• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • HollyGolightly
    denimbee skrev 2012-09-06 09:01:34 följande:

Jag har också tvillingar och jag har 2st enkla regnskydd från brio. Har en som på 21 mån också så ibland när han ska ha sittdelen så är det bra att kunna ha separata regnskydd ifall sittdelen är framåtvänd.
    Ah, bra att veta! Vet du vilken sort det är? Något av dessa? www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/brio-regnskydd/index.html
    Och är de mjuka och smidiga när de inte används? (Försöker lista ut hur allt kan ta så lite plats som möjligt ... =)
  • HollyGolightly

Åh, beslutsångest! Idag var vi och testkörde Donkeyn och båda tyckte den kändes toppen! Vi är fortfarande rätt tidigt ute (v13), samtidigt känns det som att valutorna ju är på väg upp och det känns dumt att vänta när vi säkert kan få den såld på Blocket om det i värsta fall skulle hända något med barnen (särskilt om vi säljer den för det pris vi köpte den för och valutorna har stigit sen dess).

Men så måste man ju bestämma sig också! Färger är inga problem, men tillbehör? Vi får tvillingar i mitten på mars, jag är inte så förtjust i utseendet på Bugaboos åkpåsar utan funderar på Elodies även om passformen inte är hundra. Är ju inte ens säker på att åkpåsarna behövs i början om det blir en mild vinter och barnen verkligen väntar till mars med att titta ut. Vi behöver ju däremot två babyskydd (Maxi Cosi, har inte bestämt modell än), adapter och kanske även baser att sätta i bilen. Funderar på att köpa Breeze sun canopy redan nu av ekonomiska skäl (billigare valuta, och kanske lite mängdrabatt), även om den ju funkar att köpa till våren också. 

Men sen? Är det något mer tillbehör ni andra absolut skulle ha köpt till för februari/marsbebisar? Alla tips mottages tacksamt, så jag kan slå till! 

• Fialottis

Holly... Jag har bara ett tips när det gäller tvillingar, inte vagn. Köp inte för mycket små kläder! Jag gjorde det för att "tvillingar får man alltid för tidigt". Jo visst.. Jag gick 40 v och alla de små kläderna blev oanvända! Skicka hellre någon att köpa om de kommer allt för tidigt så hade jag gjort om jag vetat det jag vet nu!

• JessiWill
    HollyGolightly skrev 2012-09-06 13:45:10 följande:
    Åh, beslutsångest! Idag var vi och testkörde Donkeyn och båda tyckte den kändes toppen! Vi är fortfarande rätt tidigt ute (v13), samtidigt känns det som att valutorna ju är på väg upp och det känns dumt att vänta när vi säkert kan få den såld på Blocket om det i värsta fall skulle hända något med barnen (särskilt om vi säljer den för det pris vi köpte den för och valutorna har stigit sen dess).

Men så måste man ju bestämma sig också! Färger är inga problem, men tillbehör? Vi får tvillingar i mitten på mars, jag är inte så förtjust i utseendet på Bugaboos åkpåsar utan funderar på Elodies även om passformen inte är hundra. Är ju inte ens säker på att åkpåsarna behövs i början om det blir en mild vinter och barnen verkligen väntar till mars med att titta ut. Vi behöver ju däremot två babyskydd (Maxi Cosi, har inte bestämt modell än), adapter och kanske även baser att sätta i bilen. Funderar på att köpa Breeze sun canopy redan nu av ekonomiska skäl (billigare valuta, och kanske lite mängdrabatt), även om den ju funkar att köpa till våren också. 

Men sen? Är det något mer tillbehör ni andra absolut skulle ha köpt till för februari/marsbebisar? Alla tips mottages tacksamt, så jag kan slå till! 
    Elodies sitter bra nu i buggorna, skall med skippa buggans egna åkpåse iår för en ED :)
    William 23/9-2o1o ♥ Lillebror BF 23/9-2o12 ♥
  • Hejåhå

Holly: jag skulle ha lite i i magen om jag var du med att köpa vagn. Det är inte säkert att du får tillbaka pengarna på en importvagn eftersom vem som helst kan ju importera och även få garantin på vagnen. Målgruppen är i så fall den som inte kan vänta fem veckor på leverans.
    Jag har själv haft min ute på Blocket i några dagar utan napp och många frågar om den är importerad och är då inte intresserade av någon anledning.

• HollyGolightly

Fialottis: Tack för tipset! Vi väntar tvåäggs så det är relativt bra chans att jag hinner gå så gott som full tid, så min plan är absolut att inte köpa mer än ngn enstaka uppsättning smått till att börja med.

Hejåhå: Ah, garantin tänkte jag ju inte på! Åh, då borde jag nog avvakta lite, även om det kliar i fingrarna när man ser valutan stiga... Tack för tipset!

Råd om tillbehör tar jag däremot ändå, förr eller senare ska jag ju handla.

• mmiaa

Ni som beställt vagnar från utlandet, hur långt innan bf gjorde ni det? Vi väntar tvillingar i januari och tänkte beställa efter nästa ultraljud runt v 28. Är det ungefär 4 veckors leveranstid?

• Marilis

Garantin är den samma även om man köper från utlandet, det är Bugaboo själva som står för den och det är aldrig några problem. Om köpare på Blocket är tveksamma bara för att den är köpt i utlandet har de inte koll på läget helt enkelt. Garantin gäller bara första ägaren även om man köpt den i Sverige.. Sök på import i tråden får ni se flera som behövt reklamera vissa saker och det har inte varit några problem från utlandet alls. Jag är bara i vecka 15 men jag tycker absolut man ska passa på nu när euron ändå är låg, den går ju bara upp och upp, snart är det lika dyrt som att köpa i Sverige.

Jag beställler footmuff, cupholder, duovagn, bilbarnstol, familyfix och lite fler saker för 15500 från Babyplus med dagens kurs.

Svar på tråden Bugaboo Donkey