• Yildirim

Vadå "barn är kräsna" ?

Tycker det är så fruktansvärt patetiskt när föräldrar alltid ska hålla på och säga "nej det där äter minsann inte vårat barn" "Nej vårat barn äter bara mild mat" "vårat barn äter bara spagetti och köttbullar med ketchup"

Öhm? Mina barn äter ALLT. Vet ni varför? Jo för att jag har lärt dom med det från första början. Och jag håller inte på och gnäller bah "Men lillgummsan äääääter du verkligen detta? gör du det? det kanske är lite äckligt men prova lite"

Om barnet inte gillar den mat ni ger dom så får dom väl fan lära sig att gilla det? Ska ni stå och laga en extra måltid till erat barn bara för att denne är så känslig och kräsen? Små drottningar och kungar är vad dom är eller? Ska få allt serverat på silver och guldfat?

Förstår inte detta fjanteri. Varför vill ni inte lära era barn att äta allt?

• Svar på tråden Vadå "barn är kräsna" ?
  • neecha

Så bra för dig att det funkar!

• Yildirim
    neecha skrev 2011-08-10 13:12:09 följande:
    Så bra för dig att det funkar!
    Ja men frågan är varför andra inte vill att deras barn äter allt?
  • Lumo

Mitt barn är uppfostrat som ditt, han får smaka allt. Vi äter mycket varierad o "annorlunda" mat med bra råvaror. MEN trots detta är min son en individ som dissar mycket mat. Han äter pyttesmå måltider o lever mestadels på omelett o välling med små mål imellan. Så ja, jag har fått äta upp mina ord om att man kan lära dem gilla allt, de har trots allt egen smak. Han ratar kokta saker o ofta stekta saker som tex potatis o tillagade grönsaker.

Dock är jag lite stolt över att min son älskar råa grönsaker, sushi, stark salami, torkat renkött, hemmagjorda råd vietnamesiska vårrullar (spicy), osv. Han är tokig i soya o har just kommit på en ny favorit: mjölk med en skvätt kikkoman-soya i, blä tycker jag men mums tycker han. Något jag lärt min son är att smaka allt, gärna flera ggr, det gör han gladeligen!

• 071001

Ts, som ett sk kräset barn själv (jag menar mig alltså) så kan jag säga att ditt sätt inte hade funkat på mig. Jag satt många timmar och bara petade i maten utan att äta. Om jag tog en tugga och inte gillade fick jag kväljningar och spottade ut i servetten.

• MalinEddie
    Yildirim skrev 2011-08-10 13:12:49 följande:
    Ja men frågan är varför andra inte vill att deras barn äter allt?
    Äter du allt?
  • Yildirim
    MalinEddie skrev 2011-08-10 13:14:27 följande:
    Äter du allt?
    Nej men vissas barn verkar inte kunna äta nånting i stort sett.... bara korv och makaroner och liknande...
  • Yildirim
    071001 skrev 2011-08-10 13:13:56 följande:
    Ts, som ett sk kräset barn själv (jag menar mig alltså) så kan jag säga att ditt sätt inte hade funkat på mig. Jag satt många timmar och bara petade i maten utan att äta. Om jag tog en tugga och inte gillade fick jag kväljningar och spottade ut i servetten.
    Vad kunde det vara som du inte gillade?
  • Alexi

Min dotter åt massa saker och smakade bra som bebis/ettåring och blev erbjuden allt möjligt och blir fortfarande. Vid 2,5 äter hon extremt få saker, vägrar smaka och bara går från bordet om hon inte vill ha. Var ju synd att TS inte bodde hos oss så hon hade kunnat lära dottern göra rätt...

• Yildirim
    Gwempa skrev 2011-08-10 13:13:36 följande:
    Mitt barn är uppfostrat som ditt, han får smaka allt. Vi äter mycket varierad o "annorlunda" mat med bra råvaror. MEN trots detta är min son en individ som dissar mycket mat. Han äter pyttesmå måltider o lever mestadels på omelett o välling med små mål imellan. Så ja, jag har fått äta upp mina ord om att man kan lära dem gilla allt, de har trots allt egen smak. Han ratar kokta saker o ofta stekta saker som tex potatis o tillagade grönsaker.

Dock är jag lite stolt över att min son älskar råa grönsaker, sushi, stark salami, torkat renkött, hemmagjorda råd vietnamesiska vårrullar (spicy), osv. Han är tokig i soya o har just kommit på en ny favorit: mjölk med en skvätt kikkoman-soya i, blä tycker jag men mums tycker han. Något jag lärt min son är att smaka allt, gärna flera ggr, det gör han gladeligen!
    Ditt barn verkar ju inte vara så kräset :) tror stenhårt på att man inte ska i förväg fråga barnet om maten som serveras verkligen är god.
  • Yildirim

Lite hårt kanske, men varför inte bara säga ät eller hungra? Då lär barnet tillslut äta när hungern tar över.

Svar på tråden Vadå "barn är kräsna" ?