• dessiboll

Var jag dum som gav min son namnet Tiger?

Jag fick lite panik när jag såg tråden där en kvinna hade döpt sin son till Millijon. Alla verkade tycka att hon var helt dum i huvet och att barnet skulle bli mobbad mm. När vi fick vårt andra barn gav vi honom namnet Tiger för att vi tyckte att det var fint helt enkelt och inte så konstigt med tanke på hur många som heter Björn. Men nu blev jag lite skakad och undrar ifall folk tänker likadant kring namnet Tiger? Har vi gjort ett stort misstag?

• Svar på tråden Var jag dum som gav min son namnet Tiger?
  • dessiboll

Jag googlade lite tidigare och såg att det var över 600 personer som hade namnet Tiger i Sverige så det blir allt vanligare. För övrigt heter vi Stolt i efternamn så jag tycker att det klingar ganska fint. Men när jag läser folks reaktioner blir jag rädd att vi har gjort något riktigt korkat när vi gav honom namnet. Annars är jag inte så mycket för att namnen måste vara ovanliga men just det här namnet föll jag för...

• Kotthare

Ja, det tycker jag faktiskt. Det kanske inte är så himla lätt att söka jobb när man heter Tiger, kan vara svårt att bli
    tagen på allvar.

Oavsett vad man tycker om fördomsfulla arbetsgivare, så kan ju det bli en konsekvens. Behåll det i mellannamn, men byt tilltalsnamn.

• lindaha

Jag hade aldrig gett mitt barn det namnet med tanke på hur han kommer bemötas i samhället.

• Alisa

Det namnet kan man ju tycka vad man vill om, men det är ju ändå ett namn (tänker främst på Woods), och det finns folk som heter det.
    Kombinationen Tiger Stolt gillar jag skarpt 

• clembke

Fast varför ska man bry sig så mkt om vad andra tycker om namnet man valt till sitt barn??? O varför ska folk bry sig så fruktansvärt vad folk dom inte känner döper sina barn till?
    Visst nu frågar dom ju, men i övrigt.

Jag bryr mig inte vad folk tycker om mina barns namn o jag bryr mig inte vad andra döper sina barn till. Vet folk som har döpt sina barn till ett av de värsta namn jag vet - men dom tycker det är fint o det är väl huvudsaken.
    Gillar inte barnen sina namn så få dom ju byta själva när dom är 18. Hur ska man kunna veta nu vad barnet tycker om namnet när dom är äldre? Eller hur arbetsgivare då kommer att tycka om vissa namn?
    Tiger kanske är ett vanligt namn när detta barnet ska ut o söka jobb o då kommer det inte nli några diskrimineringar pga namn.
    Man kan inte veta nu vad folk tycker o tänker om typ 20 år!!!!

• nala01
    lindaha skrev 2011-08-11 20:03:15 följande:
    Jag hade aldrig gett mitt barn det namnet med tanke på hur han kommer bemötas i samhället.
    och varför ska han bli bemött på ett dåligt sätt i samhället för att hans namn e Tiger? 
  • dessiboll

Bibbidi: Förresten heter våran äldre son Leo (som de flesta vet betyder Lejon) men det är aldrig nån som kommenterar det namnet trots att det inte fanns Lejon här förr i tiden.

• Cannelle

Nja gillar inte riktigt "Tiger" som namn, associerar till "arbetarklassföräldrar-som-försöker-ge-sitt-barn-ett-unikt-och-speciellt-namn". Undrar hur framtida arbetsgivare kommer att reagera?

• Thea86

Jag har alltid undrat varför vissa föräldrar verkar ha så låga förväntningar på sina barn. Jag tror inte det är troligt att vi i Sverige kommer att ha en statsminister som heter Tiger och varför frånta sitt barn denna möjlighet bara för att man tycker att namnet är fint.

Svar på tråden Var jag dum som gav min son namnet Tiger?