• AnnkAn80

Aprilbebis 2012

Det är ju verkligen en djungel detta med vagnar...
    Det jag inte förstår är längden på sittdelen, när barnen blir lite äldre (och längre), sticker inte benen ut då?
    Förstår ni vad jag menar?
    För det verkar väldigt obekvämt...
    Lägger man ner en massa pengar på en vagn vill man ju kunna använda den några år.

• AnnkAn80
    Kaosmamma skrev 2012-01-03 22:42:41 följande:
    Bullmamma: ja vi hade röd duo innan :) men nu finns ännu mer att välja mellan. Men jag kör svart denna gång, pimpar med filtar och en snygg skip hop väska :) vår singel UJ är också svart. Gillar svart haha ;)

Ja in och prova. Vår dotter är tre år men väldigt liten och smal pga sin sjukdom men den var till och med för liten för henne. Men samtidigt är den lockande för den var en dröm att köra! Hade den haft bättre sits hade jag kört på den! Men duon är ju jäkligt skön den också, men klart något större. UJ doun är ju ändå liten jämfört med andra syskonvagnar :)
    För min del kvittar det då vi kommer att köra svensk tillverkat. ;)
    Men tack ändå för tipset. :)
  • AnnkAn80
    Karisma skrev 2012-01-03 20:15:30 följande:
    Tänkte en bakåtvänd stol som lutar mot de främre sätena. Precis som den lutar mot bara ena sätet om den är ute på kanten. Sedan fastsatt i golvet i öglor där + 3punktsbälte. Har tidiagre iaf varit rekomenderat från nft men allt ändras ju hela tiden och de kommer på nya saker. Ska maila dem och kolla med dem igen vad de tycker är den bästa placeringen för oss.

Vi kommer ha 2 bältesstolar och en bakåtvänd stol i baksätet. Inga barn fram. 

MEN vet ju inte om det blir så i verkligheten då det kanske blir för jobbigt att lyfta in ett barn imitten hela tiden. Då måste vi ju sätta ett av de framåtvända barnen i mitten bak. Men vill helst ha minstingen mitten bak efter byte til bakåtvänd stol.

/K
    Ok, då förstår jag. :)
    Ja, det är väl bäst att du kollar upp det först om du är osäker.

Jag tycker det är krångligt att få in ETT barn i bilen, tänk då tre. :)
  • AnnkAn80

www.blocket.se/stockholm/Urban_Jungle_SVART_syskonvagn__10__omg_lev__27739551.htm&w=1

Inte en aning om detta är dyrt eller billigt, då jag tycker att UJ vagnarna är rätt dyra över lag...
    Men denna är ny, sen om det är duo eller en duett är jag heller ingen expert på. :)

www.blocket.se/stockholm/Urban_Jungle_syskonvagn_37972174.htm&w=1

www.blocket.se/stockholm/Urban_Jungle_Duo_dubbelvagn_37975895.htm&w=1
    En duo...

www.blocket.se/stockholm/Mountain_Buggy_duo_syskonvagn__fyndpris_37981264.htm&w=1

Inte en aning var någon bor, men jag kollade i Sthlm.

Bullmamma: varför vill ni ha just en sådan vagn då?

• AnnkAn80
    Kaosmamma skrev 2012-01-03 23:04:27 följande:
    Första länken är en duo och normalpris :)

De andra är ju begagnade och därmed billigare, vissa ganska gamla till och med. Det ser man på handtagen :) vi har en från 05, älskade den men nu blir det nytt.
    Jo, jag vet att de andra är begagnade. :)
  • AnnkAn80
    No ordinary love skrev 2012-01-03 23:12:02 följande:
    Vi har tom gått fram till folk på stan och ställt frågor till dem, man vill ju veta vad "vanligt" folk tycker och hur dem upplever vagnen.
    Hur reagerar de då?? :))
  • AnnkAn80
    No ordinary love skrev 2012-01-04 16:46:48 följande:
    BM-besöket idag:

Vecka 25+4
    SF: 26
    HB: 95 (får börja med två st Niferex om dagen) 
    Puls: 120/65

Och jag har bara gått upp 3 KG, jag kan inte fatta det, jag trodde jag gått upp minst 10 KG.
    Så jag var lite lättad då jag gick därifrån :D (har kvar 20 KG från min förra graviditet som jag ska träna bort.)

Låter fint, förutom HB då, men det ska du ju få bukt på. :)
    Två niferex är ju ganska mycket, så du får se till att äta mycket fibrer så du inte blir hård i magen...
    3 kg är ju ingenting, vad hade du för startvikt då?
  • AnnkAn80
    No ordinary love skrev 2012-01-04 17:22:49 följande:
    HB:et förklarar mitt humör och min trötthet, så jag hoppas jag blir piggare och orkar mer med hemmet nu :)
    Hur orkar du ta hand om ditt barn då?

Jag såg att du hade besökt min sida, men din går ej att "besöka tillbaka"...
    Själv valt antar jag. :)
  • AnnkAn80

Jag tycker det låter lite konstigt med så få besök till Bm.
    När jag var gravid med vårt första barn så gick jag till Bm en gång i månaden och mot slutet så gick jag varannan vecka.
    Nu går jag en gång i månaden/ var sjätte vecka.

Brukar era partners följa med?

• AnnkAn80
    TusenTankar skrev 2012-01-04 17:41:12 följande:
    Jag är också lite besviken på bm upplägget, att man bara träffats 1 gång! Är man då gravid med sitt första barn tycker jag ändå att det hade varit bra med en till träff innan v 26. Här åker man ju till ett annat sjukhus för sitt ul, dvs det är inte min bm som gör UL. Hur är det hos er?
    Hur ska man kunna ha ett förtroende till sin bm man träffat så få gånger? Jaja. Och när jag väl ringt för att jag undrar något har de telefontid 1 timme på fm och då får man ju inte ens prata med sin egen bm.

Hemlighet - precis samma sak hände mig när jag ringde mvc. Jag hade vilopuls på 95, vilket är högt för att vara mig. Jag skulle också börja med niferex, men jag skulle inte komma ditt för att ta nytt järnvärde. Tycker det är lite vågat att "ta förgivet" över telefon att det är järnvärdet utan att ens ha tagit bl.tr och kunna utesluta annat. Bara för att vi är gravida behöver ju inte allt ha med graviditeten att göra. Och även om det är järnvärdet så kommer dom ju inte ha en aning om det i v 26 om värdet ändrats till det bättre eller sämre sedan jag ringde, för de har ju inget att jämföra med. Så kort och gott så kan dom ju inte ens få bekräftat att de gett rätt "diagnos" över ett fjuttigt samtal :) Waaw va gnälligt detta lät! Haha.
    Min bm gjorde/gör inte ul heller, utan det får man åka till en annan mottagning och göra.
  • AnnkAn80
    No ordinary love skrev 2012-01-05 13:13:59 följande:
    Jag dricker mkt vatten och äter så varierat jag kan, men det blir nog att köpa lite mer fibrer.
    Jag vill inte bli hård i magen för det är verkligen inte kul...

jag startade på 72 kg denna graviditet så jag är uppe i 75 nu. Jag är inte så lång bara 157,5 cm lång.
    Jag var väldigt smal och vältränad innan jag blev gravid på min första bebis, men blev som paralyserad under graviditeten, helt lealös, sov så fort jag kom hem från jobbet osv... Jag tvingade mig själv att äta kvällsmat annars hade jag kunnat sova från det att jag kom hem från jobbet fram till att jag skulle upp och jobba dagen efter. Efter tröttperioden började fogarna att spöka och man fick gå på akupunktur, massage, och annan sjukgymnastik, men kroppen orkade inte med så jag var sängliggande väldigt länge och pricken över i var att jag fick preklampsi mot slutet och var helt död verkligen. Så jag fick sättas igång 40+3 bebben kom ut med sugklocka 40+4.
    Men i det stora hela var jag väldigt nöjd med min förlossning, jag hade aldrig ont, själva krystarbetet tog bara 12 minuter. Det var först när bedövningen släppt som jag fick ont då min lille krabat hade sparkat mig i ändan när han var på väg ut... 

Min startvikt vid första graviditeten var 53 kg.
    AnnkAn80 skrev 2012-01-05 00:23:19 följande:
    Hur orkar du ta hand om ditt barn då?

Jag såg att du hade besökt min sida, men din går ej att "besöka tillbaka"...
    Själv valt antar jag. :)
    Just nu är min sambo hemma fram till den 16 januari så han avlastar mig väldigt mkt. Annars så tvingar jag mig själv att vara uppe och leka med min son. Mata, laga mat, bada, åka till mormor osv... Åker jag till min mamma så avlastar hon mig mkt och jag får sova ut om jag är trött. Men vissa dagar är hemska och jag kan gråta mig igenom dem. Fast min son är väldigt lätt att vara med, han är 13 månader, men väldigt klängig iofs. Han klättrar upp på mig när jag ska diska och laga mat osv.... Men det har sin charm med.

Det står inget på min sida så du missar inget... Det enda jag uppgett är att jag är gravid och förälder.

Men var du inte sjukskriven någonting?
    Låter som en tuff första graviditet...
    Fast, menar du allvar med att du inte hade ont under fl?
    Var det pga bedövningen eller öht?

Jag hade blivit tokig om jag hade haft ett klängigt barn!:)
    Speciellt om jag inte hade mått bra...

Tack och lov är mitt första barn väldigt självständigt, återstår att se hur det andra blir.:)
  • AnnkAn80
    meghan26 skrev 2012-01-05 15:52:28 följande:
    Jag fick havandeskapsförgiftning i samband med dotterns förlossning 2009. Dock kom det när dottern väl var ute! Typ 5-10 min efter förlossningen. Jag fick VÄRLDENS huvudvärk, kräktes, tappade synen och blodtrycket gick upp i taket. Jag fick springas ner till intensivvårdsavdelningen på sjukhuset och där blev jag liggande i 1,5 dygn helt själv. 

Så i konstiga fall kommer detta när barnet är ute..och ingen förklaring till varför finns.

Ditt blodtryck kanske var högt, eller?
  • AnnkAn80

Min make följde med på alla besök, såväl på första barnet, samt hittills även på andra. :)

Vad gäller jacka så verkar det som att jag ska kunna använda min ett tag till. :)
    Jag tycker det är rätt skönt att det inte är någon vargavinter i år, i alla fall inte än, men tycker synd om alla barn som vill åka pulka och skidor.

• AnnkAn80

Bullmamma:

Jag skrek inte heller någonting under min förlossning.
    Andades rätt och bra (enligt alla sköterskor)
    och fick också eda, men den hjälpte inte särskilt mycket.

Grattis till vagnen. :)
    Bor ni i Sthlm?

• AnnkAn80

Det är ju olika för olika personer helt enkelt...

• AnnkAn80

Jag planerar att jobba så länge det bara går.
    Graviditeten har än så länge löpt på bra och min förhoppning är att den forsätter så.

Vad gör ni andra på dagarna?
    Jobbar ni fortfarande eller är ni sjukskrivna alt. mammalediga?

• AnnkAn80

Ni som har blivit snittade, har ni blivit snittade alla gångerna?
    Hur funkar det?
    Snittar de på samma ställe och hur kommer det sig att ni har fått snitt(alla gånger)?

• AnnkAn80

Lima:

Om du menar för hemmabruk så kan jag rekommendera Polarn

Svar på tråden Aprilbebis 2012