• Lillafrejasmamma

Baka mjölkfritt

Jag har ett stort bakintresse men eftersom jag helammar dottern som är mjölkallergiker så har det blivit lite svårare att hitta bra och goda recept och veta vad man ska använda för ersättningsprodukter osv osv...

Fler som bakar mjölkfritt som vill följas åt?

• Svar på tråden Baka mjölkfritt
  • Mammiztill2

De finns grädde till grädde som är mjölkfritt. De hade jag på dotterns tårta. Men jag köpte spray grädde. Ska finnas i en liten tetra pack.

• lillaknas
    Annelie 76 skrev 2011-08-22 10:13:23 följande:
    Mjölkfritt margarin och havremjölk ersätter smör och mjölk i de flesta recept. Bullar, kakor, sockerkakor osv blir precis lika bra.

Det enda som inte finns är vispgrädde. Havregrädden går att använda till tex julgodis istf grädde (funkar faktiskt i knäck) men det är inte vispbart och bredbart som vispgrädde. Så vill man ha tårta får man göra gräddfria såna. Som tur är finns det hur mycket som helst av den sorten tex Sachertårta.
    Jo det finns vispgrädde. Go Green tror jag det är som har den. Brukar köpa den och servera med bär till dottern som efterrätt.
    Vet inte om den är god på tårta då jag ej smakat den så, men den ser ut som vispad grädde redan när den kommer ur tetran.
  • Jumbopolly

min son är mjökproteinallergiker och jag har bakat mjölkfria kanelbullar. De är de absolut bästa bullarna jag någonsin lyckats baka så jag kommer ALDRIG mer baka bullar på vanlig mjölk. ALLA som smakat de kanelbullarna ÄLSKAR dem.. gör det mesta mjölkfritt här hemma nu när jag bakar just för att pojken skall må bra och inte "råka" äta nåt i onödan med mjölk i =)

• Lillafrejasmamma
    EmmisLj skrev 2011-08-23 11:49:11 följande:
    Igår kväll blev det  mjölkfria kladdkakemuffins.
    Skriver in receptet om någon vill pröva.
    Ca 15 st

Chokladfavoriten
    100 g mjölkfritt margarin (Funkar även med 1 dl flytande mjölkfritt margarin)
    1½ dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1½ tsk vaniljsocker
    2 ägg
    3 dl socker

Smält margarinet i en kastrull. Rör i de övriga ingredienserna med en slev.
    Häll i muffinsformarna.
    Grädda i 175 grader i ca 15 min

Om man vill kan man göra en kaka på den. Häll då smeten i smörad och bröad form och grädda i ca 20 min.
    Måste bakas är otroligt sugen på choklad
  • Lillafrejasmamma

Lillaknas- får hoppas grä'dden är god med, lät inte så himmla mummsigt med en grädde som ser vispad ut redan i tetran;)

• Lillafrejasmamma
    Jumbopolly skrev 2011-08-24 06:15:50 följande:
    min son är mjökproteinallergiker och jag har bakat mjölkfria kanelbullar. De är de absolut bästa bullarna jag någonsin lyckats baka så jag kommer ALDRIG mer baka bullar på vanlig mjölk. ALLA som smakat de kanelbullarna ÄLSKAR dem.. gör det mesta mjölkfritt här hemma nu när jag bakar just för att pojken skall må bra och inte "råka" äta nåt i onödan med mjölk i =)
    Hej, jo har åxå märkt att mycke jag bakar kan bli godare när det bakas mjölkfritt och det är ju bara ett stort pluss:) Vi har aldrig mjölkprodukter hemma av den anledningen att man kan ju råka ta fel om man är trött eller bara lite glömsk någon gång. Vet intge  hur många gånger jag tänkte börja steka maten i flytande margarin bara för att jag brukar göra det.... Sedan har jag även märkt att jag själv mår bättre av den mjölkfria kosten så även fast dottern kanske växer ifrån det så kommer vi nog fortsätta med mjölkfritt
  • EmmisLj

Något som blir mycket bättre med havremjölk är pannkakor. De blir mycket krispigare.
    Har även prövat att baka scones med oatlys havreyoghurt och de blev mycket bra.

• Jumbopolly

idadamsjo
    ... Vi har alltid kört flytande milda och det är mjölkfritt margarin... Skönt som tusan. Så det problemet har vi inte.. Däremot har vi mjölk hemma för vi andra dricker mjölk både till maten och i övrigt.. Men våran lillkille blir inte superdålig heller va mjölken.. bara förstoppad någon dag så där sedan släpper det. men får han mjölk konstant hela tiden så blir han tvärförstoppad =(. Men bullar äter vi alla mjölkfria numer.. gott som attan... =) 

Svar på tråden Baka mjölkfritt