• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • HollyGolightly
    HollyGolightly skrev 2012-08-24 23:05:58 följande:
    Hej, hoppar in här! Har läst HELA tråden, men tror inte jag har sett hur lång Donkeyn (twinversion, men det är väl samma mått gissar jag) blir när den är ihopfälld? Vill kolla om den ryms i bakluckan med kortsidan utåt eller om jag måste ha den på bredden så att säga.

Sen undrar jag också om det är vecka 39 som nya chassit släpps? Och tror ni det blir lång väntetid från PW etc då? Jag är bara i v11 (snart 12) än så jag har tid att vänta, men samtidigt är det tvillingar på gång så de kan ju dyka upp väldigt tidigt om vi har otur.

Och slutligen - om man köper från svenska butiker brukar det ju finnas förlossningsgaranti om något skulle få fel. Finns det motsvarande hos de utländska sajterna, eller får man vara beredd på att sälja den via Blocket om nu det värsta skulle hända?

(Och ledsen om jag trots allt missat den här infon nånstans i tråden... )
    Jag puffar lite för mina frågor, om det är okej? Jag antar att vecka 39 stämmer ang chassit, men blir superglad om jag kan få svar på de övriga två frågorna om det är någon som vet? Stort tack på förhand!
  • Sockerbullen

Jag skulle gärna svara dig men vet tyvärr varken hur långt chassit blir ihopfällt eller om man kan få förlossningsgaranti från utlandet, men jag gissar att man inte kan få det, bara min gissning dock, hoppas nån annan har bättre svar men vecka 39 är vad jag förstått det den leveransveckan de flesta lämnar!

• spigg
    HollyGolightly skrev 2012-08-27 14:46:02 följande:
    Jag puffar lite för mina frågor, om det är okej? Jag antar att vecka 39 stämmer ang chassit, men blir superglad om jag kan få svar på de övriga två frågorna om det är någon som vet? Stort tack på förhand!
    Ingen förlossningsgaranti från utlandet. Måtten för chassit ihopfällt är alltid desamma utom bredden, som är 60 cm i mono och 74 cm i duo/twin.

Bara chassit ihopfällt utan hjul (i mono) är 70 x 60 x 45 cm stort. Med hjul blir det nog ca 8 cm bredare.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Marilis

Fan, min sambo har börjat tveka inför dubbelvagn. Sonen har sedan två dagar sagt att han inte vill åka vagnen när vi går ut med hunden. Det går ju bra en kortare promenad och naturligtvis kommer han vilja gå ännu mer om ett halvår när syskonet dyker upp. Men jag tänker inte att jag ska använda Donkeyn som dubbelvagn hela tiden utan mest när det behövs, saken är ju att den behöver ju inte vara en dubbelvagn, men den KAN ju vara det. Det är ju det som är så bra..'

Söker råd av er, nu är ju euron så låg, jag är bara i v. 14 men med det jag vill beställa sparar man ca 8000 jämfört med om man köper allt i Sverige. Skulle ni ha is i magen och vänta eller skulle ni passa på att beställa? Kollar man på valutakurvan ser det ju onekligen ut som ett bra tillfälle att beställa.

Kan man avbeställa från Babyplus?

Skulle vi ha bara en singelvagn skulle det nog bli en Brio Go, men hur fasen gör jag när jag vill gå långpromenad med hunden och är ensam med båda barnen..ståbräda..nej tack.

Är det någon här som faktiskt har en Donkey hemma? Hur upplever ni det är att lasta in och ur bilen? Jag vet inte hur förtjust jag kommer vara i den som singelvagn, men jag tror ju ändå det är den enda rätta, finns i alla fall ingen annan syskonvagn jag ens kan tänka mig. Åh nu vet jag inte längre..

• NaBas

Jag använder min vagn ofta som mono oftast till helgen som duo. Har en honda accord som inte e kombi den får plats plus sköterska och något mer. Skulle inte påstå att den är jätte enkel och lätt att lasta i och ur bilen men det kan jag leva med. Finns fler fördelar än nackdelar ur min synvinkel. Till en början tyckte jag att den var bred ( jämfört med Cameleon som jag kört innan) men nu e jag van och älskar sidokorgen. Idag har jag också köpt jade gröna suffletter och har nya sittdynor , ska lägga upp bilder i bildtråden.

• JessiWill

Annars om man tycker den är bred att fälla får man väl ändra den till mono-läge så blir den ju bred som en cameleon. Om man nu har tajt om plats.. Men det är väl lite segt att göra varje gång.
    Vi har som tur va väldigt stort bagage.

• Marilis

Ja vi har en v40, men det är ju när hunden ska få plats också (en Cane Corso på 50 kg, = ganska stor) Men när alla ska få plats i bilen har jag inga problem med att krångla lite och göra den till mono innan jag fäller ihop den.

Just att jag frågan och i- och urlastning från bilen är att till sonen hade jag först en Brio Go som var löjligt lätt att fälla ihop och slänga in i bagaget, sen fick jag något galet ryck, sålde den efter 6 månader och köpte en Teutonia Mistral S istället och FY FAN för att lasta i och ur den! Men nu fattar jag ju att det inte kommer vara lika lätt att lägga donkeyn i bilen som Go, men det är ju också en syskonvagn så något annat kan jag inte förvänta mig....vill bara inte att det ska vara FÖR jobbigt..

• mmiaa

Hej alla Donkey-fans!
    Har nu ägnat senaste veckan till att läsa genom HELA tråden och är nu övertygad om att detta är vagnen för oss, väntar tvillingar i januari!
    Tusen tack till er som besvarat frågorna man har, vilka eldsjälar!
    Dock har jag en fråga som jag hoppas någon vet. Jag bor i Västra Småland, var kan man se vagnen live närmast? Vi har lika långt till Borås som Jönköping. Göteborg funkar väl i värsta fall men det är 15 mil...
    Hoppas någon vet!

• Alorna

Enligt bugaboos hemsida är Lilla Violen i jönköping återförsäljare. Ring dom och kolla.

Svar på tråden Bugaboo Donkey