• Anonym

Fastställa faderskap via domstol?

Är det någon här som har varit tvungen att stämma den biologiska pappan för att fastställa faderskapet?

Jag är gift,hann inte skilja mig innan bebisen kom och det innebär att min man kommer att stå som pappa,fast det inte är hans barn.
    Den biologiska pappan vägrar komma friviiligt till Familjerätten för att medverka i faderskapsutredningen,så nu måste jag stämma honom.

Men är det någon som gått igenom detta och kan berätta hur man går tillväga?
    Var och en står väl för sina egna advokatkostnader? Ska man kalla vittnen eller hur fungerar allt?

Hur blir det med underhåll? Godkänner Försäkringskassan att man ansöker om underhåll och sen bevisar att man medverkar i en utredning?  

• Svar på tråden Fastställa faderskap via domstol?
  • Anonym (utland)

Min dotters pappa vägrade skriva under på faderskapet. Han gick med på att topsas och det blev 99.9 %, men sen vägrade han underteckna och försvann under jord i utlandet (ej svensk man). Familjerätten skötte allt och stämde in pappan. Han hörsammande inte  så en godman förde hans talan istället.

Allt tog 1,5 år, från att jag och dottern topsades på BB till att domen vunnit laga kraft.

Nu håller jag på att stämma in pappan i hans europeiska hemland för att faderskapet gäller endast i Sverige.....

• Anonym

Det är skevt att som ogift så måste man medverka i faderskapsutredning och berätta om alla samlag inom konceptionstiden.
    Men när man är gift så tvingas man bråka om att få göra en utredning när man vet att det är omöjligt att mannen som tillskrivs faderskapet är pappan. 
    Det räcker att ta en titt i min mans pass och i mitt pass för att förstå att vi inte ens varit i samma land under den långa konceptionstiden

• Anonym (polisen)

Sonens far gick under jorden (en till här) för att han vägrade underteckna faderskapet. Då berättade handläggaren på familjerätten att om fadern inte frivilligt infinner sig på familjerätten kommer de att polisanmäla honom och polisen får då hämta honom. det behövde aldrig gå så långt. Han kom efter tredje påminnelsen (men krävde då DNA-test).

• Anonym
    Anonym (polisen) skrev 2011-08-11 09:29:12 följande:
    Sonens far gick under jorden (en till här) för att han vägrade underteckna faderskapet. Då berättade handläggaren på familjerätten att om fadern inte frivilligt infinner sig på familjerätten kommer de att polisanmäla honom och polisen får då hämta honom. det behövde aldrig gå så långt. Han kom efter tredje påminnelsen (men krävde då DNA-test).

Var du gift då?
  • Anonym (polisen)

Nej, ogift men jag tvivlar på att min civilstatus hade någon betydelse. Som många redan påpekat här är familjerätten skyldiga enligt lag att medverka till att barnet får en pappa på pappret. Det handlar också om barnets arvsrätt.

• pegga

Lagstiftningen på området är krafigt förlegad, bl.a. i just hur man gör skillnad på gifta och ogifta, men i just detta tillfälle behöver TS inte tvivla på sin rätt – familjerätten är skyldig att utreda faderskapet om hon eller hennes make begär det. Så enkelt är det.

• Anonym (insatt)

Om barnet föds med faderskapspresumtion (= mamma är gift) men det är/kan vara fel pappa är familjerätten (enligt lag som nämns ovan) skyldig att utreda faderskapet om det kommer till deras kännedom .... Stå på dig mot kvinnan på familjerätten! Hon är okunnig så som ofta är fallet då det gäller chefer i familjerätten. De är ofta omplacerade äldreboende- eller barnomsorgschefer och kan inte ett sk-t om den familjerättsliga lagstiftningen (handläggarna är ofta kunnigare än sina chefer). Antar att du bor i en liten kommun också, där är det oftast sämst, särskilt när det gäller sådana här mer ovanliga situationer ...

• Anonym

Fast varför avbokade då handläggaren mötet med min man? Hon kunde ju ha tagit hans uppgifter och gjort klart hans del,så det bara var biopappan kvar.
    När jag var där så berättade jag att vi inte ens varit i samma land under konceptionstiden,så hon ville att min man skulle ta med sitt pass....då hade det ju inte varit några tvivel övh att han inte är pappan. 
    Jag bor i en storstad och handläggaren sa det är många kvinnor i min situation som hon stött på,så hon bör ju veta.
    Aja...jag får se vad som händer.  

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-08-11 14:07:13 följande:
    Fast varför avbokade då handläggaren mötet med min man? Hon kunde ju ha tagit hans uppgifter och gjort klart hans del,så det bara var biopappan kvar.
    - det kan bero på att den fortsatta handläggningen bestäms av biopappans inställning - han är viktigast att utreda först.   

När jag var där så berättade jag att vi inte ens varit i samma land under konceptionstiden,så hon ville att   min man skulle ta med sitt pass....då hade det ju inte varit några tvivel övh att han inte är pappan.
    - men det misstror hon väl dig inte i? Det handlade väl mer om att det kan vara bra för henne att veta/ha sett papper på i kontakten med den andra mannen?

Jag bor i en storstad och handläggaren sa det är många kvinnor i min situation som hon stött på,så hon bör ju veta.
    Aja...jag får se vad som händer.  
    - ja, sitt lungt i båten du - ansvaret ligger inte hos dig nu! 
  • Anonym

Tack för era svar!
    Känns jobbigt när man inte riktigt förstår hur allt går till. Ibland känner jag lite att jag vill skita i det och låta det vara som det blir.
     Vi vet ju sanningen och barnet blir ju varken mer eller mindre älskad för att den inte får rätt pappa på papper.
     Fast jag tror verkligen att det är ett barns rätt att få "rätten" till sina biologiska föräldar även om någon annan går in och axlar rollen som förälder.      

• pegga

Allting handlar inte om kärlek. T.ex. följer sådana saker som arvsrätt etc.

Du måste också hålla i minnet att inställningen hos din make, även om ni s.a.s skulle låta bli att fastställa faderskapet korrekt, kan komma att ändras i framtiden.

Låt säga att ni skiljer er, han bildar ny familj etc. Var inte för säker på att han i det läget skulle vara lika angelägen om att betala för ett barn som inte är hans, eller kunna uppbringa de känslor som barnet behöver hos en påstådd pappa.

I ett sånt läge kan han ju begära utredning och då häva faderskapet.

Det är ett på alla sätt dåligt alternativ.

Det är för illa att du har stött på sådana stolpskott på familjerätten, men det kommer att ge sig då du nu vet att de har en skyldighet att utreda, dvs. göra sitt jobb. 

• Anonym

Hmm..ja du ang arvsrätt. Det finns nog inte mycket att ärva när det kommer till den biologiska pappan. Han har stora skulder till kronofogden,barn sedan innan samt jobbar svart så pengarna går rätt ner i hans och de andra barnens fickor. Han har nog inte heller några bra försäkringar som faller ut...
    Då har barnet större chans att få ut ngt arv från min man.
    Fast just det är mindre viktigt för mig. 

Precis som du nämner så är det öppet för både min man och barnet att försöka häva faderskapet i framtiden. Så just därför ville jag ordna det nu så att man inte får ett oönskat brev i framtiden när man har accepterat att det är som det är. Det skulle itne bli roligt för barnet att behöva få gå igenom ngt sådant...att den enda pappan h*n känner till vill häva faderskapet och sluta vara pappa.

Jag ligger lite lågt nu. Vet att Familjeräten skulle försöka få till ett möte med biopappan och så får jag ta det därifrån.  De har väl fullt upp nu efter semestern dessutom.

• Anonym

Jag är frustrerad!

Den biologiska pappan gick med på att topsas 1 september. Jag och mannen jag   är gift med topsades för nästan två veckor sedan. När vi var där så berättade handläggaren att biopappans prov måste tas om för de hade tabbat sig. Hon har fortfarande inte fått biopappan att återkomma för provtagning. Nu krävde jag att få veta om pappan komemr att lämna sitt prov eller inte för tiden springer iväg.

Enligt handläggaren så måste jag stämma honom om han vägrar komma...vilket jag nu i efterhand känner att jag borde ha gjort så fort barnet föddes.
    Handläggarens taktik är att gå långsamt fram och inte pressa honom så att han återkommer,men eftersom han inte har ens bestämt ett möte och det nu har gått 2 veckor till så känns det tröstlöst... 

• Anonym (utland)

Lång tid? jag påbörjade utredningen innan ens min dotter var född. Efter födseln så drogs topsnings processen igång och pappan kom frivilligt. Sedan vägrade han skriva på faderskapet och vägrade delges stämningen så på dotterns 1,5 års-dag vann faderskapet lagakraft....
    det är mycket som kan gå snett och ta tid. I vårt fall så tog DNA-delen lång tid också. Ambassaden som topsade honom använde nån annan varit på topsanordning och det ställde till det lite vid framställandet......

• Anonym

Ja det var tråkigt att höra,men iom att pappan till mitt barn befinner sig i sverige så bör detta gå att lösa relativt smidigt och snabbt. Som det är nu händer ju ingenting. Skulle inte förvåna mig om i slutändan jag tjänat på att stämma honom när bebisen var en dag....

Svar på tråden Fastställa faderskap via domstol?