• Lillafrejasmamma

Baka mjölkfritt

Jag har ett stort bakintresse men eftersom jag helammar dottern som är mjölkallergiker så har det blivit lite svårare att hitta bra och goda recept och veta vad man ska använda för ersättningsprodukter osv osv...

Fler som bakar mjölkfritt som vill följas åt?

• Svar på tråden Baka mjölkfritt
  • Lillafrejasmamma
    Jumbopolly skrev 2011-08-24 15:49:43 följande:

idadamsjo
    ... Vi har alltid kört flytande milda och det är mjölkfritt margarin... Skönt som tusan. Så det problemet har vi inte.. Däremot har vi mjölk hemma för vi andra dricker mjölk både till maten och i övrigt.. Men våran lillkille blir inte superdålig heller va mjölken.. bara förstoppad någon dag så där sedan släpper det. men får han mjölk konstant hela tiden så blir han tvärförstoppad =(. Men bullar äter vi alla mjölkfria numer.. gott som attan... =) 

Är flytande milda mjölkfri? hade jag ingen aning om, har inte läst på för antog att det var mjölk :S Min tjej får ont i magen och gallskriker en hel dag om hon får i sig mjölk. Hennes kussin är åxå mjölkprotein allerkiker och har atopiska exem som blossar upp om man nuddar honom med mjölkiga fingrar eller liknande
  • Jumbopolly

idadamsjo..

Ja flytande milda couliness är mjölkfri.
    Den är gjord på vegetabiriska oljor och på soja.
    sedan finns carlshams flytande margarin också...
    Jag är glad att min pojk inte är super duper känslig.
    Magknipen minskar men det är klart skulle han få i sig mjölkprodukter dagligen så skulle han nog inte må så bra igen utan ha mer magknip och bli tvärförstoppad igen. Har han fått i sig en mumsbit med något som innehåller mjölk så blir han hård i magen inom något dygn och efter 1-2 dygn släpper det och då bajsar han MÄNGDER och får näst intill diarré.    

• Lillafrejasmamma

Jag sågt det nu, men har börjat steka mycket i kokosfett som ska vara det bästa att steka i, annars blir det oliv eller rapsolja.

Hur gammal är din son jumbopolly?

• Texasmamma

Köpte en sån där carlshamn grädde till midsommar jordgubbarna,men jag vågade aldrig käka den! Tungan ute Blev äcklad utav konsistensen som en smörklump vare. har läst om folk som gjort tårtor med grädd osv. kanske finns det nått liknande grädde? Är lite ny i det här "mjölkfrilandet", fick veta för 3 månader sen att sonen e mjölkiprotein allergiker..
    lycka till med bakeriet!

• Jumbopolly

idadamsjo..
    min son blir 1 år nu i september.
    och han har varit allergisk mot mjölk från födseln.
    Men innan vi riktigt förstod vad som var fel så hade vi fruktansvärda månader.
    Värsta koliken och stenhårda magen på lillkillen =(    

• Jumbopolly

texasmamma...
    gogreen har en vispgrädde också den är inte samma konsistens på.
    Den är mer flytande och går att vispa.. =)  

• CoolJen

Jag har provat att baka gula rutor(silviakaka) på mjölkfritt smör, det blev kanongott.
    Tror att man kan prova att byta ut på de flesta recept.

• Lillafrejasmamma

Jo smöret går absolut att byta ut i alla recept, mjölken är lite svårare att veta om det blir godast med soja, havre, ris eller kokosmjölk :)

Här har det bakats för fullt de senaste dagarna, vi håller fortfarande på att renovera i köket så har blivit enkla saker som äppelgrottor (hallongrottor receptet, bytt ut mot mjölkfritt smör och använde hemmagjord äppelmos istället för sylt) Sedan har det blivit en persikokaka med vaniljsojamjölk (ska dela med mig av receptet till er för är sjukt gott) Sedan har det blivit massor av äppelmos och lite jordnötssmör med:)

• Jumbopolly

Någon som vet varför jag inte kan trycka på citatknappen och få med citatet i rutan????

• Helle333
    Lillafrejasmamma skrev 2011-08-22 10:00:29 följande:
    Jag har ett stort bakintresse men eftersom jag helammar dottern som är mjölkallergiker så har det blivit lite svårare att hitta bra och goda recept och veta vad man ska använda för ersättningsprodukter osv osv...

Fler som bakar mjölkfritt som vill följas åt?
    den grädden som är i sprayflaska heter Soyatoo. smakar hyfsat. jag föredrar dock Go green visp eftersom jag tycker bättre om smaken på havreprodukterna än de gjorda på soja.
Svar på tråden Baka mjölkfritt