Inlägg från: butterflower |Visa alla inlägg
  • butterflower

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 14:48:03 följande:
    Jahaaa. Så min ena flickväns ex, som var ursvensk men såg ut som en sydeuropé för att han var så svartmuskig borde alltså inte kalla sig svensk, för han ser inte svensk ut? Hur ska man se ut för att få kalla sig svensk? Får Lasse Åberg, som var svartmuskig också, kalla sig svensk?
    Hur ser man ut när man är svensk då? 
    Jag hade ingen aning om att det fanns nån rasstandard för svenskar.
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-10 15:14:01 följande:
    Jaså? I så fall lyckas h*n inget vidare (med det heller). Jag ser inga citat-tecken och ingen källhänvisning. Jag utgår då så klart från att butterflower menar det hon/han skriver, dvs skriver om sig själv. *host* *host* Glad
    Ja, vissa behöver man vara extra tydlig med. *fniss*
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-10 16:16:37 följande:
    Ja, och i #532 skriver samma skribent "Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?" som ett svar till Dorian E. OBS att citattecknen har jag satt dit. Buterflower uppger inte att det är ett citat, än mindre var det är hämtat. Av vilken anledning ser VNmamman sig manad att förtydliga detta?

Faktum är att butterflower har slagit knut på sig själv. Behöver h*n förtydliga kan h*n få göra det själv. Om h*n klarar det, vill säga.

Jag vet att "göteborgare" stavas med litet g, men när man citerar ska man göra det ordagrant med stavfel och allt. Se #485.
    Jag svarade som sagt på Dorians inlägg. Det ser du va?

Jag är ledsen att göra dig besviken, men jag är fortfarande svensk och göteborgare.

*nu svarar jag inte på fler inlägg om texten från dorians press. Han fattade att det var riktat till honom, det räcker för mig*
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-10 16:45:44 följande:
    Ja, det är klart att Butterflower har rört till det för sig och sagt emot sig själv. Inte mig emot. Enligt min åsikt kan h*n få slå hur mycket knut på sig som möjligt. Förhoppningsvis leder det till viss insikt, inte bara om hur orimliga, diskriminerande och ologiska de åsikter som h*n framför är, utan även om hur elaka, och sårande de är.

Blev mycket konfunderad av ditt inlägg. Bra att du förklarade hur du tänkte. Fridens!
    Du har det lite jobbigt nu då? 
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-10 23:47:52 följande:
    Menar du att tex mitt barn som föddes med cancer inte borde ha fått hjälp? De borde ha låtit barnet dö där och då, alltså? Ja, det blir ju billigare då, DINA skattepengar går inte åt till det barnet iaf..
    Det har jag inte skrivit.  Eller? 

Att diskutera ditt barn har jag inget intresse av. 
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-10 23:56:21 följande:
    Va?? Tyckte du påstod att du är vad du kallar "svensk"??! *chockad*
    butterflower skrev 2011-08-09 21:29:44 följande:
    Ja, det är en annan diskution. Etnisitet har väl ingenting med sn barn att göra?
    Om du är svensk blir svårt att svara på, jag känner inte dig. 

Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka.

Haha. Och som du hoppades=)
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-11 00:05:03 följande:
    Men det var DU som skrev det.. så du måste väl kunna svara på det?
    butterflower skrev 2011-08-09 23:03:27 följande:
    Det handlar inte om barn som inte "duger", det handlar om barn som är sjuka, och som antagligen aldrig skulle få ett värdigt liv. 
    Ja.
    Men att ta en diskussion med dig om vem / vad som skulle hamna under den kategorin känns helt onödigt.
    Jag skulle kunna ge några exempel på sjukdomar, men jag gissar att du inte släpper det vid det. 
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 00:16:50 följande:
    Jag tycker inte du ska skämmas för att du kallar dig svensk. Däremot förstår jag inte vad du får ut av att identifiera dig med ett stycke mark, en administration och ett gäng olika kulturer, de flesta vilka du sannolikt inte känner till så väl, och flera av vilka jag gissar att du inte skulle gilla det minsta alls. Och jag talar då enbart om etniska svenskar (vad det nu betyder).
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:19:52 följande:
    Butterflower - Kom inte och säg något annat än att du vill ha din svenskhet i fred i # 569 och att vi borde låta bli att kalla oss det vi är - och jag som är adopterad h a r vuxit upp med svenska föräldrar, hur skulle jag kunna se mig som något annat?
    Jag visste ju för jösse namn knappt inte ens vad mitt första namn var förrän jag började rota i allt detta o. kontakta spårlöst  - jag lärde inte känna min andra släkt förrän för drygt 10 år sedan.. hur skulle jag kunna se mig som Jugoslav  innan dess?
    Jag är inte ensam om att vara svensk, så det vill jag inte påstå.
    Men du är inte svensk.

Du skulle inte tycka att det var konstigt om jag kallade mig för jugoslav? 
    (och iom att det finns några i tråden som förstår lite trögt så vill jag vara tydlig med att jag bara drog till med ett exempel nu, jag är alltså förtfarande svensk) 
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:31:33 följande:
    Läs a l l t  jag och andra har skrivit om just detta, det är det enda jag kan råda dig till, för d u verkar v e r k l i g e n  behöva det!!
    Är det svårt för dig att förstå att du och jag har olika åsikter om detta?
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?