• Ariel1

Grannen under klagar

Vi bor i en lägenhet med våran 2.5år son och 1 månaders bebis.
    Sedan några månader tillbaka har grannen under börjat klaga på att det dunkar i hans tak när vår son springer/dansar/hoppar. Vi trodde från början att det handlade om tidiga mornar så vi sa till och försökte sysselsätta honom fram till kl 8.00.
    Men sen började grannen banka i taket på eftermiddagen när vår son gjorde någon springtur. Senast förra veckan ringde han på vår dörr och klagade på min sambo som var ensam hemma.
    Han antydde att hon inte kunde hålla ordning på sina barn.
    Vi har fram tills nu försökt säga till sonen även dagtid eftersom vi inte vill störa, men när tjejen är ensam hemma med en liten bebis är det inte så lätt...

Nästa vecka börjar jag jobba igen efter semester och pappadagar så då lär problemen öka.
    Hur hade ni gjort? Jag vill helst ha bra relationer med folk omkring mig, men samtidigt ser jag att det inte har hjälpt att försöka hålla koll på pojken, och det är ärligt talat inte speciellt roligt att säga till sin pojk när han är glad och dansar med lite jämfotahopp till bamsesången.

Vet ni vad man kan kräva av en barnfamilj i en lägenhet när det gäller golvljud?
    (huset är välisolerat för alla andra ljud än" dunsar" på golvet)

Tacksam för synpunkter och råd på hur man kan hantera situationen på bästa sätt!

• Svar på tråden Grannen under klagar
  • Nuttis

Svaret är enkelt. Ta ut dina barn så kan dom leka och vara glada i lekparken. I lägenhet får man varken spela fotboll eller basketboll eller hoppa rep. Det gör man ute. Så vill dina barn leka kan du ta ut dom så får dom leka så mycket dom vill och göra slut på all överskottsenergi.

• Peppe23

Om man har en hundvalp hemma och aldrig lär honom att han inte ska kissa och bajsa hemma så kommer den att kissa och bajsa i hemmet. Men om du tar ut honom när det är dags att bajsa så lär han sig att man ska göra det utomhus och inte inomhus. Barn är förståndiga om man lär dom. Ta ut barnen så kan dom leka så mycket dom vill. Men lär dom att inomhus kan man inte leka på ett sätt som stör andra. Ansvaret ligger bara hos föräldrar. Men tyvärr är inte alla föräldrar kompetenta nog för att lära sina barn rätt. Och dom är för lata för att ta ut sina barn. Då får grannarna lida för det istället. Sådanna familjer ska inte bo i en lägenhet där dom ständigt stör andra betalande hyresgäster som har rätt att ha lugn och ro i sina lägenheter.

• Gundesson

Ja, om man har en hund i hemmet så måste man ta ut den varje dag. Gör man inte det så kommer han att bajsa i lägenheten. Så där är man illa tvungen att göra det. Men barnens behov kan man strunta i om man inte har lust eller orkar. För då är det grannarna som får stå ut med det och det skiter föräldrarna i. Så enkelt är det.

• anonym123421

Som en människa som inte har någon respekt för att barn ska få vara barn håller jag med om andra trådar. Min hund är väluppfostrad och skäller inte inomhus, detsamma borde utan tvekan gälla dina barn. Ta med barnen ut precis som jag går ut med min hund i piskande regn, snöstorm och gassande sol. Vissa väljer att inte skaffa barn på grund av att de bara är oerhört jobbiga i deras mening, respektera det faktumet. Det är dina barn, inte någon annans.

• Gubben under

Mina grannars barn" leker" också på mitt tak, 78 decibel kan jag mäta oljudet till. Inte acceptabelt på en arbetsplats men hemma i min "lugna vrå" ska det enligt vissa inlägg vara godkänt. "Det är ju barn som ska få vara barn". Hänsynslösa föräldrar som tack och lov är ansvariga för vad barnen får ta sig för.

• Sleiers

Hade också en granne som klagade på mig för några år sen. Bodde i en etta och va uppe på natten ibland för att äta lite eller gå på toa och tydligen vaknade hon av att jag gick på golvet. Bor man i lägenhet så bör man självklart visa hänsyn till grannar, däremot blir det svårt om man har barn som leker. Det hjälper ju Inte att en del lägenheter, främst äldre, har extremt dålig isolering heller. Effektivaste är att lägga nytt golv där man sätter in extra isolering, eller bygger, jag vet inte hur det går till. Har en bekant som gjorde det och enligt grannen under så hördes det knappt något alls från hans barn. Frågan är väl vem som ska betala för det...

• Kasperina

Min granne ovanför klagar också. Jag frågade om det var speciellt störande vid vissa tillfällen och han sa helgmorgnar och när han ska se på nyheterna.
    Jag sa då att det är springförbud före kl 09 och efter kl 19, resten av tiden får de vara barn i sitt eget hem. De får inte springa hur mycket som helst, men som de barn de är så springer de från ena rummet till det andra istf att gå, och det tycker jag är ok.
    Har de jättemycket spring i benen får de gå ut.

• Tjofaderittan hambo

Håller med om att man absolut ska påminna sitt barn, hur litet det än är, att inomhus går man inte springer. Bor man så att barn inte kan springa inne får man  gå ut med barnen så de får springa av sig helt enkelt.

Visst spring går inte att undvika så klart, små barn glömmer bort sig och man kan inte tjata ihjäl sig, men absolut ska man påminna och säga till om det sker ofta.

Kolla upp vad som gäller med er värd, de flesta har att man mellan 7-22 får tåla vardagliga ljud medan man kan vara lite kinkigare efter/före de tiderna.
    Samtidigt får man aldrig störa sina grannar, men vardagliga ljud får man faktiskt stå ut med i flerbostadshus.

Min granne under klagar på att våra katter brottas eller hoppar ner från möbler på nätterna.. Men hen sover i vardagsrummet pga platsbrist så vad ska man göra? Vägrar låsa in katterna på toaletten under natten.

• Tjofaderittan hambo
    Sleiers skrev 2017-02-22 17:59:16 följande:

Hade också en granne som klagade på mig för några år sen. Bodde i en etta och va uppe på natten ibland för att äta lite eller gå på toa och tydligen vaknade hon av att jag gick på golvet. Bor man i lägenhet så bör man självklart visa hänsyn till grannar, däremot blir det svårt om man har barn som leker. Det hjälper ju Inte att en del lägenheter, främst äldre, har extremt dålig isolering heller. Effektivaste är att lägga nytt golv där man sätter in extra isolering, eller bygger, jag vet inte hur det går till. Har en bekant som gjorde det och enligt grannen under så hördes det knappt något alls från hans barn. Frågan är väl vem som ska betala för det...

Om man bor i en lgh som är extremt lyhörd kan man få till att värden ska åtgärda det. Kolla med hyresgästföreningen.
    Vi bodde i en lgh där vi kunde höra plumsandet när grannen bajsade... Jäkla otrevligt med tanke på att hans toalett delade vägg med vårt kök.
    Vi flyttade dock ganska snart så jag vet inte om nästa hyresgäst klagade och fick det åtgärdat.
  • Noname00

Är det verkligen ok, att hoppa, studsa boll, tappa saker konstant i golvet bara för att det är mellan 8-22?

Svar på tråden Grannen under klagar