• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • tvillingmamma74

Hm, om tjat kan få ner priset kanske jag skulle informera MM om BP:s bud och se om de prutar?

BP hade någon typ av betaltjänst där man kunde välja bland flera betalsätt, bland annat kunde man pröjsa med vanligt Visa. Det låter ju mindre krångligt - och dyrt - än det du beskriver.

Synd på valutaändringen, vi har velat och undrat om euron nått botten mot svenska kronan eller skulle sjunka ytterligare under hösten. Vi hade kunnat vänta med beställningen till november och ändå fått vagnen i tid, förmodligen. Men det är svårt att i förväg känna till exakt rätt tidpunkt att hoppa på, och lätt att vara efterklok...

Ändå så kapar vi cirka 5000 kr på priset jämfört med om vi handlar samma grejer i Sverige.  Det blir till och med billigare än om vi handlat begagnat i Sverige, så att importera känns helt rätt.

• Marilis
    tvillingmamma74 skrev 2012-09-08 22:49:25 följande:
    Hm, om tjat kan få ner priset kanske jag skulle informera MM om BP:s bud och se om de prutar?

BP hade någon typ av betaltjänst där man kunde välja bland flera betalsätt, bland annat kunde man pröjsa med vanligt Visa. Det låter ju mindre krångligt - och dyrt - än det du beskriver.

Synd på valutaändringen, vi har velat och undrat om euron nått botten mot svenska kronan eller skulle sjunka ytterligare under hösten. Vi hade kunnat vänta med beställningen till november och ändå fått vagnen i tid, förmodligen. Men det är svårt att i förväg känna till exakt rätt tidpunkt att hoppa på, och lätt att vara efterklok...

Ändå så kapar vi cirka 5000 kr på priset jämfört med om vi handlar samma grejer i Sverige.  Det blir till och med billigare än om vi handlat begagnat i Sverige, så att importera känns helt rätt.

Ja jag ska inte har förrän 3/3 så jag hade ju lugnt kunnat vänta till efter nyår, men nä, vågade inte chansa på euron. Nu säljer jag den gamla vagnen och använder Donkeyn till storebror innan lillsyskonet använder, skönt också att ha det avbockat på listan, nu är det typ bara en babysitter och lite minikläder som behöver införskaffas, men kläder väntar jag med tills vi vet vad det är och babysitter kan man ju vänta med tills fjutten behagar dyka upp:)
    Bärsele och sådant väntar jag med tills jag vet hur fjutten är, till sonen använde jag bara bärselen två gånger (sålde dock för nypris) men ändå, onödigt köp till en vagntokig bebis och en mamma som tycker vagn är tusen ggr smidigare.
  • Hejåhå

Jag sålde min vagn på Blocket för samma peng som jag köpte den för på Pramworld. När jag importerade den trodde jag att jag skulle kunna sälja den med lite vinst, men men! Den var ju bara använd en gång. Jag är nu glad att blivit av med den.

Jag blir lite sur över andra annonsörer som skriver att det är x antal år kvar på garantin när den i själva verket inte är giltig. Jag dubbelkollade t.om för en köpares räkning eftersom jag inte registrerat vagnen på hemsidan. Men nej, garantin gäller bara första köparen.

• HollyGolightly

Gick på Marilis spår, kan inte sitta och kolla på eurons uppåtkurva längre trots att vi har långt kvar - pengarna vi sparar genom att handla nu kommer ju definitivt att behövas till annat sen. Så nu beställde vi!

Från Moeders Mooiste, de gav det bästa priset på ett paket med Bugaboo Donkey twin, två Maxi Cosi cabriofix med baser, adapter till vagnen och två Breezy canopy. Totalt gick det på 16 783 kronor, det känns helt okej med tanke på att vi behöver två av det mesta! 

• Marilis
    HollyGolightly skrev 2012-09-09 15:55:48 följande:
    Gick på Marilis spår, kan inte sitta och kolla på eurons uppåtkurva längre trots att vi har långt kvar - pengarna vi sparar genom att handla nu kommer ju definitivt att behövas till annat sen. Så nu beställde vi!

Från Moeders Mooiste, de gav det bästa priset på ett paket med Bugaboo Donkey twin, två Maxi Cosi cabriofix med baser, adapter till vagnen och två Breezy canopy. Totalt gick det på 16 783 kronor, det känns helt okej med tanke på att vi behöver två av det mesta! 
  • NaBas
    Hejåhå skrev 2012-09-09 06:51:45 följande:
    Jag sålde min vagn på Blocket för samma peng som jag köpte den för på Pramworld. När jag importerade den trodde jag att jag skulle kunna sälja den med lite vinst, men men! Den var ju bara använd en gång. Jag är nu glad att blivit av med den. Jag blir lite sur över andra annonsörer som skriver att det är x antal år kvar på garantin när den i själva verket inte är giltig. Jag dubbelkollade t.om för en köpares räkning eftersom jag inte registrerat vagnen på hemsidan. Men nej, garantin gäller bara första köparen.

Får jag fråga varför du sålde den så fort? Efter bara första användningen ?
  • Hejåhå
    NaBas skrev 2012-09-09 20:41:55 följande:

Får jag fråga varför du sålde den så fort? Efter bara första användningen ?

Vår son gick tyvärr bort efter en månad. Vi kom aldrig hem från sjukhuset så vi hann bara köra provrundan med storasyster. Men jag var nöjd med vagnen och skulle gärna velat ha kvar den, men jag har min Cameleon och den räcker. Jag sålde den medans den hade sitt värde och jag fick tillbaka pengarna jag gett för den på Pramworld. Trodde ett tag att jag skulle kunna sälja den med vinst, men folk har rätt bra koll på att de lika gärna kan importera själva verkar det som.
     Vem vet...kanske en dag så får jag köpa en ny Donkey 2.0. :)   
  • Marilis
    Hejåhå skrev 2012-09-09 21:05:38 följande:

Vår son gick tyvärr bort efter en månad. Vi kom aldrig hem från sjukhuset så vi hann bara köra provrundan med storasyster. Men jag var nöjd med vagnen och skulle gärna velat ha kvar den, men jag har min Cameleon och den räcker. Jag sålde den medans den hade sitt värde och jag fick tillbaka pengarna jag gett för den på Pramworld. Trodde ett tag att jag skulle kunna sälja den med vinst, men folk har rätt bra koll på att de lika gärna kan importera själva verkar det som.
     Vem vet...kanske en dag så får jag köpa en ny Donkey 2.0. :)   
    Beklagar verkligen, kan inte tänka mig en större sorg!
  • Ellan 73
    Hejåhå: Jag blev så oerhört tagen när jag hörde vad du vart med om så jag var tvungen att vänta tills nu att skriva. Precis nämligen varit med om att en mycket närstående förlorade sitt barn efter bara 3½ vecka i livet och smärtan är så djup för oss alla som är i närheten. För det är så oerhört fel. Det är ju det där som inte får hända. Förstår att sorgen ser nog olika ut i olika perioder och jag hoppas att du får mycket stöd och kärlek runt omkring dig. Alla känslor är okej. Vill säga det, även om det kanske är självklart. All värme och kärlek till dig, barnet och din familj. Hjärta
Svar på tråden Bugaboo Donkey