• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Quirall
    wiesio skrev 2012-04-20 13:58:37 följande:
    Tack Luella!

Quirall, det låter ju helt galet billigt! Köp och sälj den sedan på blocket!! Var ligger den här affären?

Jävlar va dumt att jag inte tänkte på det!! hade kunnat köpt två och tjänat in lite ju :-P

Gällde bara under en timma i förmiddags tyvärr :(

• Plly
    wiesio skrev 2012-04-20 10:47:21 följande:
    Alltså hur hade de tänkt sig med regnskyddet? Jag får inte på det alls!

Jag har köpt ett kronan regnskydd... då kan man dra över det på sidoväskan oxå i mono, blir tokig på tighta originalskydd!
  • Hejåhå

Jag hade hoppats att det skulle komma lite på begagnatmarknaden. Vet inte om jag vågar ha is i magen till lillebror kommer i augusti. Donkeyn går ju att använda redan nu i singelläget.

De Donkeys jag sett på Blocket har annonserats för ca11-12.000. Dvs andrahandsvärdet verkar så här långt bara riktigt bra. Frågan är hur det ser ut om 2 år när det finns fler begagnade på marknaden? Vad tror ni?

Hur är det med garanti på Pramworld och om någon del går sönder? Kan man bara trava in till närmaste återförsäljare och lämna in den?

Tror ni att andrahandsvärdet blir sämre om den är köpt utomlands?

• TheMaraja

Hejåhå: fördelen med pramworld borde ju ändå vara att man får den ny där för samma pris som begagnad här. Eller det blir nog till och med billigare, har inte sett någon för under 12 på blocket.

• Hejåhå

Men om man säljer den med kvittot så kanske man inte får ut det samma som om den är köpt i butik i Sverige bara för att man betalat mindre från början?

• Mrs TH

Hejåhå: fast varför skulle man sälja med kvitto? Garantin gäller väl bara för första köparen? Jag har aldrig fått med kvitto på något som jag köpt begagnat, varesig bilar eller vagnar. Men det kanske är vanligt, jag har ingen aning.

Äsch jag vet inte, för mig spelar det ingen som helst roll vart vagnen är köpt, det skulle det inte göra som köpare heller.

Om jag köper begagnat så är det för ngn av följande anledningar a: jag har inte råd med en ny och vet inte om alt vill inte beställa ifrån ett annat land, b: jag vill kunna se och klämma på vagnen innan köp. Jag skulle nog inte ifrågasätta varifrån vagnen kom, om det var en vagn jag ville ha för en summa, som jag var villig att betala.

Den som köper ex ifrån ett annat land har ju då antingen varit smart nog att hitta en billigare vagn utomlands som man tagit chansen att köpa, något som jag inte gjort alternativt inte vågat göra. Jag försöker alltid vara väl påläst och ha kollat av marknaden innan jag köper begagnat, jag betalar gärna mer för en finare vagn som är 1 år äldre, än för en 1 år yngre vagn som inte är välskött. För mig är det viktigt att de saker jag/vi köper begagnat  är välskötta och i fint skick, för det betalar jag gärna. Vi har ju gjort valet att köpa en ny vagn ifrån PW därför att det blev lika dyrt som att köpa en egagnad vagn och då värderar vi garantin högre än att det är en "svensk köpt vagn". Andra resonerar säkert helt annorlunda .

Men vi har tänkt oss ett barn till förutom det i sängen och det i magen så för oss är andrahandsvärdet av underordnad vikt. Vi är ute efter en funktionell vagn som passar oss, våra barn och vår livsstil och vi hoppas och tror att åsnan är rätt för oss

Jag tycker iofs att det verkar vara bra marknad för de flesta syskonvagnar. Bugaboo har ju bra andrahandsvärde, det ser man ju på ex cam, det vimlar ju av cameleons i Sverige men de får ändå rätt bra för dem begagnade . Man kanske inte får tillbaka det man betalade i inköp men jag tror nog att det är lägre värdeminskning på en åsna än många andra syskonvagnar.

Nu har jag inte fått vår vagn än men PW verkar ha fungerat bra för de som måste reklamera eller fixa saker på garantin, en del har fått reservdelar ifrån PW andra har mailat bugaboo själva och fått hjälp på det viset. Jag har iaf itne läst någon som beställt ifrån PW som inte fått hjälp. Men det finns ju ca 300 sidor så jag har kanske missat ngt .

• Alorna
    Hejåhå skrev 2012-04-22 09:35:25 följande:
    Funkar cameleon adaptern för babyskyddet?

Nej det gör den inte. Donkey har en egen adapter.
Svar på tråden Bugaboo Donkey