• bakaenkaka

chocolate chip cookies

Hej!

Finns det någon med ett bra recept på chocolate chip cookies alternativt double chocolate chip cookies? Gärna med havregryn i. Jag vill ha dem lite sega och mycket mäktiga!

• Svar på tråden chocolate chip cookies
  • Gurkan

Jag håller fortfarande på att utveckla det perfekta receptet men jag vill inte ha havregryn i mina :)
    Här är i alla fall grundreceptet (fast klart även grundreceptet har jag moddat för det var för lite kakao i för min smak ;P)
    http://kompott.nemensi.com/ 

• bakaenkaka

Tack för receptet! Spröda och sega låter som en toppenkombo! Är det avsett för varmluftsugn eller konventionell ugn?
    De recept jag provat innan har resulterat i ganska tunna kakor. Vill hellre ha dem 0,5-1cm tjocka, blir dina det?

• Gurkan

Gjorda för vanlig ugn.
    Nja skulle jag säga... om man ersätter bikarbonatet med bakpulver (dúbbel mängd) så blir de rätt tjocka men inte så spröda och har man inne dem för kort tid blir det heller inte riktigt spröda. Men jättetunna blir de inte inte ens med bara bikarbonat.
    Håller fortfarande på att experimentera lite :) 

• Shaun the sheep

Jag hittade ett par i en bakblogg en gång. Tror de hette ultimate chocolate chip cookies. Ska prova googla och återkommer om det är rätt

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    http://sotasaker.com/chocolate-chip-cookies/

Det är inte det jag tänker på, men jag vet att även det här receptet ska vara väldigt gott =) Och det är ju havregryn precis som du ville ha. Rackarns, nu ska jag alltså baka cappucinokaka OCH CCC i helgen. Hur sjutton ska jag hinna med något annat?  
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-19 17:43:06 följande:
    sotasaker.com/chocolate-chip-cookies/

Det är inte det jag tänker på, men jag vet att även det här receptet ska vara väldigt gott =) Och det är ju havregryn precis som du ville ha. Rackarns, nu ska jag alltså baka cappucinokaka OCH CCC i helgen. Hur sjutton ska jag hinna med något annat?  
    oh! hennes peanut butter chocolate chip cookies är helt fantastiska!
  • skogsmor

Ett tips jag har är att lägga "degen" i bakplåts papper som en korv. Med den diameter du vill ha på kakorna. Lägg korven i frysen. När den är frusen skär skivor någon mm tjockare än du vill ha kakan medans korven är frusen. Sedan gräddar du på bakplåtspapper någon minut mer än i receptet. Jag brukar göra ett par olika variationer med dumle, nötter, daim extra choklad eller vad jag kan vilja ha i, sen har jag dem i frysen och när gästerna kommer skär jag upp ett lagomt antal kakor och gräddar, då luktar det så Gött medans man fikar. Lycka till

• Gurkan
    skogsmor skrev 2011-08-19 17:58:03 följande:
    Ett tips jag har är att lägga "degen" i bakplåts papper som en korv. Med den diameter du vill ha på kakorna. Lägg korven i frysen. När den är frusen skär skivor någon mm tjockare än du vill ha kakan medans korven är frusen. Sedan gräddar du på bakplåtspapper någon minut mer än i receptet. Jag brukar göra ett par olika variationer med dumle, nötter, daim extra choklad eller vad jag kan vilja ha i, sen har jag dem i frysen och när gästerna kommer skär jag upp ett lagomt antal kakor och gräddar, då luktar det så Gött medans man fikar. Lycka till
    Med dumle? Hur då? det lät ju hur gott som helst!
  • bakaenkaka

Gurkan: Återkom gärna när du uppnått det ultimata receptet!

Shaun the sheep: Ditt dilemma med CCC och cappuccinokaka kan väl kategoriseras som sweet trouble?!
    Ska definitivt pröva länkreceptet, de verkar läckra! Och av receptet att döma blir de lite tjockare.

Ulle bulle 80: Gjorde Leila Lindholms recept igår (http://www.recept.nu/1.121404/leila_lindholm/kakor_tartor/agg_mejeri/chocolate_chip_cookies). Där gör man precis som du beskriver, dvs lägger degen i plastfolie som rullas, in i frysen och sedan skär bitar. Men de flöt ut till tunnisar på plåten!

Svar på tråden chocolate chip cookies