-
Ja du får ursäkta men jag missförstod, lät som du menade att man inte använder något särskilt alls för smittrisken..CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 23:43:09 följande:Det är ju det jag skriver, man använder inga särskilda rutiner för smittade personer. Man har alltid handskar på sig vid kontakt/potentiell kontakt med blod eller blodprodukter. -
Got it, och håller dessutom med ;)CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 23:50:20 följande:Ingen fara, jag var nog lite otydlig.
Gällande riktlinjer är handskar på vid all form av blodkontakt eller vid kontakt med andra kroppsvätskor. -
Tror det är väldigt ovanligt. Och tror att du hittar på nu.butterflower skrev 2011-08-03 00:00:03 följande:Nä, vi stack hål med nålar.
Det är inte alls ovanligt. Min vänninas son (6år) berättade nyligen att dom är blodsbröder på hans avdelning.
Hade någon av ungarna haft HIV så....
Alla gör som dom vill, men jag skulle inte våga chansa -
Nä det där är någon grej en del ungar har för sig, vi gjorde likadant när jag var i 8-9årsåldernAnonym skrev 2011-08-03 00:09:02 följande:Tror det är väldigt ovanligt. Och tror att du hittar på nu. -
Precis min poäng förut. Första hjälpen material OCH handskar ska finnas så att man kan snabbt kan rycka åt sig det. Man ska inte behöva rota efter handskar- är det så så tag kontakt med skyddsombudet omgående!Emeli skrev 2011-08-03 00:01:34 följande:Man ska alltid använda handskar vid risk för blodsmitta. Det är viktigt att skyddsutrustning finns på alla avdelningar. Man ska inte behöva rota i förråd och leta efter handskar. Arbetsledningen har ansvar för att detta efterlevs och att personalen informeras.
OBS att det går barn på våra skolor och föskolor som bär på blodsmitta. De flesta av dem är inte adopterade. Det finns inga krav på att personalen informeras om blodsmittan. Därför måste man alltid ha respekt för blödande sår. Sätt på er skyddshandskar! Det tar inte mer än ett par sekunder extra. -
Så hemskt att det finns människor som tänker som du, tycker jag. Tyvärr så kommer det väl alltid finnas, och därför är det tur att det oftast inte kommer till föräldrarnas vetskap vad barnens kompisar har för bagage med sig till förskolan.Mikesh skrev 2011-08-02 23:37:09 följande:Tänker inte så mycket mer än att min son hade aldrig fått umgås med någon som innehar en sådan sjukdom. och absolut inte fått gå på samma dagis/skola.. så jag hoppas det är och förbli ärligt på alla ställen där det finns risk för detta så att det är upp till alla individer att själva bestämma om dom vill ha sina barn på samma ställe. -
8-9 år är inte dagis. På dagis är man mycket yngre.Anonym skrev 2011-08-03 00:11:19 följande:Nä det där är någon grej en del ungar har för sig, vi gjorde likadant när jag var i 8-9årsåldern -
Det jag gjorde vid 8-9årsålder gör barn idag betydligt tidigare, du vet, barn växer upp snabbare idag än förr av någon anledning. Jag har själv barn på dagis så jag vet att man inte går på dagis vid 8-9 år men det var inte det detta handlade om eller hur? Snacka om att haka upp sig på nada..Anonym skrev 2011-08-03 00:23:55 följande:8-9 år är inte dagis. På dagis är man mycket yngre. -
Blir man upplyst om ett barn har HIV på samma skola som sina egna?
För samtidigt som barn är snabba på få skråmor och leka blodsbröder så kan jag tänka mig att man är lite försiktig med att "hänga" ut barnet så att det inte blir utfryst... Eller? -
"Problemet" är ju då att det är frivilligt att tala om detta vilket gör att dagispersonalen troligtvis inte vet om detta. Det är väl det jag tycker är mest knas, att man inte måste informera och att man inte gör några större ansträngningar för att ta bort tabu-stämpeln. Jag tycker alltså hur eller hur, att det är information som personalen bör känna till av flera anledningar.pralin skrev 2011-08-03 02:41:18 följande:En förlossning kostar samhället massor av pengar, även att ligga kvar på sjukhuset. Föräldrarna betalar nästan ingenting. För att inte tala om vården innan och efter förlossningen.
Eftersom det är helt valfritt att skaffa barn så paratiserar man alltså på samhället, för att vara fräck. Sen tillkommer det ju även mammapenning, barnbidrag, barnomsorg, skola och gratis läkarvård för barnet. Direkt från skattebetalarnas fickor.
Jag tycker inte att man ska göra skillnad på skattebetalare och skattebetalare, helt enkelt.
Någon som adopterar barn kanske rentav betalar mer i skatt än dagiskompisens mamma, som kunde skaffa barn fast hon lever på diverse soc-bidrag och alltså inte tillför samhället en krona eller betalar dom obligatoriska avgifterna som dagisplats ur egen ficka (och dagisplatsen är ju redan kraftigt reducerad, tack vare skatten).
Risken att smittas av HIV är dessutom minimal, så varför skulle det vara farligt att ha sina barn på samma dagis som en HIV-smittad förstår jag inte. Det viktiga är att personalen är informerad om situationen som med alla typer av sjukdomar.
Sen kan man också vända på det även där; om det HIV-smittade barnet varit 100% svenskt med 100% svenska föräldrar - vad hade man gjort med det barnet? Isolerat det? Eller är det bara "rätt" när barnet inte är från Sverige?
Psykiska sjukdomar, fetma, hjärtfel etc. är genetiska sjukdomar och smittar släkting-barn i högre grad än HIV smittar person-person, så inför vi ett adoptionsförbud från t ex. Afrika bör vi kanske se över huruvida folk med genetiska sjukdomar i släkten bör få skaffa barn hur som helst. Genetiska sjukdomar kostar även dom pengar för skattebetalarna. -
Hmm.. Varför skulle en tonåring ha mer HIV? Visst att man börjar ha sex med andra då men då återkommer jag till frågan om att det är tabu och skam över att ha HIV så att man inte vågar tala om detta och istället utsätter sin tonårige sexpartner för risken?Fru Kwasthilda skrev 2011-08-03 09:09:11 följande:Ni som är så rädda - ni måste inse att det är en betydligt större risk för en tonåring än för ett dagisbarn att ha en HIV-smittad kompis. -
Anonym (Hanna) skrev 2011-08-03 10:16:36 följande:Jag är lite kluven. För några år sen hade jag sagt "ja" rakt av men efter det har jag lärt känna en tjej som är adopterad från indien och jag har börjat byta åsikt. Jag har absolut inget emot utlandsadoptioner av friska barn såklart, känner många som är adopterade om nu någon får för sig att jag är rasist bara pga detta.
Iaf, tjejen från indien är jämngammal med mig (25år). Hon hade polio när hon var liten och adopterades sedan till sverige. Hon har opererat sitt ben otaliga gånger för skattebetalarnas pengar. Det tycker jag är ok. Hon har sedan valt att göra flera rekonstruktiva operationer som gjorts bara för att ärren ska se "snyggare" ut. Det tycker jag inte är ok att vi skattebetalare betalar pengar för. Hon missbrukar smärtstillande tabletter och har såklart högkostnadsskydd så hon inte behöver betala för dem. Hon får olika läkare att skriva ut tabletter åt henne och ljuger om hur många hon har kvar.
Pga operation under gymnasiet valde hon att hoppa av gymnasiet helt. Efter det har hon inte haft ett enda jobb. Hon har skyllt på sitt ben för att slippa ta tag i sitt ben och verkar inte ha några samvetskval alls över att hon lever på soc och inte pluggar färdigt. Hon bor i en finare lägenhet än vad jag gör och soc betalar såklart hyran. Sen sticker hennes föräldrar till extrapengar varje månad så hon ska ha råd med mer utvsvävningar. Nu när hon efter sådär 8år av att bara leva på soc och inte göra nånting på dagarna alls (hon söker alltså inte jobb och är inte intresserad av att jobba) så ska hon börja plugga upp gymnasiebetyg med 200poäng(!) termin. Normal studietakt är ca 400-450p/termin. Eftersom varken soc eller csn vill betala när hon läser så lite har hon fått sina föräldrar att ta ett lån åt henne så hon ska kunna plugga i sån långsam takt fastän vem som helst inte skulle ha några problem med att plugga "helfart". Och hon tycker det är dåligt att inte soc eller csn vill betala för att hon ska plugga(!) fastän hon aldrig försörjt sig själv eller ens försökt försörja sig själv i hela sitt liv. Hon kanske är väldigt sällsynt men det är den enda person som är adopterad med en allvarligare sjukdom jag känner till... -
Angående det där med att få veta om något barn på skolan är smittat.
När jag gick i förskolan hade vi en kille som de sa hade blödarsjuka, nu på senare år har jag fått höra att han har HIV. Vet inte om det var ett sätt att hinta om att han hade en sjukdom för lärarna/barnen, men inte riktigt vad han hade. Vet inte om vi hade förstått vad HIV var på den tiden heller, eller om han ens hade det då. -
Det kan man väl tycka att man har. Lärarna borde åtminstone bli informerade. Tänk om mitt barn får HIV pga det.Ellaria skrev 2011-08-03 11:22:39 följande:Nej, det blir man inte för det har du ingenting med att göra. -
Som någon annan skrev, genom att vara "blodsbröder" (fast man kanske inte håller på med sånt längre), eller om barnen skadas och på så sätt blandar blod.Thalis skrev 2011-08-03 11:43:02 följande:Men hur menar du att ett barn kan smittas av HIV på förskolan? -
Nej, jag har ingen aning. Det är bara en tanke som har slagit mig på senare år.CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-03 11:43:12 följande:Det tror jag knappast, det finns ingen anledning att ljuga om blödarsjuka på det sättet. -
Men det är ju större risk om det går ett barn med HIV på skolan.CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-03 11:44:25 följande:Den risken är liten, så liten att den nästan är obefintlig. -
Det är fel! Det finns mycket fler väntande adoptivföräldrar än det finns adopterbara barn över huvud taget! Med eller utan sn...HannaS86 skrev 2011-08-03 12:10:29 följande:Nej nu tror jag det blev lite missförstånd här. Vad jag har förstått det som, och jag kan ha fel, så finns det fler (friska) barn som behöver adopteras än vad det finns adoptivföräldrar. Då menar jag att jag känner mig tveksam till att kostnaderna för sjukare barn "lämpas över" på oss när det istället finns möjlighet att samtliga barn som adopteras är friska. -
Dessutom är inte sn automatiskt lika med sjuk. Jag ser t ex inte synfel eller skelögdhet som en sjukdom men i vissa länder klassas det som sn... Bara så att vi skiljer på det...
-
T o m min sjuåring fattar hur sjukt ditt resonemang är. Jag förklarade dina åsikter för henne, ts.
Hennes reaktion:
Det är klart att de barnen också ska få ha en familj och har de ett funktionshinder som man inte kan hjälpa dem med i det land de kommer från så är det ju jättebra att de kommer till Sveige där de kan få hjälp!