inte märkt dessa saker tidigare då vi provkört den inomhus flera gånger och man ser den ju varje dag eftersom dens tår i vardagsrummet. Nu är det drygt tre v till bf så det känns ju lite otajmat att börja krångla med detta nu....     

• spigg
    jean1 skrev 2012-03-11 10:46:07 följande:
    Vi fick hem vår Donkey för ca en månad sedan och den har bara stått ihopmonterad i vardagsrummet i väntan på lillebror. Igår tog vi dock den när dottern skulle sova middag ute på balkongen då singelvagnen vi använder till henne än så länge var för smutsig för att dra igenom huset . Hur som helst, vi upptäckte då att när hon la sig i sin sittdel så dippade den bakåt. Vet ju att sitt/liggdelarna ska vara och är lite ruckbara då vi även haft en Cameleon, men de ska väl ändå inte dippa bakåt så att den inte är helt vågrät? Testade även med liggdelen på den vänstra sidan (i monoläget alltså) och även den dippar bakåt. Vi la ett vattenpass på madrassen och mkt riktigt så är den inte alls rak, ens när den är helt tom . Mäter man från botten och ner till golvet så "hänger" den ca 1½-2 cm mer baktill än framtill. Känns ju inge roligt... När vi har båda delar på så syns det även tydligt på sufletterna att de inte är helt parallella med varandra, och då sitter de exakt likadant på båda ramar, ingen är alltså monterad längre fram eller bak på ramen. Delarna dippar bara på den vänstra sidan, inte på den högra, så då känns det ju som att det beror på chassit.

Vi upptäckte även igår när den var i monoläget och dottern skulle sova, att handtaget lutade åt höger, som att chassit "hängde" om ni förstår vad jag menar. 

Har försökt fota de saker jag beskriver och tänkte maila pramworld där vi beställt vagnen men är ändå nyfiken om någon här har märkt samma saker?? Visst borde en sån här sak gå på garantin, att man tex får byta ut chassit. Blir lite less på mig själv att jag inte märkt dessa saker tidigare då vi provkört den inomhus flera gånger och man ser den ju varje dag eftersom dens tår i vardagsrummet. Nu är det drygt tre v till bf så det känns ju lite otajmat att börja krångla med detta nu....     
    Klart det kan vara något fel på chassit, men har ni pumpat däcken och sett till att det är samma tryck (30 psi) i alla däcken?

Om ni har det så ska ni ju kontakta PW, absolut. Men just det där att ligg och sittdelarna dippar lite i huvudändan verkar det vara på alla vagnar, har dock sett en bild på en sittdelsram som dippade alldeles för mycket, men det syntes tydligt.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • jean1

spigg skrev 2012-03-11 10:50:08 följande:
    Klart det kan vara något fel på chassit, men har ni pumpat däcken och sett till att det är samma tryck (30 psi) i alla däcken?

Om ni har det så ska ni ju kontakta PW, absolut. Men just det där att ligg och sittdelarna dippar lite i huvudändan verkar det vara på alla vagnar, har dock sett en bild på en sittdelsram som dippade alldeles för mycket, men det syntes tydligt.

Sambon har pumpat däcken men ska kolla med honom om det är samma tryck i alla. Vi tog en bild och jag tycker det syns tydlligt att det dippar för mkt, spec eftersom det inte alls är så om man monterar någon av delarna på högra sidan. 

Omatchande åkpåse I know . men visst syns det att den dippar?

Samma med liggdelen, sufletterna sitter exakt lika så det beror inte på det.

• Plly
    jean1 skrev 2012-03-11 11:08:48 följande:

Sambon har pumpat däcken men ska kolla med honom om det är samma tryck i alla. Vi tog en bild och jag tycker det syns tydlligt att det dippar för mkt, spec eftersom det inte alls är så om man monterar någon av delarna på högra sidan. 

Omatchande åkpåse I know . men visst syns det att den dippar?

Samma med liggdelen, sufletterna sitter exakt lika så det beror inte på det.

Tycker inte det dippar speciellt mycket - men jag vet oxå hur irriterande det kan vara att störa sig på saker som inte är raka
  • ThereseX82

Jean1- vi har likadant på våran, har också haft CAM innan. Så jag utgick från att det ska dippa lite fram på donkeyn med? Eller?

• Jose
    LizG skrev 2012-03-11 08:57:11 följande:
    Jose: vi har inte använt åkpåse alls utan fällen o vinteroverallen. Tycker det är jobbigt med åkpåse o vinterskor (snöiga sådana...). Vid kallare väder har de haft tjockare under overallen istället o filt över benen. Vi bor i Sundsvall.
    det har ju du helt rätt i. Vår nuvarande åkpåse är sån som man kan ta av nederdelan på - därmed slipper man ju skitiga skor i påsen. Så jag har inte tänkt på det.

Ullunderställ m.m och fäll + filt får det bli:) Tack för påminnelsen ( även om den var omedveten!)!

Var det deras egna lilla fäll du har?
  • LizG
    Jose skrev 2012-03-11 15:21:57 följande:
    det har ju du helt rätt i. Vår nuvarande åkpåse är sån som man kan ta av nederdelan på - därmed slipper man ju skitiga skor i påsen. Så jag har inte tänkt på det.

Ullunderställ m.m och fäll + filt får det bli:) Tack för påminnelsen ( även om den var omedveten!)!

Var det deras egna lilla fäll du har?
    Ingen aning vilket märke det är på fällen.. den var på specialpris 299 hos babyproffsen, vit o långhårig (o mysig!). Kollade de som var hål i redan o lite mer formade men de kostade det dubbla o med tvillingar så blev det alldeles för dyrt. Relativt lätt att fixa själv men jag rekommenderar att du gör det efter barnen somnat... mina var med och spridde de härliga småbitarna av fällen över hela hallen  
  • jean1
    ThereseX82 skrev 2012-03-11 13:05:00 följande:
    Jean1- vi har likadant på våran, har också haft CAM innan. Så jag utgick från att det ska dippa lite fram på donkeyn med? Eller?

Jo att delarna ska vara lite "ruckbara" vet jag, och har inget problem med. Men när det är sån skillnad beroende på vilken sida man har dem så började jag undra... Den vickar mkt mer på vänster än höger, oavsett vilken del man har. Och att Liggdelen inte ens är plan när den är tom känns sådär, det är ju inte en billig vagn direkt. Ska kontakta Pramworld imorgon, ska bara lyckas formulera mig i ett mail på engelska .
  • Stefanie
    jean1 skrev 2012-03-11 17:35:18 följande:
    Jo att delarna ska vara lite "ruckbara" vet jag, och har inget problem med. Men när det är sån skillnad beroende på vilken sida man har dem så började jag undra... Den vickar mkt mer på vänster än höger, oavsett vilken del man har. Och att Liggdelen inte ens är plan när den är tom känns sådär, det är ju inte en billig vagn direkt. Ska kontakta Pramworld imorgon, ska bara lyckas formulera mig i ett mail på engelska .
    Min vagn ser också ut så där när jag fäller sittdelen helt. Men det verkar inte störa sonen och jag har tänkt att det nog ska vara så...

Ni andra i tråden, är era helt plana i fullt liggläge?

• spigg
    Stefanie skrev 2012-03-12 21:46:23 följande:
    Min vagn ser också ut så där när jag fäller sittdelen helt. Men det verkar inte störa sonen och jag har tänkt att det nog ska vara så...

Ni andra i tråden, är era helt plana i fullt liggläge?
    Nej, lite lutning. Sen kan det ju ev bero på hur noga man var när man fäste ligg- eller sittdelen på ramen, det kan ju gå att justera lite med hjälp av kardborrbanden och remmen under sittdelen. Med min liggdel vet jag inte, den är oanvänd.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
Svar på tråden Bugaboo Donkey