• Fidelis ad urnam

    Du som studerar på högskole- /universitetsnivå. Hur många föreläsningar/seminarium är obligatoriska?

    Med risk att jag har stavat fel på seminarium, eller heter det seminarier? Men ja ja, lev med det

    Hur som haver. Diskuterar i en tråd med en medlem vars ALLA lektionstillfällen (oavsett det är föreläsningar eller seminarium) är obligatoriska.
    Jag själv har enbart vissa seminarium som är obligatoriska. Det är helt valfritt om man vill gå på föreläsningar och det tas aldrig närvaro på dessa.

    Hur har du det? (eller du som nyligen har avslutat din högskole- /universitetsutbildning, hur hade du det?)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som studerar på högskole- /universitetsnivå. Hur många föreläsningar/seminarium är obligatoriska?
  • Mela78

    Under mina två utbildningar har alla seminarier och grupparbeten varit obligatoriska, om man missat någon av dessa har man varit tvungen att göra extra uppgift (oftast mycket mer krävande än att närvara) eller ta igen med terminen under/efter. 
    En del föreläsningar har varit obligatoriska med ersättningsuppgift om man inte kunnat närvara. Men de allra flesta föreläsningar har varit frivilliga. 

  • annca

    Seminarier, inlämningsuppgifter och de flesta laborationer (inte alla tillfällen, men resultat och redovisning) var obligatoriska.
    Föreläsningar och lektioner frivilliga.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annis02

    Jag har bara läst en termin hitills (socionomprogrammet) och då var alla seminarium obligatoriska, och det var bara en föreläsning som var obligatorisk.

  • Anna Paulita
    Anna Paulita skrev 2011-08-02 20:27:59 följande:
    Jag har nog inte varit med om någon obligatorisk föreläsning, och i snitt 2 obligatoriska seminarier per moment, dvs 5 veckors period.

    Jag läser till studie och yrkesvägledare och vi livver under pedagogiska.
  • Capt Janeway

    Frivilliga föreläsningar
    Obligatoriska grupparbeten
    Obligatorisk muntlig + skriftlig tenta 

  • 1978

    Väldigt få obligatoriska moment. Men alla gick på i princip alla föreläsningar ändå. Dels för att det var givande och roligt, dels för att det inte gick att "skolka" obemärkt eftersom vi bara var 7 personer i klassen...

  • Theresan

    Förr var alla seminarier obligatoriska men nu får egentligen dessa inte vara det. För att ett seminarium ska vara obligatoiskt måste man få ett visst antal gånger på sig att dyka upp, precis som vid en tenta.  Det går inte rent praktiskt att ge alla tre chanser (eller vad det är) att komma på alla seminarier, så därför är väligt få obligatoriska. Även om jag stött på många universitetslärare som fortfarande hävdar att man måste komma på seminarierna.

    Som studerande tycker jag dock att man ska gå på alla seminarier och föreläsningar i största möjliga mån. 

  • Fidelis ad urnam
    Theresan skrev 2011-08-05 18:39:35 följande:
    Ni med unervisning ni säger är obligatorisk. Vad skulle hända om ni blev sjuka?
    Förr oss blir det extrauppgifter.
    Som under juridiken, missade vi det obligatoriska seminariet fick vi en extrauppgift som var betydligt mer omfattande än det vi skulle ha gjort inför seminariet.
    Det var inte ofta någon var sjuk och ofta var folk där trots att de var sjuka.
  • riboflavin
    Theresan skrev 2011-08-05 18:39:35 följande:
    Ni med unervisning ni säger är obligatorisk. Vad skulle hända om ni blev sjuka?
    Beror på vilken typ av moment det är. Handlar det om et seminarium/föreläsning/el dyl. så få man göra en ersättningsuppgift (listigt utformad så att den är minst dubbelt så jobbig som själva momentet för att folk inte ska vara okynnessjuka)
    Är det däremot ett studiebesök så får man vänta till nästa år.

    Nytt för i år är att studiebesöken ges separata delpoäng inom kurser för att man ska lippa underkänt på hela kursen om man är frånvarande {#emotions_dlg.flower} 
    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Themis
    Theresan skrev 2011-08-05 18:39:35 följande:
    Ni med unervisning ni säger är obligatorisk. Vad skulle hända om ni blev sjuka?
    Då fick man ta om laborationen vid senare tillfälle som doktoranderna bestämde, och kunde man inte det fick man inte ut poängen och fick göra om den nästa termin.

    En gång fick jag labba 08-22 med hög feber för det var enda chansen att ta igen det jag hade missat, fast jag fortfarande var sjuk.

    (fick göra först den labben i synteskemi vi hade på schemat den dagen och sedan ta igen en från föregående vecka.)
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Welma
    Theresan skrev 2011-08-05 18:39:35 följande:
    Ni med unervisning ni säger är obligatorisk. Vad skulle hända om ni blev sjuka?
    Man får göra restupggifter, är man borta för mycket får man gå om kursen.
  • giftgrodan

    annat: går pbl, och har två obligatoriska basgruppsträffar varje vecka. En del annat är obligatoriskt också, men inga föreläsningar är obligatoriska.

  • annis02
    Theresan skrev 2011-08-05 18:39:35 följande:
    Ni med unervisning ni säger är obligatorisk. Vad skulle hända om ni blev sjuka?
    Jag har missat ett seminarium och ett projektarbete då jag blev sjuk (låg på sjukhus i en vecka och det slutade med att jag fick lov att operera bort blindtarmen + vara hemma och vila en vecka efter operationen).
    Seminariumet fick jag göra om med några andra som hade missat det, ett "rest-seminarium". När jag missade projektarbetet blev det riktigt kämpigt. De som gjorde projektarbetet lämnade in ett A4 och hade sedan en muntlig redovisning för klassen. Kursansvarige tyckte då att jag skulle skriva ett 15-20 sidors arbete eftersom hon sade att det motsvarade den ursprungliga uppgiften, eller vänta till termin 2 och göra arbetet med dem som går termin 1. Som tur var fanns det en tjej i min klass som också hade missat projektet, vi pratade med vår handledare och till slut fick vi göra det ursprungliga projektet med en kille från terminen över oss (han hade missat projektet när han gick i termin 1) och sedan redovisa för kursansvarige. Jag har hört från klasskompisar att de som har varit sjuka när det har varit redovisning får skriva två A4 om varje grupps arbete (vi är oftast sex grupper).

    Saken är den att ersättningsuppgiften ska motsvara det man har missat och det ska inte vara ett straff.
Svar på tråden Du som studerar på högskole- /universitetsnivå. Hur många föreläsningar/seminarium är obligatoriska?