• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Husis

Då tycker jag att lärarna ska vara så pedagogiska att de släpper ut de andra barnen på rast, så de slipper sitta och titta på dem som äter!

Mina barn har alltid ätit bra, både frukost och lunch. Mellanmål på förmiddagen har varit helt onödigt för dem och bara ett stressmoment att komma ihåg, etc... 

• Anonym

Jag har praktiserat på skolor och sett hur fruktstunderna ser ut. De från "fina" familjer kommer med lyxiga frukter som är lite dyrare osv medan de barn som såg ut att ha det dåligt ställt (det vet jag ju dock inte) sällan hade med sig frukt. Nån gång fick hen ta e frukt på skolan men det var långt ifrån varje gång. Hen blev särbehandlad/sågs ner på av de andra barnen. Hen lekte oftast inte med någon o fick små gliringar eller vad mans ka kalla det. Blickar osv som sa att hen inte var så omtyckt. Det berodde väl itne enbart på frukten utan på att hen hade slitna/ärvda kläder osv. Jag fick ofta följa med ut och sparka boll osv så hen slapp vara själv.

• Anonym
    Nenne666 skrev 2011-08-24 09:30:09 följande:
    Nä, men ett erbjudande kan upplevas som ett tvång.
    Att vissa tolkar det som ett tvång är ett problem och kanske bör man tala om för rektorn att skolan behöver bli tydligare med att informera att frukt är frivilligt och inget tvång.
  • NiXxI
    Anonym skrev 2011-08-24 09:21:40 följande:
    Nej då. Som du resonerar skulle inga barn få ha något som sticker ut. Inga barn skulle få ha skridskor, skidor, cykel, de skulle nekas ta med sig frukt, märkeskläder osv...
    Sticker ut? Skojar du nu med mig?
    Så låt oss då säga att maten blev avgiftsbelagd, då skulle det inte vara synd om de som gick utan mat....de skulle bara inte tillhöra de andra som "stack ut"?
    Seriöst, ta upp det en nivå och förstå vad jag skriver. 
    jahapp
  • ewis1
    Anonym skrev 2011-08-24 08:38:01 följande:
    Man kan skicka tomat, gurka, vitkål... Testa exotiska frukter hemma först så du vet vad barnet tycker om!

Skolan kan inte kräva att ni ska stå för skidor och skridskor utan barnen får gå en promenad eller göra något annat när deras klasskamrater åker.
    Dr Mupp skrev 2011-08-24 08:43:17 följande:
    Fast ett par begagnade skridskor är inte dyrt och samma med skidor. Och om man är smart tar man skidor med bindning som fungerar med vilka skor som helst. DÅ behöver man bara fixa stavar eftersom det inte gör nått ifall skidorna är lite för korta.
    Visst begagnat/lånat är bra men man ska hitta det också, det är inte alltid det lättaste. Tråkigt för de barnen som inte får vara med när andra åker. Nu har vi möjlighet att köpa det som behövs men det är ju många som inte har det. Jag tycker dock att det är onödigt eftersom sakerna används 1-2 ggr. 
  • Nenne666
    Anonym skrev 2011-08-24 09:34:20 följande:
    Att vissa tolkar det som ett tvång är ett problem och kanske bör man tala om för rektorn att skolan behöver bli tydligare med att informera att frukt är frivilligt och inget tvång.
    Det blir ett underliggande tvång oavsett, som till slut landar på barnen.

Alla har med sig frukt utom lilla Åsa, för hon hade ingen.

Och oavsett vilken anledning Åsa än har till att hon inte fick med sig en frukt, så hamnar hon utanför just den stunden iaf.

Just därför skapar detta kanske en tung ekonomisk belastning hemma och onödig stress, som man kanske hade sluppit om det fanns en skål med frukt på skolan.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 09:06:09 följande:
    Precis, det handlade om en sjuklig period Friska barn äter 1 kg/dag och behöver00g frukt och grönt om de inte har allergier!
    Vi har aldrig ätit så mycket frukt hemma. Förra veckan så slängde jag 3 av de 5 nektarinerna som jag köpte för att de hade möglat. av de 5 bananerna jag köpte så fanns 2 kvar efter en vecka. Äpplena som jag plockat in ligger orörda.
    Då är vi två vuxna och en tonåring.
    Vi har aldrig varit fruktätare här, vi tycker det helt enkelt inte är speciellt gott (men inga godisätare heller).
    Inte heller sambons äldre barn har varit varit förtjusta i frukt.
    Som jag skrev innan, så var det enda vi kunde ta med oss till fruktstunden var gurka för vårt barn. (Nej, det dricks inte mycket juice heller hemma, tonåringen föredrar vatten som måltidsdryck, även jag)

Råa grönsaker är det ingen som äter, förutom lök, tomater, gurka och sallad.

Så alla är inte fruktmänniskor.
  • Anonym
    Nenne666 skrev 2011-08-24 09:48:11 följande:
    Det blir ett underliggande tvång oavsett, som till slut landar på barnen.

Alla har med sig frukt utom lilla Åsa, för hon hade ingen.

Och oavsett vilken anledning Åsa än har till att hon inte fick med sig en frukt, så hamnar hon utanför just den stunden iaf.

Just därför skapar detta kanske en tung ekonomisk belastning hemma och onödig stress, som man kanske hade sluppit om det fanns en skål med frukt på skolan.
    Det är bs. Om alla andra tjejer i klassen har rosa cyklar är det alltså synd om Åsa som har en blå eller som ingen cykel har? Ska de andra förbjudas ta med sig cyklar till skolan?

Om många (alla) andra barn behöver äta mellanmål på morgonen för att orka koncentrera sig ska de alltså inte få göra det för så är det synd om Åsa som inte behöver frukt (enligt sina föräldrar och deras prioriteringar)?

Det handlar inte om så stora pengar att ta med en bit gurka eller en tomat... Just nu går tomaterna för 7.90/kilo där jag bor... Vitkålen kostar 4.90...
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 09:51:08 följande:
    Vi har aldrig ätit så mycket frukt hemma. Förra veckan så slängde jag 3 av de 5 nektarinerna som jag köpte för att de hade möglat. av de 5 bananerna jag köpte så fanns 2 kvar efter en vecka. Äpplena som jag plockat in ligger orörda.
    Då är vi två vuxna och en tonåring.
    Vi har aldrig varit fruktätare här, vi tycker det helt enkelt inte är speciellt gott (men inga godisätare heller).
    Inte heller sambons äldre barn har varit varit förtjusta i frukt.
    Som jag skrev innan, så var det enda vi kunde ta med oss till fruktstunden var gurka för vårt barn. (Nej, det dricks inte mycket juice heller hemma, tonåringen föredrar vatten som måltidsdryck, även jag)

Råa grönsaker är det ingen som äter, förutom lök, tomater, gurka och sallad.

Så alla är inte fruktmänniskor.
    Ni väljer bort frukt och det är ert val. Skolan tvingar inte barnen att ta med frukt, de erbjuder möjligheten! Ska inga andra barn få ta med frukt och grönt för att ditt barn inte har behov av det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 09:52:19 följande:
    Det är bs. Om alla andra tjejer i klassen har rosa cyklar är det alltså synd om Åsa som har en blå eller som ingen cykel har? Ska de andra förbjudas ta med sig cyklar till skolan?

Om många (alla) andra barn behöver äta mellanmål på morgonen för att orka koncentrera sig ska de alltså inte få göra det för så är det synd om Åsa som inte behöver frukt (enligt sina föräldrar och deras prioriteringar)?

Det handlar inte om så stora pengar att ta med en bit gurka eller en tomat... Just nu går tomaterna för 7.90/kilo där jag bor... Vitkålen kostar 4.90...
    Okej. Denna icke stora kostnad kan då erläggas skolan. (ca 60000 kr/månad i vanlig affär och ca hälften hos skolans grossist).
    Samma sak om skolan skulle säga att alla elever ombeds att ta sin //rosa// cykel till skolan. Även om det inte är ett krav, så blir det undermedvetet en belastning för många.
    Vilka märkliga jämförelser du gör? Om alla barn i klassen mobbar Stina utom Calle, så gör det saken okej ändå? Eftersom Calle sticker ut och inte mobbar?

Svar på tråden Frukt i skolan