Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

Bugaboo Donkey

Vagnen var i Malmö idag så nu närmar det sig!

Fundering: Har alla behövt ta sig till en mack för att pumpa upp däcken eller kan man klara sig med en cykelpump först för att justera på macken senare. Alltså, kan jag pumpa med cykelpump och sedan köra vagn (med barn i?) till en mack för att få det perfekt?

Och om ni klarat det med cykelpump, måste det vara en sån med mätare på? 

• Stefanie
    spigg skrev 2012-02-21 08:07:23 följande:
    Ja jag har klarat det med cykelpump, bara pumpat på macken en enda gång och det var när jag råkade släppa ut all luft medan jag var ute på stan. Jäkla bilventiler... Vår pump är en fotpump med mätare, anledningen till att du vill ha mätare är för att man inte ska pumpa i för mycket luft, det finns ett maxtryck på däcken.
    Tack för svaret!

Trodde inte jag hade någon mätare på min cykelpump, men det har jag visst! Fast den mäter bar och inte psi, men jag har räknat ut att det är 2,068 bar så jag ska nog klara av att lösa det här hemma! 

Går och tittar ut genom fönstret hela tiden, såg att vagnen är lastad på bil och utkörningen är påbörjad. Men det lär väl dröja till i kväll innan den där vagnen äntligen kommer. Och så saknas väl halva beställningen eller något. Annars är jag lyckligast i världen!  Glad
  • Stefanie

Hm. Vagnen är monterad men när jag pumpar till rätt tryck och tar bort pumpen pyser det. Det brukar det ju göra, men om jag sätter dit pumpen igen visar den att det är 0 tryck och jag kan pumpa lika mycket till...

Tips någon? 

• Stefanie
    Stefanie skrev 2012-02-21 16:54:49 följande:
    Hm. Vagnen är monterad men när jag pumpar till rätt tryck och tar bort pumpen pyser det. Det brukar det ju göra, men om jag sätter dit pumpen igen visar den att det är 0 tryck och jag kan pumpa lika mycket till...

Tips någon? 
    Det var något fel på min pump. Blev macken med hjulen (skönt att de går att ta loss) och sedan blev det premiärtur! Sonen satt och babblade nöjt i vagnen och njöt av utsikten hela vägen tills han började bli trött och vi var på väg hem då han insåg att han satt fast. Jag brukade inte spänna fast honom helt i gamla vagnen (brio go) så han blev väl lite sur vilket jag räknat med, men det är bara att vänja sig!
  • Stefanie
    Jaja88 skrev 2012-02-22 08:47:58 följande:
    Grattis till att du har fått vagnen nu :)
    Tack! :)

• Stefanie
    inebrine skrev 2012-02-22 14:36:01 följande:
    Jag undrar vad man ska ange för bestemming ? När man ska kolla hur långt paketet har kommit .
    Zweden. Jag förstod det inte först, men så är det! :)
  • Stefanie
    cattiwik skrev 2012-02-29 21:48:12 följande:
    Tack för svaret.

Kan tillägga att jag använde google, det var så jag hamnade här i tråden. Jag läste alla FAQ men fick inget svar på mina frågor och jag visste inte att det fanns en sökfunktion i tråden. Den har jag nu använt och hittade en del intressant.

Ni som köpt från Pramworld, vad har ni betalat i frakt för en duovagn. Jag fick som svar via mail från dom att det skulle kosta £60 men av vad jag har läst nu om andra som handlat där så verkar detta ganska mycket. Verkar som om ca £40 är mer normal frakt för en duo vagn, fast det kanske varierar?
    Jag betalade också 60 i frakt. Men jag köpte en åkpåse och en bugaboo organizer också.

• Stefanie
    spigg skrev 2012-02-29 20:04:54 följande:
    Ja absolut. Men priser är det bara dumt att lägga in, tycker jag, för man kan ju aldrig radera i FAQen och sånt där ändras ju hela tiden. Även vilka som säljer vagnen kan ju variera. Men ge förslag på vad som bör komma in där så fixar jag det!

Har ju själv skrivit en ganska detaljerad recension av Donkeyn som jag ju skulle kunna länka till, den tar upp ganska många av de vanligaste frågorna. 
    Kanske kan det vara bra att skriva i FAQen att det finns en sökfunktion man kan använda sig av i tråden? Jag hade inte heller tänkt på det och började också med att ställa frågor som säkert ställts hundra gånger tidigare. Det är väl en enklare väg än att skriva in "Hur funkar vagnen i snö?" och priser och liknande.
  • Stefanie
    smoolan skrev 2012-03-02 12:34:11 följande:
    Nån som har en organizer? Nöjd med den i så fall?
    Jag köpte en organizer när jag köpte vagnen för några veckor sedan och tycker att den är bra. Den är mindre än jag trodde men den rymmer det viktigaste. Börjar komma på hur jag ska använda den nu.

Jag har den hängd på ryggen på sittdelen som är vänd mot mig. Använder den som liten skötväska och har alltså inga direkta värdesaker i den. Nackdel är att det inte finns något smart bärhandtag på den bortsett från ett tajt handtag i ryggen på väskan. 

Just nu har jag några blöjor (antalet man får plats med varierar beroende på vilken storlek och sort man använder), ett tunt paket våtservetter, några torra tvättlappar, en burk mat och sked, ett litet ombyte. Ska börja lägga ner ett engångsskötundelägg (snyggt ord) för de tar mindre plats än det jag brukar ha med mig om jag inte bara slänger ner en handduk.

En annan nackdel är nätfickan på sidan som är lite för liten för att få ner en bra vatten/nappflaska i.

När jag har väskan fäst med hakarna som man får med och fäster med kardborr runt chassit på stolsryggen är den lätt att ta loss och lägga ner i varukorgen om man ska lämna vagnen någonstans. 

Det bästa med organizern är nog att man utmanar sig själv och lämnar en hel el onödiga saker som man annars slänger med sig av bara farten hemma. Jag har kommit fram till att om jag har organizern till sköta-om-saker och en liten handväska till mig med sånt som jag vill slippa trycka ner i jackfickorna och några lekasker i en tygpåse i varukorgen så kan man lätt flytta över organizern i varukorgen om man behöver lämna vagnen någonstans. Jag bär alltså runt på varukorgen med allt i, smidigt tycker jag!

Lite rörigt, men det är väl ungefär vad jag tänker om organizern! 
  • Stefanie
    LyckligFru skrev 2012-03-04 14:25:20 följande:
    Härlig tråd *favoritar* väntar tvåan nu och det är långt till bf ännu men kan inte låta bli att kika på vagn, har hört runt lite på familjeliv o andra forum om vilken syskonvagn som rekommenderas o Donkeyn kommer alltid som förslag, så nu är jag lite nyfiken på den då alla pratar så gott om den (var väldigt skeptisk först) men hoppas att jag kan få lite mer klarhet i mina funderingar här :)

Har aldrig känt eller prövat en Donkey eller en Bugga över huvudtaget men tycker att den ser liten ut? eller är den rymligare än man tror? ( vi har visserligen en Emmaljunga som i jämförelse med Donkeyn är stor om en traktor :)

Till vilken ålder kan barnet åka iden förrän dom blir för långa, får för trångt? 

Finns det någon nackdel med vagnen?
    Nackdelar med Donkeyn... Hm.

1. Luftdäcken skrämmer mig. De är underbara att köra med men jag tycker att tanken på att jag skulle kunna få punktering någonstans långt hemifrån ensam med två småbarn i vagnen och lyckas ta mig hem där ifrån. Förmodligen och förhoppningsvis kommer det aldrig att hända, men tanken ligger där och skaver lite... 

2. Jag vågar inte ha min 1-åring i vagnen för en sekund om han inte är fastspänd och jag kan sakna lite att kunna sätta ner honom i vagnen utan att behöva spänna fast honom(hade brio go innan). Eftersom att han sitter så upprätt och högt upp så glider han ur om han blir sur och spänner kroppen.
    Jag har hört om någon som sytt en rem och fäst mellan selet och bygeln så att den hamnar mellan benn på barnet och med en sån skulle det problemet vara löst så jag tänker klura närmare på hur man skulle kunna göra det...

3. Handtaget på brio go är skönare att hålla i. Men jag har redan vant mig, det var sambon som nämnde det nu när jag frågade vad han tycker kunde vara bättre med vagnen.

Det är nog allt jag kan komma på just nu. Jag är förälskad och tycker att vagnen är fantastisk. Har aldrig kört en så lättkörd vagn, jag älskar varukorgen på sidan i monoläget. Vagnen är snygg, min son sitter väldigt bra i den. Jag kan inte tänka mig någon vagn jag hellre skulle ha som duovagn än så länge. Kanske kommer jag på några nackdelar när lillebror kommit, men allt jag jämfört med har fler nackdelar än donkeyn.

• Stefanie
    inebrine skrev 2012-03-04 21:38:59 följande:
    Här är kanske en lösning på sele problemet om man har en sittdyna kan man ju sy en flärp som man syr fast i sittdynan så man kan fästa den i bygen . Så som de är på dom flesta andra vagnar. Sedan fäster man sittdyna i selen så den sitter fast ordentligt . Har funderat på att göra så själv .
    Smart att sy i sittdynan. Då slipper man förstöra vagnen. Kanske skulle ha köpt en sittdyna i alla fall då...
  • Stefanie
    Jaja88 skrev 2012-03-05 11:13:32 följande:
    Smart att sy i sittdynan! Har samma problem. Sonen som är 1,5 får inte plats i selen om han har tjocka kläder. Men sparkar han eller om vägen guppar mycket så glider han ur.. Det är ju inte så bra! Min pappa är också 1.95 förresten och han tyckte att vagnen var toppen! Jag är supernöjd med vagnen annars :)
    Jag har gjort så där som många är så rädda för att göra, dragit ut selen utanför "säkerhetssömmen" eller vad jag nu ska kalla det. Det sitter hur bra som helst och jag är inte det minsta orolig över att det skulle  vara mindre säkert. Tyckte också att det var trångt, men efter att jag spänt om det sitter han jättebra med selen på. 
    Men jag skulle ändå vilja att det gick att låta bli att spänna fast ibland så jag ska nog fixa en sittdyna kanske! 
  • Stefanie
    jean1 skrev 2012-03-11 17:35:18 följande:
    Jo att delarna ska vara lite "ruckbara" vet jag, och har inget problem med. Men när det är sån skillnad beroende på vilken sida man har dem så började jag undra... Den vickar mkt mer på vänster än höger, oavsett vilken del man har. Och att Liggdelen inte ens är plan när den är tom känns sådär, det är ju inte en billig vagn direkt. Ska kontakta Pramworld imorgon, ska bara lyckas formulera mig i ett mail på engelska .
    Min vagn ser också ut så där när jag fäller sittdelen helt. Men det verkar inte störa sonen och jag har tänkt att det nog ska vara så...

Ni andra i tråden, är era helt plana i fullt liggläge?

• Stefanie
    Wizla85 skrev 2012-03-13 14:41:51 följande:
    Hej Alla!
    orkar inte läsa igenom alla sidor.. MÅNGA!!

Undrar bara hur den är att köra i lite "terräng", typ grusvägar och liknande. Vi bor på landet och tycker det är svårt att hitta syskonvagnar som fynkar bra både i stan och på grusvägar, samt har separata sittdelar som går att ha vända mot sig.

Kände på en bugaboo cameleon när vi skulle ha vagn till vår första, men upplevde den som väldigt "ranglig" i handtaget, är det samma på denna? Den ser ju rejälare ut på bild iaf.. Vi har ings återförsäljare precis i närheten, men vill gärna höra om det är någon ide att åka och spana in dom.
    :)

Tack på förhand!
     Donkeyn har stora lufthjul vilket gör att den tar sig fram lätt. Den väger relativt lite vilket också är en fördel om man vill ha en lättkörd vagn. Den åker fint på grusvägar och lite "terräng", mycket tack vare hjulen. Jag kan absolut rekommendera er att ta er en närmare titt!
Svar på tråden Bugaboo Donkey