clembke skrev 2011-08-11 20:42:13 följande:
Varför är inte det troligt egentligen???
Vad vet vi nu om vad för namn som är vanliga o "godkända" enligt svenska folket om 20, 30, 50 år eller säg 100 år????
Varför fråntar man sitt barn den möjligheten bara för att man döper barnet till det namnet?
Är det bättre att man döper sitt barn till ett namn som är mer godkänd av svenska folket bara för att alla andra tycker så o att man varje dag går o känner att det namnet är inget namn nån av oss gillar? O kanske talar om för barnet att "nja, vi döpte dig till det namnet för det va mer godkänt av alla andra men egentligen tyckte vi att du skulle heta si eller så för det passade dig."
Namn som på 50-talet var vanliga bland de lägre klasserna är inte "godkända" i dag. Vi kommer inte att få en statsminister som heter Ronny eller Conny. De namnen sänder ut signaler om att barnen kommer från en familj med låg utbildning och från föräldrar som hellre läste serietidningar än Pär lagerkvist.
Av samma anledning tror jag inte att vår framtida statsminister kommer att heta Kevin eller Tindra eftersom de namnen sänder ut samma singnaler som 50-talets y-namn gjorde.
Jag hoppas verkligen att jag har helt fel eftersom det är helt befängt att ens föräldrars val och livssituation ska ha sådan stor påverkan. Jag är kanske cynisk men jag tror faktiskt att verkligeheten är sådan.
Om du vill kan du låta ditt barn vara försökskanin i ett experiment att utmana folks fördomar om namn eller så kan du underlätta för ditt barn genom att välja ett "godkänt" namn. Glöm aldrig att det är barnet som ska leva med namen; barnet är en individ inte ett utryck för föräldrarnas behov av att vara annorlunda och speciella.