• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Lotus09

Tack för era svar! Tycker också att servicen på pramworld verkar toppen, fick svar på mitt mail inom ett par timmar och priset skulle bli 12227:- med aktuell valutakurs. Däremot blev jag lite orolig för det här med flamskyddsmedel och när vi googlade lite snabbt visar det sig att alla vagnar har någon form av flamskyddsmedel men det finns förbjudna och godkända så frågan är vilken sort och vilken mängd de är behandlade med? Hur har ni andra tänkt ang, detta? Sen tänkte jag också fråga vilken färg ni tycker är finast, jag har nämligen inte sett dem i verkligheten och när de nya färgerna släpps?

Denimbee: Ja vi har ju en vagn till vår tjej så ska man på längre turer får man ju ta en vagn var men ibland vill/behöver man ju kunna köra alla tre och då tänker jag som du att tvillingarna kanske kan ligga i samma korg till en början i alla fall.  

• Quirall

Men korgen är ju väldigt smal och liten så två bebisar i en blir nog svårt, hade jag varit som er hade jag nog då försökt satsa på en sån där ståbräda som barnet kan sitta på med bälte :)

• Lotus09

Quriall: Jo, en ståbräda ska vi också ha. Funkar för kortare stunder men för längre promenader får man nog ha ngt annat alternativ då vår dotter endast kommer vara 21 mån vid födseln.

• denimbee
    Lotus09 skrev 2012-07-22 08:31:21 följande:
    Tack för era svar! Tycker också att servicen på pramworld verkar toppen, fick svar på mitt mail inom ett par timmar och priset skulle bli 12227:- med aktuell valutakurs. Däremot blev jag lite orolig för det här med flamskyddsmedel och när vi googlade lite snabbt visar det sig att alla vagnar har någon form av flamskyddsmedel men det finns förbjudna och godkända så frågan är vilken sort och vilken mängd de är behandlade med? Hur har ni andra tänkt ang, detta? Sen tänkte jag också fråga vilken färg ni tycker är finast, jag har nämligen inte sett dem i verkligheten och när de nya färgerna släpps? Denimbee: Ja vi har ju en vagn till vår tjej så ska man på längre turer får man ju ta en vagn var men ibland vill/behöver man ju kunna köra alla tre och då tänker jag som du att tvillingarna kanske kan ligga i samma korg till en början i alla fall.  

Har inte funderat så mkt på det där med flammskydd om jag ska vara ärlig. Min son var ju liten när han föddes så om tvillingarna och föds tidigt så går de nog ett tag i samma korg. Jag går ju oftast ensam då sambon inte gillar att vara ute och promenera så det får lösa sig när det väl kommer. Ståbräda tror jag också blir svårt eftersom min son ju också kommer att vara kring 21-22 mån när tvillingarna kommer.
  • spigg
    Lotus09 skrev 2012-07-22 08:31:21 följande:
    Tack för era svar! Tycker också att servicen på pramworld verkar toppen, fick svar på mitt mail inom ett par timmar och priset skulle bli 12227:- med aktuell valutakurs. Däremot blev jag lite orolig för det här med flamskyddsmedel och när vi googlade lite snabbt visar det sig att alla vagnar har någon form av flamskyddsmedel men det finns förbjudna och godkända så frågan är vilken sort och vilken mängd de är behandlade med? Hur har ni andra tänkt ang, detta? Sen tänkte jag också fråga vilken färg ni tycker är finast, jag har nämligen inte sett dem i verkligheten och när de nya färgerna släpps?

Denimbee: Ja vi har ju en vagn till vår tjej så ska man på längre turer får man ju ta en vagn var men ibland vill/behöver man ju kunna köra alla tre och då tänker jag som du att tvillingarna kanske kan ligga i samma korg till en början i alla fall.  
    Jag är inte orolig för flamskyddsmedlet som engelska vagnar har behandlats med, men har jag ett val väljer jag hellre en vagn utan det. Vad jag vet ska det inte släppas några nya färger till Donkeyn inom den närmaste framtiden, det är tyvärr bara till Cameleon3 som den nya färgen petrol kommer. Tyvärr säger jag eftersom att jag har sett den live och den är mycket snygg!
    denimbee skrev 2012-07-22 15:30:36 följande:
    Har inte funderat så mkt på det där med flammskydd om jag ska vara ärlig. Min son var ju liten när han föddes så om tvillingarna och föds tidigt så går de nog ett tag i samma korg. Jag går ju oftast ensam då sambon inte gillar att vara ute och promenera så det får lösa sig när det väl kommer. Ståbräda tror jag också blir svårt eftersom min son ju också kommer att vara kring 21-22 mån när tvillingarna kommer.
    Köp en EasyXrider-ståbräda då kanske? Då kan storasyskonet sitta, men kanske inte sova:
    www.fritidsportalen.se/product.asp&lang=se

Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Lotus09

Bily: tack för tipset!! Blir också att vi beställer därifrån då vi vill ha en vagn utan kemikalier. Priset var i princip detsamma.

Vilka färger har ni på er vagn eller ska köpa?? Själv funderar jag på svart bas och royal blue på sufletten.

• Pluppe E

Nu har vi hört av oss med en beställning på en vagn till pramworld

1x bugaboo donkey duo
    1x ståbräda adapter
    1x ståbräda

vi räknade lite löst genom forex hur mycket det skulle gå på utan frakten och hamnade på ca 12100 kronor. Vad har ni andra fått betala för frakten?

• Lotus09

Förlåt för att jag bara kastar ut alla mina frågor, svara bara om ni har lust och ork.

Vilka tillbehör kan vara bra att ha? Passar endast bugaboos åkpåse eller kan man välja någon annan?   

• spigg
    Pluppe E skrev 2012-07-22 20:24:15 följande:
    Nu har vi hört av oss med en beställning på en vagn till pramworld

1x bugaboo donkey duo
    1x ståbräda adapter
    1x ståbräda

vi räknade lite löst genom forex hur mycket det skulle gå på utan frakten och hamnade på ca 12100 kronor. Vad har ni andra fått betala för frakten?
    Frakt för Donkey Duo från PW är på 60 pund.
    Lotus09 skrev 2012-07-22 20:27:24 följande:
    Förlåt för att jag bara kastar ut alla mina frågor, svara bara om ni har lust och ork.

Vilka tillbehör kan vara bra att ha? Passar endast bugaboos åkpåse eller kan man välja någon annan?   
    Finns en massa andra åkpåsar som sitter bra, men Bugaboos senaste modell är den som sitter bäst, iav av alla olika Bugga-åkpåsar som finns. Andra tillbehör jag gillar är Organizern, sittdynor, Snack Tray, mugghållaren!
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • pingping

Hej! Har nyss fått min Donkey DUO från PW, frakt 60 pund. Den kom inom två veckor fast att leveranstid var 28 dagar. Dock så valde jag svart så det var ingen specialare.

Dock har jag en fråga: 
    Ska man kunna rucka på sitsarna så att de rör sig någon centimeter "fram och tillbaka" eller ska det vara helt stumt? Dvs när jag har satt fast dem och rycker i dem så är de lite rörliga, inte alls så att de lossnar, utan mer att de går att röra lite. Hoppas ni förstår vad jag menar. 

Är det något annat man bör kvalitetstesta när man är ute de första gångerna så att man vet vad man ska vara uppmärksam på? 

Svar på tråden Bugaboo Donkey