• Lillafrejasmamma

Baka mjölkfritt

Jag har ett stort bakintresse men eftersom jag helammar dottern som är mjölkallergiker så har det blivit lite svårare att hitta bra och goda recept och veta vad man ska använda för ersättningsprodukter osv osv...

Fler som bakar mjölkfritt som vill följas åt?

• Svar på tråden Baka mjölkfritt
  • EmmisLj

Hej!

Jag bakar och lagar allt mjölkfritt då min son (2 år) har en mjölkallergi. Tycker att det för det mesta är ganska lätt att baka mjölkfritt. Det enda som jag inte har prövat än är hur ersättningsprodukterna för vispgrädde är.
    Jag använder nästa bara havreprodukter, då jag är lite nojjig över att min son ska utveckla en soja-allergi om jag använder soja-produkter.

• Lillafrejasmamma

Jo det är ju mycket lättare en vad jag först trodde, men att veta i vilket recept det blir godast att byta ut mjölken mot soyamjölk eller havremjölk är lite knepigt. Själv har jag både soya och havreprodukter hemma och använder dem till olika saker. "Grädden" har jag inte testat men otleys vaniljsås var en höjdare.

• Annelie 76

Mjölkfritt margarin och havremjölk ersätter smör och mjölk i de flesta recept. Bullar, kakor, sockerkakor osv blir precis lika bra.

Det enda som inte finns är vispgrädde. Havregrädden går att använda till tex julgodis istf grädde (funkar faktiskt i knäck) men det är inte vispbart och bredbart som vispgrädde. Så vill man ha tårta får man göra gräddfria såna. Som tur är finns det hur mycket som helst av den sorten tex Sachertårta.

• Lillafrejasmamma
    Annelie 76 skrev 2011-08-22 10:13:23 följande:
    Mjölkfritt margarin och havremjölk ersätter smör och mjölk i de flesta recept. Bullar, kakor, sockerkakor osv blir precis lika bra.

Det enda som inte finns är vispgrädde. Havregrädden går att använda till tex julgodis istf grädde (funkar faktiskt i knäck) men det är inte vispbart och bredbart som vispgrädde. Så vill man ha tårta får man göra gräddfria såna. Som tur är finns det hur mycket som helst av den sorten tex Sachertårta.
    Jo men ibland är det godast med havremjölk och bland med soyamjölk. För någon vecka sedan bakade jag en äppelkaka på soyamjölk med vaniljsmak och det är sådanna tips jag vill ha.

Jag undrar vad det var för "grädde" jag såg när jag var och handlade den stog inte vid havreprodukterna. Skulle ju vara bra att ha "grädde" ibland som gtill tårtor osv....
  • Lillafrejasmamma
    Annelie 76 skrev 2011-08-22 10:14:35 följande:
    Risgrynsgröten till jul blir riktigt bra när man kokar riset i rismjölk...
    åh måste jag testa:)
  • EmmisLj

Har hört att det ska vara gott att koka risgrynsgröt på kokosmjölk. Det blir som en dessert då.

Vad det gäller grädde så har jag sett både en havreprodukt och en sojaprodukt som ska vara en ersättning för vispgrädde. Kanske dags att testa snart.

• Lillafrejasmamma

ja var väldigt sugen på att testa men ica butiken i vår by har inget stort mjölkfritt utbud så fanns ingen ersättningsprodukt för grädde. Bakade istället en persikokaka på havremjölk

• EmmisLj

Igår kväll blev det  mjölkfria kladdkakemuffins.
    Skriver in receptet om någon vill pröva.
    Ca 15 st

Chokladfavoriten

100 g mjölkfritt margarin (Funkar även med 1 dl flytande mjölkfritt margarin)
    1½ dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1½ tsk vaniljsocker
    2 ägg
    3 dl socker

Smält margarinet i en kastrull. Rör i de övriga ingredienserna med en slev.
    Häll i muffinsformarna.
    Grädda i 175 grader i ca 15 min

Om man vill kan man göra en kaka på den. Häll då smeten i smörad och bröad form och grädda i ca 20 min.

• shine

Hej!
    Jag bakade en sockerkaka idag och den blev godare än vanligt. Gjorde så här:

Smörj en form med ett mjölkfritt smör. Ta cocos och strö runt i formen. Ta fram en bunke och vispade 2 ägg och 2 dl socker poröst. Ta fram en skål och blanda 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk kanel och 1 tsk vaniljsocker. Rör om, blanda ned det i bunken. Blanda sedan ned 50 g rumstempurerat mjölkfritt smör och 1 dl oatly 13% grädde.

Sätt in i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 35 minuter. Mums!

Svar på tråden Baka mjölkfritt