• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Dorian Ertymexx
    Emeli skrev 2011-08-14 22:15:20 följande:
    Det är klart att det finns. Hela västkusten var ju danskt fram till freden i Roskilde. Om Butterflowers släkt har levt i göteborgstrakten sedan urminnes tider måste det ju betyda att Butterflower är dansk, eller hur?

"DANSKDJÄVLAR!!!" ;)
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Emeli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 22:20:02 följande:
    "DANSKDJÄVLAR!!!" ;)
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-14 22:19:56 följande:
    Butterflower:

NÄR är man svensk?
    HUR många generationer bakåt räknar du som är så tvärsäker på att just DU är "svensk" men ingen annan här i tråden? 
    Hur många generationer tillbaka som jag är svensk? Tillbaka till 1500 talet i alla fall.
    Min släkt har bott i Göteborg sedan 1600-talet.  
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-14 22:46:07 följande:
    Hur många generationer tillbaka som jag är svensk? Tillbaka till 1500 talet i alla fall.
    Min släkt har bott i Göteborg sedan 1600-talet.  

Då är du en 20-generationens invandrare. :P
  • Thalis
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 22:48:22 följande:
    Hahahaha
    Mamma till A, A, A och V.
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 22:48:22 följande:
    Det vet jag inte. Vi har inte släktforskat längre tillbaka än så ännu.

• Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-14 22:50:32 följande:
    Det vet jag inte. Vi har inte släktforskat längre tillbaka än så ännu.

Men vi kan ju inte bara anta att folk är svenskar sådär. Tänk om du har polack i dig eller nå't!
  • Thalis
    butterflower skrev 2011-08-14 22:17:18 följande:
    Vart (vilket inlägg) har jag skrivit att föräldrarskap har med utseendet att göra? 
    Men du skrev ju att ens riktiga föräldrar är de man ärvt sitt utseende ifrån....
    Eller har jag missförstått?
    Mamma till A, A, A och V.
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-14 22:56:44 följande:
    Men du skrev ju att ens riktiga föräldrar är de man ärvt sitt utseende ifrån....
    Eller har jag missförstått?
    Jaha, ja det skrev jag.
    Men jag skrev inte att föräldrarskap har någonting med någons utseende att göra.

• Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 21:07:06 följande:
    Du tänkte att folk på gatan skulle kommentera det? Man konstaterar väl bara och går vidare.
    Jag går inte fram till folk på gatan och påpekar deras ursprung iaf. Det vore konstigt. Och man tar ju förgivet att dom vet=) 
    Mja men du vet, jag är sån där prick som faktiskt hejar på folk på gatan, säger ett vänligt ord medan jag håller upp dörren till någon osv. visst det kan ske att nån tror att jag inte är svensk tills jag öppnar munnen samt en och annan gaggig pensionär, men på det stora hela har jag faktiskt inte träffat på någon som bemödat sig med att prata med mig som inte ser mig som svensk (undantaget nassar som sagt).
    Att folk har förutfattade meningar om andra är knappast en nyhet, men det betyder inte att de har rätt. När jag var yngre och mörkhyade invandrare inte så vanliga än i trakterna där jag bodde var det faktiskt ingen som trodde annat än att jag var adopterad och därmed svensk.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?