Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

butterflower skrev 2011-08-02 20:20:00 följande:
    Har du adopterat? Adopterade du för att "rädda" ett barn? 
    Känns det inte hemskt att du lämnar alla andra barn i missär? 
    Skulle du inte hellre hjälpa till på plats, skänk 200 000 till barnhemmet. Eller vad kostade det dig att få ditt barn? 

Man adopterar inte för att rädda ett barn, man adopterar för att man vill bli förälder! För att ta till sig ett barn som sitt eget, älska det över allt annat och göra allt som står i ens makt för att just det barnet ska få bästa möjliga förutsättningar här i livet! Hur menar du att vi istället hade kunnat hjälpa på plats? På sonens barnhem led inget barn någon brist varken på mat eller leksaker. Men alla barnet saknade det viktigaste - föräldrar! Det kan inte allt bistånd i världen ändra på. Adoption är sista utvägen, när alla andra möjligheter har uttömts. De barn som adopteras till Sverige behöver verkligen föräldrar, alternativet är uppväxt på institution och en mycket osäker framtid därefter.

Vad vill du med dina inlägg?? Du säger att du vill förstå, men jag tror att de flesta har genomskådat den ambitionen vid det här laget.
  • Anonym
    butterflower skrev 2011-08-02 20:53:23 följande:
    Fånigt att man skulle "sudda" ut sitt barn. Det handlar om att MEDVETET ta hit barn som kommer kosta skattebetalarna pengar.
    Eller att skffa barn när man redan är fattig och inte kan ta hand om sig skälv. 

Och vadå skaffar inte barn när man har HIV. Det är det många som gör. Det är därför barn FÖDS med HIV 
    Vad är det för skillnad på att som svensk skattebetalare föda ett barn med funktionshinder som kostar samhället pengar och att som svensk skattebetalare adoptera ett barn med funktionshinder? Två svenska familjer skaffar barn (vilket är JÄTTEBRA för Sverige som du månar så väldigt om). Hade adoptivfamiljen fått biologiska barn hade de barnen kunnat ha funktionshinder. Förstår inte vad du retar upp dig på. Mer än att du förstås i sedvanlig SD-anda vill RASA. En SD-are måste få RASA ett par gånger om dagen (se valfritt Internetforum eller kommentarsfält på Internet). 

De svenska adoptivföräldrarna har jobbat och kommer att fortsätta att jobba och betala skatt i Sverige, liksom de svenska biologiska föräldrarna.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Jag vet inte, det är säkert någon som redan svarat detta i tråden, men HIV smittar främst genom samlag. 
    Tror inte det förekommer särskilt ofta på förskola och och i skolan...

Man ska ALLTID iaktta samma försiktighet när ett barn blöder, HIV eller ej. 
  • Anonym
    misplacedname skrev 2011-08-02 09:08:37 följande:
    Grejen är väl den att inte ens personalen har rätt att få reda på om ett barn har just HIV så då kan ju vad som helst hända. Rätta mig gärna om jag har fel.

SN är väl special needs-barn.
    Fast det spelar ingen roll, är barnet friskt så finns det ingen anledning för dem att veta om det.

Man ska nämligen alltid vidta samma åtgärder om ett barn blöder, oavsett. Aldrig handskas oförsiktigt med blod.
  • Anonym

Jag har inte läst allt här men förstår inte varför det blir sådant ramaskri, om ett barn på dagis har HIV kan det väl visst vara en jäkligt jobbig situation för alla eller? Hur många av ungarna ramlar inte och slår sig överallt? Min son har jämt skrapsår och annat då han cyklar omkull och alltid ska utmana ödet i största allmänhet, ska fröknarna då skita i att hjälpa honom och först börja leta efter plasthandskar osv utifall att dem skulle ha något öppet sår själva? 

Okunskap eller inte, jag hade ständigt varit nervös om jag haft ett HiV-smittat barn i närheten av mig eller mitt barn och inte därför att jag tycker att dem på något sätt är mindre värda utan just för att det ändå finns en smittorisk och kanske framförallt andra barn, är inte medvetna som de flesta av oss vuxna att man hur eller hur får ha lite koll?

• Anonym

Hur vanligt är det att barn knullar i dagis? Det är nog bara synd om pedofilerna ifall de blir smittade typ. eller nåt.

• Anonym
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-02 22:13:39 följande:
    Vet du ens hur det smittar? Smittar genom samlag. Ju fler du ligger med desto större är risken. Tror inte dagisbarnen ligger så mycket med varandra. 
    Så att det smittar genom öppna sårytor har man skrotat nu alltså?
  • Anonym

Fast dagisbarnen växer upp och blir tonåringar också. Och det händer att tonåringar har sex  ibland så tidigt som 12-13 års ålder. 

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 22:19:35 följande:
    det borde kunna smitta om ett barn äter det smittade barnets blod, genom munnens slemhinna.
    Men jag tvivlar på att man kan få HIV genom att få smittat blod på huden, ens om huden är skadad

Om 2 barn krockar med tex cyklar på dagis, båda börjar blöda och nuddar varann så smittar det ju.
    Tycker det är helt sjukt att man inte har en skyldighet att informera om denna sjukdom! Givetvis tycker man lika mycket om barnet för det och behandlar det likadant, bara lite mer försiktig om det blöder såklart!
    Visst skall vi alltid ha platshandskar osv, men på många avdelingar med srtora barn finns det inte ens (bara på småbarnsavdelning där man byter bajsblöjor) ramlar ett barn ute så tänker man ju på baret i första hand och skyndar sig att trösta. Lite ot, sorry!

Sen detta med adoptionen, visst kostar dessa bar pengar, men samtidigt ger vi dom ett bra liv, vilket de inte skulle fått i sina hemländer, vi ger dom en framtid!
    Invandrare kostar också en jäkla massa pengar, men de släpper vi in i massor ändå, utan att ställa några som helst krav. Bättre vi ändrar på de reglerna då!
  • Anonym
    Mariohn skrev 2011-08-02 22:17:38 följande:
    Nej det har man inte. Men viruset dör i direkt kontakt med luften. Det krävs att blod byts direkt. 
    Ja jo jag tror ju inte att viruset liksom hoppar från person till person men tänk er själva hur barn är, fan dem ska ju testa precis allt så vad vet man vad dem får för sig, när vi var yngre skulle jag också några andra bli "blodsystrar", hur puckade får man vara? Just därför finns min oro för blodkontakt hos barn. Och som någon påpekade, dem blir tonåringar en dag, hur många tonåringar skyddar sig? Precis allting är ju dessutom så fruktansvärt pinsamt också verkar det som så då får man ju hoppas att föräldern till den HIV-smittade ungdomen lär sin ungdom att veta riskerna samt att ungdomen vågar stå för detta och inte tänker att "nä, men det är nog lugnt, det är pinsamt att prata om".
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?