• dessiboll

Var jag dum som gav min son namnet Tiger?

Jag fick lite panik när jag såg tråden där en kvinna hade döpt sin son till Millijon. Alla verkade tycka att hon var helt dum i huvet och att barnet skulle bli mobbad mm. När vi fick vårt andra barn gav vi honom namnet Tiger för att vi tyckte att det var fint helt enkelt och inte så konstigt med tanke på hur många som heter Björn. Men nu blev jag lite skakad och undrar ifall folk tänker likadant kring namnet Tiger? Har vi gjort ett stort misstag?

• Svar på tråden Var jag dum som gav min son namnet Tiger?
  • Gunnell
    Thea86 skrev 2011-08-11 20:18:38 följande:

Jag har alltid undrat varför vissa föräldrar verkar ha så låga förväntningar på sina barn. Jag tror inte det är troligt att vi i Sverige kommer att ha en statsminister som heter Tiger och varför frånta sitt barn denna möjlighet bara för att man tycker att namnet är fint.

Hellre Tiger än Fredrik om du frågar mig :D

Nä, men Tiger är inte like dumt som Millijon. Det kommer vara drösvis med människor i Tigers ålder som heter galna grejer. Ingen kommer att reagera, han kommer förmodligen gå i samma klass som Tingeling, Chewwinn och Tindra-Li. Du har förmodligen peppat en hel del andra här att döpa sitt barn till Tiger dessutom.

• dessiboll

Jag är som sagt osäker på om vi gjorde rätt när vi gav honom det namnet men jag tror inte att det kommer att vara så ovanligt när han blir äldre. Namnet godkändes 2006 och sedan dess har över 600 fått det namnet. Jag vet inte men jag hoppas väl bara att inte folk stirrar sig blind på namnet och glömmer personen... Ledsen om jag svamlar :P

• Gunnell
    dessiboll skrev 2011-08-11 20:25:16 följande:
    Jag är som sagt osäker på om vi gjorde rätt när vi gav honom det namnet men jag tror inte att det kommer att vara så ovanligt när han blir äldre. Namnet godkändes 2006 och sedan dess har över 600 fått det namnet. Jag vet inte men jag hoppas väl bara att inte folk stirrar sig blind på namnet och glömmer personen... Ledsen om jag svamlar :P
    Exakt. Jag jobbar som lärare, jag kommer att få det riktigt intressant om 15 år när alla dessa ungar börjar gymnasiet :)
  • nala01
    Cannelle skrev 2011-08-11 20:16:23 följande:
    Nja gillar inte riktigt "Tiger" som namn, associerar till "arbetarklassföräldrar-som-försöker-ge-sitt-barn-e tt-unikt-och-speciellt-namn". Undrar hur framtida arbetsgivare kommer att reagera?
    förhoppningsvis är  framtida arbetsgivare inte så trångsynta och går på namn utan på vad man har för kompetens.
  • clembke
    dessiboll skrev 2011-08-11 20:25:16 följande:
    Som sagt, det är ingen nu som kan veta vad arbetsgivarna tycker o tänker om olika namn om tex 20 år. Då kanske namnet Fredrik är konstigt o gör att det är svårt att få jobb. Det är ingen som vet nu.
    Om 20 år finns det nog en hel del som heter, vad folk nu tycker är konstigt, så det är ingen som kommer att reagera då - tror jag!

O som jag skrev tidigare, bry dig inte om vad andra tycker, huvudsaken är ju att ni gillar namnet. O om barnet nu inte tycker om det det namnet det har fått kan den ju ändra det sen. För även om man ger ett barn ett vamligt godkänt namn så kanske det inte alls gillar det när det är äldre o vill ha ett mer ovanligt namn. Man kan inte veta nu vad barnet gillar för namn.
  • clembke
    Thea86 skrev 2011-08-11 20:18:38 följande:

Jag har alltid undrat varför vissa föräldrar verkar ha så låga förväntningar på sina barn. Jag tror inte det är troligt att vi i Sverige kommer att ha en statsminister som heter Tiger och varför frånta sitt barn denna möjlighet bara för att man tycker att namnet är fint.

Varför är inte det troligt egentligen???
    Vad vet vi nu om vad för namn som är vanliga o "godkända" enligt svenska folket om 20, 30, 50 år eller säg 100 år????
    Varför fråntar man sitt barn den möjligheten bara för att man döper barnet till det namnet?
    Är det bättre att man döper sitt barn till ett namn som är mer godkänd av svenska folket bara för att alla andra tycker så o att man varje dag går o känner att det namnet är inget namn nån av oss gillar? O kanske talar om för barnet att "nja, vi döpte dig till det namnet för det va mer godkänt av alla andra men egentligen tyckte vi att du skulle heta si eller så för det passade dig."
  • nala01
    clembke skrev 2011-08-11 20:42:13 följande:
    Vad vet vi nu om vad för namn som är vanliga o "godkända" enligt svenska folket om 20, 30, 50 år eller säg 100 år????
    Varför fråntar man sitt barn den möjligheten bara för att man döper barnet till det namnet?
    Är det bättre att man döper sitt barn till ett namn som är mer godkänd av svenska folket bara för att alla andra tycker så o att man varje dag går o känner att det namnet är inget namn nån av oss gillar? O kanske talar om för barnet att "nja, vi döpte dig till det namnet för det va mer godkänt av alla andra men egentligen tyckte vi att du skulle heta si eller så för det passade dig."

kan inte göra annat än att hålla med!

• dessiboll

Tack för era svar. Väldigt blandat vad folk tycker och tänker verkar det som. Jag får väl bara hoppas att människor han möter i framtiden inte är så trångsynta. Förhoppningsvis kan han välja yrke när han blir vuxen efter sin kompetens och inte namnet om det så är kirurg, forskare eller statsminister :)

• Thea86
    clembke skrev 2011-08-11 20:42:13 följande:
    Namn som på 50-talet var vanliga bland de lägre klasserna är inte "godkända" i dag. Vi kommer inte att få en statsminister som heter Ronny eller Conny. De namnen sänder ut signaler om att barnen kommer från en familj med låg utbildning och från föräldrar som hellre läste serietidningar än Pär lagerkvist.

Av samma anledning tror jag inte att vår framtida statsminister kommer att heta Kevin eller Tindra eftersom de namnen sänder ut samma singnaler som 50-talets y-namn gjorde.

Jag hoppas verkligen att jag har helt fel eftersom det är helt befängt att ens föräldrars val och livssituation ska ha sådan stor påverkan. Jag är kanske cynisk  men jag tror faktiskt att verkligeheten är sådan.

Om du vill kan du låta ditt barn vara försökskanin i ett experiment att utmana folks fördomar om namn eller så kan du underlätta för ditt barn genom att välja ett "godkänt" namn. Glöm aldrig att det är barnet som ska leva med namen; barnet är en individ inte ett utryck för föräldrarnas behov av att vara annorlunda och speciella.
Svar på tråden Var jag dum som gav min son namnet Tiger?