• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Anonym

Alltsa - nar barnen ar hemma / pa forskola sa ater dom ju mellis - eller? Och nar jag gick i skolan sa forsvann liksom den biten, man kakade frukost hemma, lunch i matsalen och sen fick man knipa ihop tills skolan var slut och man fick mellis...
    Att ungarna ska ata mellis ar val for sjutton bra? Och man behover inte langa med en hel frukt... lite vindruvor i en burk, skivat apple, etc. etc. + en flaska vatten blir val bra?

Gnalla over att ungarna ska ata frukt, krava att den ska vara gratis... herregud. Vi snackar 2011.
    Se er om i varlden. Lunchen & utbildningen ar fortfarande gratis.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 15:57:46 följande:
    Alltsa - nar barnen ar hemma / pa forskola sa ater dom ju mellis - eller? Och nar jag gick i skolan sa forsvann liksom den biten, man kakade frukost hemma, lunch i matsalen och sen fick man knipa ihop tills skolan var slut och man fick mellis...
    Att ungarna ska ata mellis ar val for sjutton bra? Och man behover inte langa med en hel frukt... lite vindruvor i en burk, skivat apple, etc. etc. + en flaska vatten blir val bra?

Gnalla over att ungarna ska ata frukt, krava att den ska vara gratis... herregud. Vi snackar 2011.
    Se er om i varlden. Lunchen & utbildningen ar fortfarande gratis.
    När jag gick under skolan under 60-talet och 70-talet så fick vi ta med oss frukt de dagar vida hade långa dagar. det var i slutet av 60-talet och under 70-talet.
    Sambons äldsta (födda under 80-talet) fick också ta med sig frukt till skolan.
    Men det var inget måste utan helt frivilligt.
    När gick du i skolan?
  • natalie05

ELLER HUR??? jag tvingar OXÅ fixa fram frukt varje j-a dag (har 2 barn med..)! skönt att ngn tog upp detta!

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 16:03:20 följande:
    När jag gick under skolan under 60-talet och 70-talet så fick vi ta med oss frukt de dagar vida hade långa dagar. det var i slutet av 60-talet och under 70-talet.
    Sambons äldsta (födda under 80-talet) fick också ta med sig frukt till skolan.
    Men det var inget måste utan helt frivilligt.
    När gick du i skolan?
    Jag borjade skolan -78 och har bara haft med mig frukt vid enstaka tillfallen (utflykter eller om vi hade ett lass plommon / applen etc. hemma).
  • Bonanza

Att man som välbärgad medmänniska inte klarar av att greppa att det finns familjer där detta fruktätande ställer till med problem, det är skrämmande. 

Hur mår ni egentligen, ni som hånar de fattiga föräldrar som inte klarar av att ha råd med allt som behövs? Hur känner ni er när ni går och lägger er efter att ha uttryckt åsikter som "de prioriterar fel, de får skylla sig själva, det är inte vårt problem"? Och vad, VAD, lär ni era barn egentligen?

TS har självklart rätt i att reagera på det här. Det är ett problem för många som är fattiga och om man vägrar inse det är man både ignorant och naiv.  

• Anonym
    Nenne666 skrev 2011-08-24 15:06:20 följande:
    Det finns föräldrar vars pengar är slut innan månaden ens har börjat. Vad det än beror på är skitsamma, det är ändå deras oskyldiga barn som står inför situationen på skolan utan frukt.
    För att undvika sådant kan skolan själva erbjuda frukt, inte minst när dom har sin uttalade fruktstund på rasten eller vad sjutton som helst.

Det finns föräldrar som inte tar sitt ansvar, sånt vet vi, därmed borde vi också förstå att det finns barn som är drabbade av deras beteende. Frukt för 10 kr för dig och mig är ju inget, men för den lilla stackaren kostar det på...
    Inte nog med att dom kanske inte har regn och idrottskläder, dom har ingen frukt heller. Det känns som om man inte ska spä på ytterligare problem för dom som redan har det tufft.

Vad ska man ist göra för att slippa dessa situationer?
    Det är inte skit samma vad det beror på. Om föräldrar prioriterar annat före barnens mat så måste föräldrarna ruskas om! Det är inte okej att slösa bort barnens matpengar! Kan man inte lära sig prioritera barnen och deras behov så som kläder och mat som förälder borde man kanske inte vara förälder alls kan jag tycka...
  • Anonym
    Bonanza skrev 2011-08-24 16:17:06 följande:
    Att man som välbärgad medmänniska inte klarar av att greppa att det finns familjer där detta fruktätande ställer till med problem, det är skrämmande. 

Hur mår ni egentligen, ni som hånar de fattiga föräldrar som inte klarar av att ha råd med allt som behövs? Hur känner ni er när ni går och lägger er efter att ha uttryckt åsikter som "de prioriterar fel, de får skylla sig själva, det är inte vårt problem"? Och vad, VAD, lär ni era barn egentligen?

TS har självklart rätt i att reagera på det här. Det är ett problem för många som är fattiga och om man vägrar inse det är man både ignorant och naiv.  
    Riksnormen för mat till en 7-11 åring är 1140 kr/månad. Vill du påstå att frukt och grönt inte ryms inom den summan? Anta att en frukt och en morot kostar 4 kronor/skoldag. Det blir ca 84 kr/månad. Är det verkligen för dyrt tycker du eller kan det bero på att vissa föräldrar gör felaktiga prioriteringar?
  • Anonym
    Bonanza skrev 2011-08-24 16:17:06 följande:

Vad menar du att vi lär våra barn för fel? Att frukt och grönt är nyttigt och att kroppen behöver det, är det fel? Att kroppen behöver extra energi i form av mellanmål, är det fel? Att jag som förälder prioriterar att mina barn får en sund kost och mår bra hela dagen, är det fel?

Är det verkligen vi som skickar frukt och grönt som gör fel?
  • Anonym (fruktskola)

Å jag vill återigen poängtera att jag inte är fattig, min familj har råd med detta utan problem - poängen är att det krävs eller skapar utanförskap för familjer som faktiskt inte har råd. En anledning till att jag reagerar trots att jag har råd är just för att jag vuxit upp i familj som inte har råd och därför vet hur det påverkar ett barn ändå till vuxen ålder att aldrig kunna vara jämlik med sina kompisar. 
    Jag har tagit upp det. Jag har pratat med pedagogerna, lämnat meddelande till rektorn och mailat skolverket. Händer det inget så kanske jag ger mig på media, men någonstans måste man börja. Troligtvis händer ingenting, men om jag får upp ögonen på en person så är det en vinst. Nu vet pedagogerna om att jag reagerar på deras krav och att jag inte ställer upp på det. Om fler föräldrar gör samma sak så kanske det kan bli en ändring.

• Anonym (fruktskola)
    Anonym skrev 2011-08-24 16:28:32 följande:
    Vad menar du att vi lär våra barn för fel? Att frukt och grönt är nyttigt och att kroppen behöver det, är det fel? Att kroppen behöver extra energi i form av mellanmål, är det fel? Att jag som förälder prioriterar att mina barn får en sund kost och mår bra hela dagen, är det fel?

Är det verkligen vi som skickar frukt och grönt som gör fel?
    Det är inte ni som skickar frukt som gör fel - det är skolan som ställer kravet på det som är fel!
Svar på tråden Frukt i skolan