• Yildirim

Vadå "barn är kräsna" ?

Tycker det är så fruktansvärt patetiskt när föräldrar alltid ska hålla på och säga "nej det där äter minsann inte vårat barn" "Nej vårat barn äter bara mild mat" "vårat barn äter bara spagetti och köttbullar med ketchup"

Öhm? Mina barn äter ALLT. Vet ni varför? Jo för att jag har lärt dom med det från första början. Och jag håller inte på och gnäller bah "Men lillgummsan äääääter du verkligen detta? gör du det? det kanske är lite äckligt men prova lite"

Om barnet inte gillar den mat ni ger dom så får dom väl fan lära sig att gilla det? Ska ni stå och laga en extra måltid till erat barn bara för att denne är så känslig och kräsen? Små drottningar och kungar är vad dom är eller? Ska få allt serverat på silver och guldfat?

Förstår inte detta fjanteri. Varför vill ni inte lära era barn att äta allt?

• Svar på tråden Vadå "barn är kräsna" ?
  • Boza

Hur svårt ska det vara att förstå att smaklökarna utvecklas med tiden?? Fattar inte varför man ska vara gestapo med maten, ge ungen nåt den gillar så äter den gott och får ett bra förhållande till mat. Man kan ju testa om och om igen med grejer, helt plötsligt gillar de nåt nytt! Jag var väldigt dålig på att äta som barn men nuförtiden gillar jag ALLT. Det kommer med tiden. Hemskt att tvinga i sina barn mat de avskyr! MIn son som är 16 månader är lätt med maten, gillar det mesta. Speciellt fisk & broccoli så jag har tur:) Men vem vet vad han vill äta när han är 5 år? Kanske bara pasta med köttfärssås...

Med detta sagt så är det såklart viktigt att ge RIKTIG näringsrik mat och inte massa halvfabrikat för att ungarna gillar det. Men jag kan sätta 1000 spänn på att alla barn gillar mer än EN enda maträtt så någon sorts variation i kosten får de nog ändå...

• MadHatter
    Tozan skrev 2011-08-10 13:41:44 följande:
    Sådär håller sambo på åt sin 11-åriga dotter... Häromdagen bjöd vi hem en pappa och hans 11-åriga dotter på middag, min sambo hade bestämt att bjuda på spagetti med köttfärsås, vilket jag kan tycka är en ganska "barnvänlig" rätt. Tror ni inte han står och gör två köttfärsåser, den ena med lök och den andra utan. Gästens dotter valde dock den med lök.
    En annan dag hade han köpt hem rödspätta, men det dög inte åt ungen, så åt henne köpte han lax. Ungen äter inte fläskkotletter så åt henne blev det fläskfilé. Och så här är det varje dag... Två olika middagar. Till och med våra kompisar pratar lite bakom ryggen om hur bortskämd hon är med maten. Jäkla daltande!!!
    Jag tänker kanske knäppt nu, men skämmer han inte lika mycket bort sig själv genom att göra två rätter. Istället för att göra lax till hela familjen så gör han rödspätta också, istället för att göra fläskfilé blev det fläskoteltter också... Om man inte vill borde det ju inte behövas göra f l e r a rätter.Det måste väl finnas sådant som alla äter?

Jag har aldrig haft tvång kring mat eller krävt att dottern ska smaka av allt. Om vi vill ha olika mat kan jag göra det om jag känner för det. Och min dotter är inte minst lilla kinkig med mat utan äter det mesta.
  • Tant Green

När min dotter började äta åt hon verkligen allt (utom dill), och jag tyckte det var jätteenkelt och hävdade bestämt att det "bara är att se till att de vänjer sig tidigt vid alla smaker"... sen kom 3-årsåldern Då var jag inte så kaxig längre... Plötsligt var det inte mycket som dög, hemma åtminstone, men eftersom hon alltid ätit bra på dagis så har hon fått peta i maten hemma, jag har inte gjort särskild mat åt henne, fast ibland modifierar jag den lite. Jag tycker det är ok att ha några rätter/smaker som man inte äter (jag äter själv inte selleri eller ärtsoppa). 

• AW76

Jag ser verkligen inte vitsen med att servera stark thaimat, pasta med ädelostsås, strömming, brysselkål etc. när jag VET att barnen inte gillar det! Detta är maträtter som JAG gillar, och som jag vill ha ibland, och då tänker jag inte låta bli "bara för att alla ska äta lika". När jag äter denna mat så får barnen något annat ja, och det skäms jag inte för!

Jag försöker i viss mån att göra så likt som möjligt. T.ex. pastan med ädelostsåsen kan man ju bara göra en annan sås till. Men ibland får de - kors i taket! - något heelt annat, t.ex. hamburgare. Alla nöjda och glada, och måltiden blir trevlig. Det tycker jag är mer värt än "ni MÅSTE äta det här" varpå barnen tokvägrar alternativt äter en pyttetugga. Jag vet inte vad ditt syfte med måltider är, men mitt är att ha en trevlig stund och att man ska bli mätt.

• Kodia

Visst kan barn vara kinkiga med maten, och mina är också det i perioder. Däremot låter jag inte det styra middagarna hemma hos oss! Vet jag att det är något som någon inte äter kanske det finns någon extra sorts grönsak, osv, men jag skulle aldrig ställa mig och laga både ris och potatis!

Vi har bekanta som har en ganska begränsad matlista, och vars barn är väldigt kinkiga (enligt mig), men frågan är vad som är hönan och vad som är ägget? Min son har undrat om alla barnen måste äta korv på festen vi är bjudna på, eller om han kan få av den riktiga maten... Det finns _alltid_ korv eller köttbullar till barnen!

När vi var där senast hade vi med oss två sorters finare glass (med kolarippel resp bär,  tror jag) och då går mamman (utan att någon sa något) och hämtar ett paket big pack vanilj ur frysen, samt kola- och chokladsås till barnen! Där borde man ju kunna tycka att det är ett bra tillfälle för barnen att våga vidga sina vyer lite....

• Jeca

Jag tror absolut inte på "ät eller var hungrig" taktiken. Jag vill att min son smakar på nya saker vid middagen men tycker han att det är verkligt äckligt skulle jag aldrig svälta ut honom för att få honom att äta det. Jag vet att han avskyr pasta och han får då potatis eller extra mycket grönsaker istället. Jag skulle då aldrig vilja vara tvungen att äta "äcklig" mat, tror inte man skapar matglädje så.

• BymBym

Ojoj. En som inte förstått att barn är olika... Har två tjejer. Den ena har alltid ätit det mesta med god aptit, den andra åt inte alls så varierat de 4 första åren av sitt liv

Har aldrig tvingar, varför ska man???

• Ellaria
    Yildirim skrev 2011-08-10 13:19:16 följande:
    Lite hårt kanske, men varför inte bara säga ät eller hungra? Då lär barnet tillslut äta när hungern tar över.
    Hade du tyckt det var roligt om nån gjort så med dig? Varför vill du tvinga dina barn att äta något de inte tycker om? Jag var kräsen med maten när jag var liten och är det fortfarande, att mina föräldrar tvingade mig att äta eller helt enkelt sa "nej, då får du ingen mat då" gjorde bara att jag fick ett ännu stördare förhållande till mat.
    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Tygtiiger

Så skönt för dig att du har fått barn som gärna provar nya saker. Så tråkigt för dig att du tror att de är världens norm och utgångspunkt.

Barn föds med olika personligheter. En del är naturligt misstänksamma mot nyheter och om de dessutom är känsliga för konsistenser och smaker så blir de jäkligt kräsna. Själv gläds jag åt en son som äter det mesta och hoppas att det kommer att funka även med nr 2 att erbjuda vanlig, varierad mat.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Myran201
    Maggimou skrev 2011-08-10 14:18:32 följande:
    TS, tror faktiskt inte du riktigt vet vad du snackar om.  Har du barn själv? Har du haft en barn som inte äter? Det är otroligt stressande faktiskt. Och när det är allra stressigast så försöker man göra allt för att det inte ska gå ut över barnet.

Vi äter allt i vår familj. Maträtter från världens alla hörn. Vår lille son får prova allt och har alltid fått. Men han gillar inte mat. Han äter nästan ingenting och är känslig på allt från konsistens till smaker. Tror du att han gör så för att han har fått kanelbulle serverat hela livet kanske?

När man har ett sådant barn så är man tacksam när han fyller ut magen med något annat än välling. Och tackar gud för att välling finns. Barn svälter inte sig själva, jag vet. Men dom blir otroligt låga, känsliga och pipiga utan mat. Vi kör på BVCs linje. Vi fortsätter att prova allt, men ger sen ofta av det som fungerar, typ korv och frukt och hoppas att det går över utan att göra så stor grej av det hela.

det skulle kunna vara jag som skrivit detta... Har försökt mycket men orkar inte bara han äter är jag glad
Svar på tråden Vadå "barn är kräsna" ?