• bakaenkaka

chocolate chip cookies

Hej!

Finns det någon med ett bra recept på chocolate chip cookies alternativt double chocolate chip cookies? Gärna med havregryn i. Jag vill ha dem lite sega och mycket mäktiga!

• Svar på tråden chocolate chip cookies
  • Shaun the sheep
    Gurkan skrev 2011-08-21 18:04:18 följande:
    vila i nästan två timmar?
    hjälp, hur kan man vänta så läne ;) 

Jag provsmakade innan Men jag lät de andra ligga på plåten ett bra tag,
    och det var verkligen värt det! Grannarna var förbi idag och provsmakade, de blev alldeles till sig!  
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-21 18:57:50 följande:
    Jag provsmakade innan Men jag lät de andra ligga på plåten ett bra tag,
    och det var verkligen värt det! Grannarna var förbi idag och provsmakade, de blev alldeles till sig!  
    Det kanske är det jag har gjort felet med... Sak testa mitt recept och låta dem ligga till sig.
    Mitt recept får en smet som är ganska fast och det går att rulla bollar av dem utan att den behöver vila och det tycker jag gör det enklare 
  • Shaun the sheep
    Gurkan skrev 2011-08-21 19:00:24 följande:
    Det kanske är det jag har gjort felet med... Sak testa mitt recept och låta dem ligga till sig.
    Mitt recept får en smet som är ganska fast och det går att rulla bollar av dem utan att den behöver vila och det tycker jag gör det enklare 
    Jag låter aldrig själva degen vila. Bara efteråt som sagt, när de är gräddade.
    Den här smeten var inte sådär fast som de andra jag gjort. Men resultatet blev ju bra ändå,
    så jag kommer nog byta till detta istället    
  • Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-21 19:02:18 följande:
    Jag låter aldrig själva degen vila. Bara efteråt som sagt, när de är gräddade.
    Den här smeten var inte sådär fast som de andra jag gjort. Men resultatet blev ju bra ändå,
    så jag kommer nog byta till detta istället    
    Väl värt att testa med andra ord!

Testade leilas recept en gång men var inte så noga med att kyla ner degen och det straffade sig rejält. Kakorna blev till en enda stor plåtkaka ;) 
  • Shaun the sheep

Gurkan: Det har gjort hört många säga, oavsett om de låtit degen vila eller ej. Jag tycker personligen inte att receptet låter så fort (verkligen inte som äkta ccc) så jag har inte provat! Jag har hört att dom blir mer åt havreflarnshållet, knapriga liksom. Jag gillar sega cookies

• Alexandra77

Snabb fråga, ska dom vara mjuka när man tar dom ur ugnen??

• Gurkan
    Alexandra77 skrev 2011-08-22 11:35:07 följande:
    Snabb fråga, ska dom vara mjuka när man tar dom ur ugnen??
    Japp!
    Brukar låta dem svalna lite på plåten innan jag drar över bakplåtspappret på ett galler och låter dem svalna helt. 
  • Alexandra77
    Gurkan skrev 2011-08-22 11:38:10 följande:
    Japp!
    Brukar låta dem svalna lite på plåten innan jag drar över bakplåtspappret på ett galler och låter dem svalna helt. 

Tack :) Bakar dom där peanutbutter kakorna med nonstop  som någon länkade till tidigare i tråden :)
  • Runguska

Hoppar in och tackar för länkarna. Nu har jag och stora sonen lite att göra och sen får hans pappa ta med sig till jobbet och bjuda på så slipper jag bli fet!

• MammaMia88
    Chocolate chip cookies35 st
    Goda crunchiga amerikanska kakor.

Ingredienser3 dl vetemjöl1 tsk salt1 tsk bikarbonat190 g margarin eller smör4,5 dl brunt farinsocker0,75 dl strösocker1 tsk vaniljsocker2 ägg6,5 dl havregryn350 g grovhackad mörk blokchoklad

Gör så här
    Sätt på ugnen på 150-180*. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en bunke. Blanda det bruna farinsockret, strösockret,vaniljsockret och margarinet i en annan bunke, tills det blir krämigt. Vispa äggen lätt. Häll i äggen och havregrynen i smörblandningen. Rör om. Tillsätt mjölblandningen och arbeta väl. Rör till sist ner den grovhackade chokladen. Klicka ut smeten på bakplåts klädda plåtar. Grädda kakorna i 150-180* i 8-12 min, beroende på storlek.
    Ps. Tryck till kakorna lite på plåten för lite crunchier cookies.

Har tyvärr inga bilder på dem, men dem blir sjukt goda
Svar på tråden chocolate chip cookies