• Yildirim

Vadå "barn är kräsna" ?

Tycker det är så fruktansvärt patetiskt när föräldrar alltid ska hålla på och säga "nej det där äter minsann inte vårat barn" "Nej vårat barn äter bara mild mat" "vårat barn äter bara spagetti och köttbullar med ketchup"

Öhm? Mina barn äter ALLT. Vet ni varför? Jo för att jag har lärt dom med det från första början. Och jag håller inte på och gnäller bah "Men lillgummsan äääääter du verkligen detta? gör du det? det kanske är lite äckligt men prova lite"

Om barnet inte gillar den mat ni ger dom så får dom väl fan lära sig att gilla det? Ska ni stå och laga en extra måltid till erat barn bara för att denne är så känslig och kräsen? Små drottningar och kungar är vad dom är eller? Ska få allt serverat på silver och guldfat?

Förstår inte detta fjanteri. Varför vill ni inte lära era barn att äta allt?

• Svar på tråden Vadå "barn är kräsna" ?
  • pluppfamiljen

Det är skrämmande vad vissa skämmer bort sina ungar (Fniss) Min dotter åt nästan bara makaroner till jag visade henne bilder på svältande barn och sa att hon skulle bli sån om hon inte åt. Nu äter hon lax potatis kött och grytor färser pizza ja nästan allt Kanske fel gjort av mig men nu ÄTER ungen! 

Blivande 6 barns mamma
  • Emmalinnéa

jag ger min son allt vissa dagar tycker han om gurka nästa dag är det det värsta som finns.
    Vi har nog aldrig daltat och gjort annan mat till honom. man äter det som bjuds å vill han inte ha är det upp till honom. Det har gjort att han praktiskt taget äter allt, förutom paprika.
    men själv äter jag nästan allt och är inte speciellt kräsen men vissa saker typ somfiskbullar äter inte jag och det är okej att ogilla viss mat man behöver absolut inte gilla allt bara man smakar och fortsätter att smaka med jämna mellan rum medans man är liten jag har lärt mig äta massa saker genom det. 

man får vara liiite kräsen tycker jag... Men visst det skulle vara stört skönt om alla barn åt allt men det varierar ju så från dag till dag vad dom gillar. 

• 071001

Fråga hellre vad jag inte gillade, det är enklare, men nu minns jag inte allt eftersom det är så länge sen. Mat jag åt minns jag bättre, kyckling och ris, köttsoppa (men inte bitar med fett på), lövbiff och pommes, köttfärssås (ibland funkade inte det heller) och sånt där klassiskt.
    Idag är jag mycket mer av en allätare så nån knäpp fixidé var det säkert, men åt gjorde jag inte.

Vår dotter smakar på allt och äter det mesta, om än i ytte-pytte portioner. Nån enstaka gång gör vi annan mat till henne.

• Princess84

Min son äter det mesta men det han inte tycker om det äter han inte, men smaka det måste han. Jag kan inte styra över hans smaklökar, hur mycket jag än vill.

Men han äter det mesta. Det finns bara en sak som jag aldrig någonsin kommer servera honom, hemmagjord potatismos!

• Pickeli
    Yildirim skrev 2011-08-10 13:19:16 följande:
    Lite hårt kanske, men varför inte bara säga ät eller hungra? Då lär barnet tillslut äta när hungern tar över.
    Hur skulle du uppleva det om jag lagade äcklig mat åt dig och tvingade dig äta?

Min unge är uppfostrad med all sorts mat och vägrade allt vad "barnmat" hette som liten. Men nu är han en egen människa med egna smaklökar som själv kan bestämma om det är gott eller dåligt. Han smakar allt och är inte rädd för "konstig" mat. men för det äter han inte allt som jag tycker är gott. han föredrar fiskbullar istället för färsk lax tex. Det har han kommit på alldeles själv.

Jag har också utvecklat min smaklökar under min livstid. Förut älskade jag kryddpeppar, nu klarar jag inte av det längre.

Jag lagar mat som vi i famlijen alla gillar, är jag jättesugen på något som bara jag gillar så lagar jag det när jag är ensam. Vi har den filosofin i vår familj, att alla är lika viktiga och att alla får vara med och bestämma oavsett ålder. (i den här frågan)
    Google it!
  • hannis

Jag tänkte som du TS. Jag äter själv allt och likaså min man. Kunde aldrig tänka mig att jag skulle få en matvägrare till barn, det fanns liksom inte på kartan och vad händer? Ungen är tokkräsen! Han äter ost, kött, vissa mjölkprodukter, couscous, frukt och grönsaker men ingen gröt, ägg, inga pannkakor, inte pasta, potatis, smörgåsar, fiskpinnar, fiskbullar, tomatsås, grönsaksröror, ris osv.

Vi erbjuder honom allt och han får väldigt varierad mat men äter ändå bara upp det som han gillar dag ut och dag in. Så kan det gå...

• BlommyNess12

Ja det gjorde min son också tills för bara nån månad sen... Tro du att det beror på dig om du vill menbarn kan få för sig att matvägra och "inte tycka om" saker ändå. När ens barn inte ätit något på en vecka med den metoden så gör man lite vad som helst, hoppas du nånsin slipper känna paniken över att ens barn inget äter..

• Stårchen

Jag var också ett sådant kräset barn (liksom min far före mig). Kokt potatis fick jag fysiska kväljningar av tills jag var 17, liksom svamp, tomater, varma grönsaker och en massa annat som man borde ha ätit. Det skulle aldrig falla mig in att försöka tvinga mina barn att äta något som de tycker är riktigt äckligt. Däremot uppmuntrar jag dem att smaka.

De dagar barnen ska ha träning så anpassar vi självklart middagen så att vi serverar sådant som de verkligen tycker om, och äter tillräckligt mycket av för att orka med sina träningspass.

• 071001

Stårchen, jag kunde inte heller med kokt potatis och gillar det knappt än idag. Just den minns hur den alltid låg där kall på min tallrik och jag ibland trugade i mig den "för att växa".

• Faile
    Yildirim skrev 2011-08-10 13:12:49 följande:
    Ja men frågan är varför andra inte vill att deras barn äter allt?
    Frågan är väl varför du ens bryr dig om vad andras barn äter?!
    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Vadå "barn är kräsna" ?