Plankan
Kör plankan rätt ofta för att träna mag/ryggmusklerna. Hur ska man göra den för bästa resultat? Typ 6x 20sek, 3x30 sek, 1min? Alltså, vad är bäst, flera korta eller färre/en lång?
Kör plankan rätt ofta för att träna mag/ryggmusklerna. Hur ska man göra den för bästa resultat? Typ 6x 20sek, 3x30 sek, 1min? Alltså, vad är bäst, flera korta eller färre/en lång?
frågar igen... jag får sådan hemsk träningsvärk av plankan, hur kan man göra den skonsammare och hur stretchar man efteråt? Finns det någon sida med bilder?
iseika: Hoppas det blir bättre med det onda!
solkatta: Vill man bli starkare, måste man nog överbelasta musklerna och då gör det oftast ont efteråt. Men det är klart, har du panikont är det kanske något som är galet. Jag skulle också testat göra den stretch som Carisma95 tipsade om. Tänk bara svankkotan ner mot golvet, så du inte svankar för mycket.
Jag försöker göra plankan 3*45sek. Men jag känner inget efteråt i magen. Däremot så får jag ont i ryggslutet när jag gör plankan. Vad gör jag för fel?
Har provat att pressa rumpan mer neråt (så jag inte svankar) men då spänner jag även baken och det skall jag väll inte göra i denna övning, bara magen skall väl spännas???
Jag försöker göra plankan 3*45sek. Men jag känner inget efteråt i magen. Däremot så får jag ont i ryggslutet när jag gör plankan. Vad gör jag för fel?
Har provat att pressa rumpan mer neråt (så jag inte svankar) men då spänner jag även baken och det skall jag väll inte göra i denna övning, bara magen skall väl spännas???
Pressa ner rumpan = dra in svanken, knipa
Nu har jag varit inne på youtube och kolla noga på olika plankor och tror jag vet felet. Jag har nog rumpan för långt ner. Jag har gjort en planka av mig från nacke och ner till fötterna men ser på dessa klipp att de är mer raka i ryggen och böjer lite när benen börjar. Alltså att ryggen går i samma våglängd som golvet och att det är benen som sen lutar.
Är jag helt fel ute???
Står på tå glömde jag skriva. 
Det är ju antingen på armbågarna så här:

Eller på händerna, så här: