• Lillafrejasmamma

Baka mjölkfritt

Jag har ett stort bakintresse men eftersom jag helammar dottern som är mjölkallergiker så har det blivit lite svårare att hitta bra och goda recept och veta vad man ska använda för ersättningsprodukter osv osv...

Fler som bakar mjölkfritt som vill följas åt?

• Svar på tråden Baka mjölkfritt
  • Helle333
    Lillafrejasmamma skrev 2011-08-25 00:34:36 följande:
    Är flytande milda mjölkfri? hade jag ingen aning om, har inte läst på för antog att det var mjölk :S Min tjej får ont i magen och gallskriker en hel dag om hon får i sig mjölk. Hennes kussin är åxå mjölkprotein allerkiker och har atopiska exem som blossar upp om man nuddar honom med mjölkiga fingrar eller liknande
    Det finns en, jag TROR att det är Milda culiness. Läs för säkerhets skull på den innan du köper den. Annars har Carlshamn ett mjölkfri flytande margarin.

www.allergimat.com/
    www.mjolkfri.com/
    www.celiaki.se/
  • Helle333
    Lillafrejasmamma skrev 2011-08-22 10:00:29 följande:
    Jag har ett stort bakintresse men eftersom jag helammar dottern som är mjölkallergiker så har det blivit lite svårare att hitta bra och goda recept och veta vad man ska använda för ersättningsprodukter osv osv...

Fler som bakar mjölkfritt som vill följas åt?
    Pajtips: Om man har svårt att få äggstanningen att stanna kan man ha i lite majsmjöl.
  • Lillafrejasmamma

Helle333 - Tack för tipset, kom lägligt för baj blir morgondagens middag;)

• Lillafrejasmamma
    Annelie 76 skrev 2011-08-25 18:11:00 följande:
    Soja är starkt allergiframkallande så undvik de produkterna till allergiska barn!
    Just det, borde jag ha tänkt på innan , är lite ringrostig i allergiträsket;) Och har fortfarande inte fått komma och göra pricktest eller annat test för att fastställa mjölkprotein allergi och eventuellt andra allergier. Säger som jag brukar sägar, tack FLs medlemmar för alla bra tips och all hjälp!
  • Helle333
    Texasmamma skrev 2011-08-25 09:39:30 följande:
    Köpte en sån där carlshamn grädde till midsommar jordgubbarna,men jag vågade aldrig käka den! Tungan ute Blev äcklad utav konsistensen som en smörklump vare. har läst om folk som gjort tårtor med grädd osv. kanske finns det nått liknande grädde? Är lite ny i det här "mjölkfrilandet", fick veta för 3 månader sen att sonen e mjölkiprotein allergiker..
    lycka till med bakeriet!
    Jag tycker den är jättegod men jag har ju inte ätit mjölkprodukter sedan jag var tolv. Är 29 idag så jag minns inte vad riktiga mjölkprodukter smakar.
  • Lillafrejasmamma

om ni tål produkter som kan inehålla spår av  mjölk kan jag tipsa om denna supergoda chokladtårta

Till en tårta:
    125 gram milda mjölkfritt
    2½ dl strösocker
    4 ägg
    2½ dl vetemjöl
    0,75 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    1 dl stark kallt kaffe

Frosting:
    200 gram mörk choklad
    250 gram mjukt milda mjölkfritt magarin
    4 dl florsocker
    1 msk vaniljsocker

1. Smör och bröa en rund form med löstagbar kant [~22 cm i diameter] Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt med en elvisp.
    2. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke [vetemjöl, vaniljsocker, bakpluver & kakao] Vänd sedan försiktigt ner i äggvispet tillsammans med kaffe och smält smör.
    3. Häll smeten i formen & grädda längst ner i ungen, 175grader, i ca 40min. Prova med en sticka, den ska vara torr! Låt svalna i formen.
    4.
    Hacka chokladen fint och smält sedan försiktigt i micro/vattenbad. Låt svalna en aning så inte smöret smälter när chokladen tillsätts. Vispa smöret krämigt med elvisp. Vispa ner florsockert och sedan chokladen och vaniljsockret. Fortsätt vispa tills glasyren fluffig och låt sedan stelna i kyl.
    5. Dela tårtan i två bottnar. Bred på ungefär 1/3 av frostingen på den ena bottnen. Lägg sedan på den andra bottnen som ett lock och spacka tårtans topp och sidor med glasyren

• Jumbopolly

Idadamsjo..
    vad är plupparna på tårtan gjord av eller har du spritsat chokladen så eller hur funkar det??? ser jättegod ut... 

• Lillafrejasmamma

Det är spritsad chokladkräm. på smält choklad, rumsvarmt smör, florsocker och vaniljsocker
    kan säga att den smälte i munnen lagom mäktig var den med, räkte med en liten bit för att bli mer en nöjd så nu har vi nästan en hel tårta i kylskåpet.

Ska ju ha namnkalas för lilltjejen snart så måste ju testa vad som funkar och denna får det nog bli, antingen två eller en med våningar, dekorerade med lite sp rosor och utstansade bokstäver (namnen) längst kanten.

Men jag har ett litet problem, har en syster vars son är både mjölkprotein och ägg allergisk vad sjutton ska jag fixa till dem, är ju inget kul att bara få lite småkakor utan man vill ju få en tårtbit av något slag om det går att ordna, någon med ideer?

• Minifer
    Lillafrejasmamma skrev 2011-08-30 21:21:02 följande:
    Det är spritsad chokladkräm. på smält choklad, rumsvarmt smör, florsocker och vaniljsocker
    kan säga att den smälte i munnen lagom mäktig var den med, räkte med en liten bit för att bli mer en nöjd så nu har vi nästan en hel tårta i kylskåpet.

Ska ju ha namnkalas för lilltjejen snart så måste ju testa vad som funkar och denna får det nog bli, antingen två eller en med våningar, dekorerade med lite sp rosor och utstansade bokstäver (namnen) längst kanten.

Men jag har ett litet problem, har en syster vars son är både mjölkprotein och ägg allergisk vad sjutton ska jag fixa till dem, är ju inget kul att bara få lite småkakor utan man vill ju få en tårtbit av något slag om det går att ordna, någon med ideer?
    kan du inte göra något med marängbottnar? Sådana köpta, de innehåller inte ägg? Men de kanske innehåller mjölk? Annars finns ju äggfri kladdkaka och det kan man väl göra med mjölkfritt margarin? (vi har bara en äggallergiker i huset, så jag är inte lika insatt i mjölk, sorry)
Svar på tråden Baka mjölkfritt