Emeli skrev 2011-08-14 01:52:38 följande:
Det är så jag funderar också, och undrar hur Butterflower resonerar. Om ett från början svenska par får ett barn som råkar födas i USA, kommer det barnet inte att vara svenskt, om jag har förstått Butterflower rätt. Inte ens om familjen efter ett tag flyttar tillbaka till Sverige. Det är ju trots allt ganska långt avstånd mellan USA och Sverige. Inte riktigt lika nära som mellan Alingsås och Borås.
Om barnet föds i Köpenhamn, men växer upp i Malmö - är det barnet svenskt eller danskt? Extra intressant frågeställning eftersom Skåne ju har tillhört Danmark. Jag skulle önska att Butterflower kunde redovisa sitt tänk här. Avståndet mellan Köpenhamn och Malmö är väl till och med kortare än mellan Alingsås och Borås.
Funderar också på om Butterflower m.fl. anser att jag är tillräckligt svensk för att få kallas svensk. Min farfars släkt flyttade från Trondheim i Norge till Sverige. Detta skedde under tiden när Norge var i union med Sverige. Min farmors släkt kommer delvis från Finland. En anförvant med det svenskklingande namnet Johanna Söderman och av finlandssvenskt ursprung, valde någon gång på 1800-talet att flytta från Vasa i Finland till Umeå i Sverige eftersom Sverige i något krig hade förlorat Finland till Ryssland, och denna företagsamma Johanna ville vara svensk och inte rysk. Fram till början av 1800-talet var ju Filand en del av Sverige. Tycker Butterflower att Johanna var svensk, finsk eller rysk? Anser Butterflower att jag, som har dessa personer i min släkts historia inte är svensk? Om så är fallet, vad är jag då? Min mans släkt kommer från Skåne. Skåne var danskt fram till freden i Roskilde 1658 och försvenskades lite i taget fram till 1719, då det allmänt anses att Skåne var helt integrerat med Sverige.
Hur anser Butterflower att mina och min mans barn ska betraktas? OBS vi har både biobarn och adopterade barn.
Herregud, gränsdragningar är ju bara något som människor har hittat på. Gränser ändras. Människor flyttar på sig. Det har de alltid gjort. Familjer ser olika ut. Adoptioner är inget nytt fenomen. Ända sedan Gamla Testamentet har adoption förekommit. Jag tänker på Moses i vassen som adopterades av Faraos dotter. Snälla smörblomma, varför denna vendetta mot adopterade och deras familjer? Du behöver inte adoptera om du inte vill, men varför slår du ner på oss och våra barn?
Om du nämner mig 5459845 i ett inlägg kanske du ska rikta det till mig?
Eftersom du beter dig som ett litet barn när man försöker diskutera med dig så orkar jag inte förklara HUR jag tänker. Svarar jag så kontrar du med "hur många mil då" eller "men tänkt om" Som vilket litet barn som helst. Det blir så fånigt och tråkigt då. I
Och som sagt. OM du startar en ny tråd om detta, så ses vi säkert där.
Förresten, om två svenska föräldrar föder ett gemensamt barn när dom bor i USA så är barnet svenskt.
Det är som sagt inte vart man föds som är avgörande, utan vart föräldrarna kommer ifrån.
Två kineser som bor i Sverige och får barn får inga svenska barn, deras barn är kineser.
Om man parar två pudlar så får man en pudel.