• Jagsjälv

Plankan

Kör plankan rätt ofta för att träna mag/ryggmusklerna. Hur ska man göra den för bästa resultat? Typ 6x 20sek, 3x30 sek, 1min? Alltså, vad är bäst, flera korta eller färre/en lång?

• Svar på tråden Plankan
  • LaFontaine
    mintpastill skrev 2011-08-23 15:23:06 följande:
    iseika: Det där med axelont tror jag går över med kortare Plankan och att göra den ofta så du stärker dig och vänjer kroppen. Sedan kan du stärka axlarna med andra övningar där du inte har kroppen som vikt. Om du tänker stående axelövningar, då blir det mer dynamisk träning än Plankan, som är mer statisk.
    Saken är att jag är ordentligt stark i hela kroppen och starkast över bålen. Tyvärr hindrar ett krånglade ryggslut just nu andra magövningar än plankan och det är ju trist om axlarna inte klarar av det
  • mintpastill
    LaFontaine skrev 2011-08-23 16:38:57 följande:
    Saken är att jag är ordentligt stark i hela kroppen och starkast över bålen. Tyvärr hindrar ett krånglade ryggslut just nu andra magövningar än plankan och det är ju trist om axlarna inte klarar av det
    Magövningar där man ligger på ryggen och suger in naveln/pressar svanken mot golvet då? Testat om Plankan funkar bättre när du står med händerna i (i stället för underarmar - eller tvärtom)?
  • LaFontaine
    mintpastill skrev 2011-08-23 19:02:53 följande:
    Magövningar där man ligger på ryggen och suger in naveln/pressar svanken mot golvet då? Testat om Plankan funkar bättre när du står med händerna i (i stället för underarmar - eller tvärtom)?
    Det är just ryggläge som inte funkar. Mina SI-leder är inflammerade och gör väldigt ont när jag får tryck på dem.

Jag får fortsätta köra flera korta plankor tror jag. 
  • skruttan8

frågar igen... jag får sådan hemsk träningsvärk av plankan, hur kan man göra den skonsammare och hur stretchar man efteråt? Finns det någon sida med bilder?

• Carisma95
    skruttan8 skrev 2011-08-23 20:46:25 följande:
    frågar igen... jag får sådan hemsk träningsvärk av plankan, hur kan man göra den skonsammare och hur stretchar man efteråt? Finns det någon sida med bilder?
    Fast träningsvärken är ju ett tecken på att det verkligen "tar"! Det kommer garanterat göra mindre och mindre ont ju starkare muskler du får.

Vad gäller strechning finns det egentligen inget som säger att det minskar träningsvärken. Men det skadar ju inte heller. Här har du övning för att stretcha mage. (OBS! Akta ryggen)! 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • mintpastill

iseika: Hoppas det blir bättre med det onda!

solkatta: Vill man bli starkare, måste man nog överbelasta musklerna och då gör det oftast ont efteråt. Men det är klart, har du panikont är det kanske något som är galet. Jag skulle också testat göra den stretch som Carisma95 tipsade om. Tänk bara svankkotan ner mot golvet, så du inte svankar för mycket.

• skruttan8
    Carisma95 skrev 2011-08-24 13:12:50 följande:
    Fast träningsvärken är ju ett tecken på att det verkligen "tar"! Det kommer garanterat göra mindre och mindre ont ju starkare muskler du får.

Vad gäller strechning finns det egentligen inget som säger att det minskar träningsvärken. Men det skadar ju inte heller. Här har du övning för att stretcha mage. (OBS! Akta ryggen)! 
    mintpastill skrev 2011-08-24 20:19:32 följande:

solkatta: Vill man bli starkare, måste man nog överbelasta musklerna och då gör det oftast ont efteråt. Men det är klart, har du panikont är det kanske något som är galet. Jag skulle också testat göra den stretch som Carisma95 tipsade om. Tänk bara svankkotan ner mot golvet, så du inte svankar för mycket.
    Ja säkert bra med träningsvärk men jag har FÖR ont runt hela bröstet/revbenen... Har tyvärr ryggsproblem så jag kan inte stretcha ryggen bakåt, men jag ska vila några dagar och sen köra mkt försiktigt och stretcha åt alla håll det går
  • Carisma95
    skruttan8 skrev 2011-08-24 20:45:14 följande:
    mintpastill skrev 2011-08-24 20:19:32 följande:

Ja säkert bra med träningsvärk men jag har FÖR ont runt hela bröstet/revbenen... Har tyvärr ryggsproblem så jag kan inte stretcha ryggen bakåt, men jag ska vila några dagar och sen köra mkt försiktigt och stretcha åt alla håll det går
    Jaha ok. Du kan ju göra den på knä och armbågar (om du inte redan gör det?) Och sen gå upp på tå när du inte få lika mycket träningsvärk längre.
  • Mettan69

Jag försöker göra plankan 3*45sek. Men jag känner inget efteråt i magen. Däremot så får jag ont i ryggslutet när jag gör plankan. Vad gör jag för fel? Rynkar på näsan Har provat att pressa rumpan mer neråt (så jag inte svankar) men då spänner jag även baken och det skall jag väll inte göra i denna övning, bara magen skall väl spännas???

• Carisma95
    Mettan69 skrev 2011-08-25 11:16:44 följande:

Jag försöker göra plankan 3*45sek. Men jag känner inget efteråt i magen. Däremot så får jag ont i ryggslutet när jag gör plankan. Vad gör jag för fel? Rynkar på näsan Har provat att pressa rumpan mer neråt (så jag inte svankar) men då spänner jag även baken och det skall jag väll inte göra i denna övning, bara magen skall väl spännas???

Det beror på vad du menar med "pressa ner rumpan"? 
    Du ska ju vara helt rak (!) när du kör plankan för att inte påfresta ryggen. Sen känner jag själv alltid av trötthet i ryggmuskulaturen när jag kör långa (90 sek) plankor. Men det ska ju inte göra ont.

Gör du på knä eller tå? Kanske ska testa att förenkla övningen igen för att hitta hur du ska stå innan du förlänger/försvårar den igen?
  • Mettan69

Pressa ner rumpan = dra in svanken, knipa

Nu har jag varit inne på youtube och kolla noga på olika plankor och tror jag vet felet. Jag har nog rumpan för långt ner. Jag har gjort en planka av mig från nacke och ner till fötterna men ser på dessa klipp att de är mer raka i ryggen och böjer lite när benen börjar. Alltså att ryggen går i samma våglängd som golvet och att det är benen som sen lutar.

Är jag helt fel ute???

Svar på tråden Plankan