• Anonym (hur tänker man?)

    Förälder och barn som röker tillsammans

    Häromdan skulle jag in i en affär och såg en mamma och pappa med sin dotter som kan ha varit 15-16 år. Där stod mamman och flickan och rökte utanför affären och jag tyckte det såg så konstigt ut.
    Funderade då på om det är lättare för föräldrar som röker att acceptera att deras barn börjar röka och att man då gör det tillsammans?

  • Svar på tråden Förälder och barn som röker tillsammans
  • Anonym
    M Y L F skrev 2011-08-11 13:49:02 följande:
    Jag smygrökte när jag var tonåring och mina föräldrar fick inget veta förrän i vuxen ålder att jag rökt länge. Jag är sedan 11 år rökfri och idag fattar inte jag att jag har kunnat röka!

    Men jag accepterar inte att mina barn börjar röka. Det är helt galet att man tillåter sina barn röka. Om de gör det bakom ryggen, så är det en sak, men att som förälder acceptera det är inte ok.
    Det borde vara lika olagligt att röka under 18 som det är med alkohol. 
    Öhhh,,, Det är 18-års åldersgräns på cigaretter nu för tiden
  • Killarnas morsa

    Den frågan är inte helt enkel...

    Om jag visste att mina barn rökte så hade det känns jäkligt fånigt att de skulle tjuvröka för mig.
    Precis det samma som med alkohol, om de dricker så vill jag veta det.
    Därmed inte sagt att jag "godkänner" det!

  • Anneli68
    Anonym skrev 2011-08-11 21:30:33 följande:
    Öhhh,,, Det är 18-års åldersgräns på cigaretter nu för tiden

    Det är olagligt att köpa ciggaretter men det är inte olagligt att röka dem.
  • Killarnas morsa
    Anonym (hur tänker man?) skrev 2011-08-11 13:51:29 följande:
    Men hitills verkar det ändå som att ni som röker/har rökt öppet inför era föräldrar har minst en förälder som själv är rökare.
    Annars är det svårt att röka tillsammans Skrattande
  • Anonym

    är rökare men skulle bli förbannad om mina ungar började röka i 12 års åldern, skulle absolut inte tilllåta rökning hemma, röker själv inte hemma så, säger alltid till mina ungar att gör som jag säger inte som jag gör.  kan till lägga att ingen av mina föräldrar rökte eftersom många verkar tro att det är kopplat att vara uppfostrad av rökare för att bli rökare.

  • logg81

    Jag röker ihop med min mamma... jag röker även ihop med min mormor. Ibland röker vi ihop alla 3...

    Så har det varit sen jag var 15 år...


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anonym (hur tänker man?)
    Killarnas morsa skrev 2011-08-11 21:42:03 följande:
    Annars är det svårt att röka tillsammans Skrattande
    Nja, fast skrev inte att ni som röker tillsammans utan ni som röker/har rökt öppet inför .
  • Anonym (hur tänker man?)
    Killarnas morsa skrev 2011-08-11 21:36:09 följande:
    Den frågan är inte helt enkel...

    Om jag visste att mina barn rökte så hade det känns jäkligt fånigt att de skulle tjuvröka för mig.
    Precis det samma som med alkohol, om de dricker så vill jag veta det.
    Därmed inte sagt att jag "godkänner" det!
    Men vad menar du att du hade gjort eftersom du tycker att  det fånigt att dom isåfall tjuvröker för dig men samtidigt vill du inte godkänna det?
  • Killarnas morsa
    Anonym (hur tänker man?) skrev 2011-08-12 08:26:30 följande:
    Nja, fast skrev inte att ni som röker tillsammans utan ni som röker/har rökt öppet inför .
    Ok
    Jag har rökt öppet inför mina föräldrar som aldrig tagit ett bloss i hela sitt liv.
  • Killarnas morsa
    Anonym (hur tänker man?) skrev 2011-08-12 08:29:15 följande:
    Men vad menar du att du hade gjort eftersom du tycker att  det fånigt att dom isåfall tjuvröker för dig men samtidigt vill du inte godkänna det?
    Jo, att om mina barn hade rökt så hade jag inte velat att de skulle tjuvröka och smyga med det.
    Om de röker öppet så har man som vuxen världens chans att ta diskussionen om huruvida man bör röka eller inte och tala om vad man tycker om det.
    Skulle mina barn börja röka så skulle de få höra det men att diskutera ett ämne och låtsas att man inte vet, anser jag bara vara barnsligt.

    Mina föräldrar gjorde precis tvärtom:
    De visste mycket väl att jag "tjuvrökte" men sa inget och när de tog upp tobak som något dåligt så satt jag bara och nickade och höll med. Ett spel, helt enkelt.

    Det tog mig 25 år att sluta röka efter att jag började som tonåring.
    När min store son började röka så tog det två veckor innan det var slut med det och det var varken straff eller hot inblandat utan ett bra samtal var allt som behövdes.
  • Kicki85

    Det dröjde till för ca ett år sedan innan jag rökte inför min mamma och då var jag 28 år. Hon har iofs vetat att jag började när jag var 17. Min pappa tillåter däremot min 16-åriga halvsyrra att röka hemma, trots att varken han eller hans fru röker. Otroligt korkat!

  • Anonym (Marie)
    Anonym (hur tänker man?) skrev 2011-08-11 12:06:04 följande:

    Häromdan skulle jag in i en affär och såg en mamma och pappa med sin dotter som kan ha varit 15-16 år. Där stod mamman och flickan och rökte utanför affären och jag tyckte det såg så konstigt ut.

    Funderade då på om det är lättare för föräldrar som röker att acceptera att deras barn börjar röka och att man då gör det tillsammans?


    Inga konstigheter egentligen. När jag var 14 år så fick jag cigg av min mamma som då var 45 år. Vi har många gånger sedan dess rökt ihop. Jag hoppas nu att min egna elvaåring ska våga prova om några år.
  • Anonym (Bump)
    Anonym (Marie) skrev 2017-07-23 17:59:29 följande:

    Inga konstigheter egentligen. När jag var 14 år så fick jag cigg av min mamma som då var 45 år. Vi har många gånger sedan dess rökt ihop. Jag hoppas nu att min egna elvaåring ska våga prova om några år.


    Märkligt resonemang kan jag tycka men nu har det gått några år. Har hon provat?
Svar på tråden Förälder och barn som röker tillsammans