• Laila

Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)

Min dotter vägde 2810 g och var 47 cm lång när hon föddes. Det har tagit henne nästan 6 månader att dubbla sin födelsevikt.
    Nästan varje gång jag är på vårt familjcentrum med babykafé här i byn så får jag kommentarer av dom med större barn som är där och väger.
    Det låter oftast: "Vad liten och näpen hon är, hur gammal är hon nu?"

Jag skulle aldrig säga till nån med ett stort barn: "vilken stor och tjock unge du har" för det skulle låta nedlåtande..

Men jag tycker att dom kommentarer jag får om min unge oxå är nedlåtande! Kanske tar jag det personligt för att amningen aldrig kom igång och jag har mått väldigt dåligt av det, fått syrliga kommentarer när jag matat med flaska och liknande.

Ofta när jag är ute på samhället så frågar gamla hur gammal hon är och sen tror dom att jag skojar, jag blir vansinnig snart!!!

Finns det fler som råkar ut för samma sak, vad ska man svara till andra föräldrar när man får "taskiga" kommentarer? Eller är det jag som överdriver?
    Grejen är den att hon ÄR liten i jämförelse med andra barn som är 2-3 månader yngre, dom är både tyngre och längre men inte slänger jag dumma kommentarer till dom för det!!

Puh, skönt att "snacka"av sig lite...

(Tror det blev rekord i antalet "kommentarer" oxå.. hihi"

• Svar på tråden Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)
  • Popsy

Jag hade varit glad om jag fått en liten bebis Mina har vägt runt 4000, fast jag tar inte åt mig så av kommentarer, tror inte folk menar att va elaka.
    Visst förstår dig att du vill skriva av dig o det är ett fritt land o klart man ska göra det om det känns bra!
    Något jag hade reagerat på är om någon kallar mitt barn för unge, för det tycker jag låter fullt o nedvärderande. Men thats life o tur är väl det att alla är olika o alla inte tycker o tänker likadant!!

Lycka till med tjejen o ha en skön sommar!!!

• Jolanta

Min kille vägde 2650g och var 46 cm lång. Jag har också fått höra att vi har en liten o näpen son. Han var liten och han såg nästan ut som en liten fågelunge.

• Upptagen

Jag kan säga att andras bebisar är små, men då menar jag att de är små och söta! Min dotter vägde nämligen 4080 när hon föddes, så hon var aldrig sådär liten... utan en stor klump istället! ;) Jag tar inte illa upp om någon säger att hon är stor eller tjock (vilket har hänt), hon är min bebis och jag är stolt som en tupp över henne, och det hade jag varit vare sig hon var stor eller liten!

Syrliga kommentarer om att du ger ersättning tycker jag däremot inte att du ska behöva tåla! Men jag tror inte att de som säger att hon är liten och näpen menar något illa och tycker att du är en dålig mamma som ger ersättning...

• AA aa

Näpen och ful är ju inte riktigt samma sak men jag förstår dig. Du överdriver inte alls men folk tänker ju inte på att de inte är den första som kommer med "dumma" kommentarer. Jag lovar att folk kommenterar när man har "tjocka" barn också... Jag tycker att du ska säga att du blir ledsen så att folk får skämmas.

• hobnob

Min dotter vägde 2523 och var 44. Det var 8 år sedan. Hon är fortfarande "liten och näpen". När hon var bebis brydde jag mig inte, men när folk ska påpeka att hon är liten nu blir jag mer förbannad över. Nu är hon ju själv medveten och vill inte vara minst jämt. Men hellre "liten och näpen" än "stor och tjock".
    Var glad över din "lilla smula" bara och strunta i alla kommentarer.
    Eller svara med ett "jaa, det är ju mer än vad man kan säga om din".

• cia75

Min dotter är också ganska liten men hon följer sin kurva perfekt. Jag tycker inte det känns negativt när folk påpekar att hon är liten utan tar det snarare som en komplimang!
    "Åh, vad näpen hon är. Sååå söt!!"
    Hon är jättefin och underbar på alla sätt.

Jag tror inte folk menar något illa när de säger att hon är liten. Kan det vara så att du omedvetet tar illa vid dig för att amningen inte fungerat? Att du tror någonstans att du inte gjorde tillräckligt? Att du skulle vara sämre än någon annan som ammat?
    Slå bort dom tankarna!!! Amningen fungerar inte för alla och ersättningarna är jättebra idag. Din tjej är jättefin och jag är fullkomligt övertygad om att du gjort så gott du kan med allt. Acceptera att hon är liten och så länge hon mår bra så är det ju inget fel med det!

Folk tycker om att kommentera små bebisar. Det är kanske för att de små liven väcker så många känslor hos oss. Jag vet med mig själv att jag ofta säger något om bebisar jag ser.
    "Oj vad stor han blivit" eller "åååh vad mycket hår" eller vad liten och snuttig han var" osv... Jag menar ju inget illa med det utan det

Ta det inte som kritik!!

Varma kramar från mig!! (Min amning fungerade inte heller med min dotter)

• Spixie

Jag har ofta fått höra att min son e såååå stor. Jag tar faktiskt illa vid mig, ungefär som om jag skulle sitta varje minut o bara mata, mata och mata han...Det är väl inte mitt fel att han e lite knubbig. Ne, jag har börjat ignorera den sortens kommentarer. Fattar inte ens VARFÖR människor i allmänhet MÅSTE, bara MÅSTE säga den kommentaren. Vad ger de dom, VAD vill dom att man skall svara...? GRRR....Förstår att det måste kännas likadant när folk säger att man har en liten unge. Nä, fy för såna kommentarer. De borde veta att det sårar...

• ceci lia

Jag förstår att det blir jobbigt att så ofta få höra att hon är liten. Jag har alltid fått höra hur stor och vuxen Alma ser ut. Det är också jobbigt. Så jag förstår precis hur du känner. Vad ska man svara? Det är ju jobbigt att höra samma kommentarer flera gånger/dag. Alma har också fått flaska eftersom jag inte hade mjölk så det räckte. Så ersättning har INGENTING med storlek att göra. Jag och min man är jättelånga så om Alma hade varit liten hade vi nog oroat oss. När Alma var 4 månader sa folk att hon såg ut som 8-9 månader.

• Spixie

Min son är nästan 4 månader och för ett par veckor sen var det en som trodde att han var 7 månader...Hjälp, tänkte jag....E han såååå stor....

• Tussens mamma

folks kommentarer om bebisar tycks alltid vara ok... konstigt. det är liksom inte ok att kalla någons femtonåring för tjockis eller spädis...
    stå på dig. du har världens finast unge ju!!!
    ebba vägde 4190 och du kan ju gissa vad folk säger om henne. men jag brukar skita i vad folk säger, eller så kommenterar man den vuxne istället.

Svar på tråden Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)