• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Vildand
    Dr Mupp skrev 2011-08-26 11:51:17 följande:
    Du kan inte se skillnad på städpersonal och frukt?
    Inte om man använder argumentet "vi får bortse från den avgiftsfria skolan för kommunen är så snål så vi ger oss på de som inte vill betala istället för att rösta bort politikerna".

Jag har råd att betala städning av mina barns klassrum. Vill du inte betala för att dina barn ska ha det rent får du väl lämna dom till socialen?
  • Dr Mupp
    Vildand skrev 2011-08-26 15:43:17 följande:
    Inte om man använder argumentet "vi får bortse från den avgiftsfria skolan för kommunen är så snål så vi ger oss på de som inte vill betala istället för att rösta bort politikerna".

Jag har råd att betala städning av mina barns klassrum. Vill du inte betala för att dina barn ska ha det rent får du väl lämna dom till socialen?
    Tja jag hjälper redan till med att röja och göra fint på skolgården för att barnen ska få en trevlig skolgård när det inte finns pengar till det i skolbudgeten.

Men det är fortfarande skillnad på städning som är en kostnad utöver det normala och frukt som ju är en kostnad man har ovasett om barnet går i skolan eller inte. Eller fattiglappsbarn kanske inte behöver frukt.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Vildand
    Dr Mupp skrev 2011-08-26 16:55:59 följande:
    Tja jag hjälper redan till med att röja och göra fint på skolgården för att barnen ska få en trevlig skolgård när det inte finns pengar till det i skolbudgeten.

Men det är fortfarande skillnad på städning som är en kostnad utöver det normala och frukt som ju är en kostnad man har ovasett om barnet går i skolan eller inte. Eller fattiglappsbarn kanske inte behöver frukt.
    Städning är en kostnad utöver det vanliga i dag ja. Det var medhavd frukt också tidigare. När jag gick i skolan var det tillåtet att ha med frukt. Tillåtet men inte uppmuntrat. Att äta något hemifrån i klassrummet under schemalagd tid var helt otänkbart. Jag minns att någon speciellt hungrig elev fick sina insmugglade plommon beslagtagna och slängda när jag gick i lågstadiet.

Du har inte uppfattat att de är de fattiga barnens avsaknad av frukt som gör systemet med "frivillig" frukt så stolligt? De  barnen får sitta med i ringen och titta på. En sån trevlig skola. En sån underbar skola. Mina barn kommer ju verkligen att utvecklas positivt när de förväntas sitta och glufsa i sig sina frukter framför barn som inga har. Men jag får väl förklara för dom att klasskompisens mamma säkert super upp pengarna så de behöver inte bry sig.
  • M Y L F
    Dr Mupp skrev 2011-08-26 16:55:59 följande:
    Eller fattiglappsbarn kanske inte behöver frukt.
    Nej så är det nog. Jag är så trött på att "fattigas" barn inte har råd med frukt. Jag undrar vad lägger man sina pengar på? Cigarreter och alkohol?
  • sextiotalist
    M Y L F skrev 2011-08-26 20:04:33 följande:
    Nej så är det nog. Jag är så trött på att "fattigas" barn inte har råd med frukt. Jag undrar vad lägger man sina pengar på? Cigarreter och alkohol?
    Åh vad jag älskar dina fördomar "not".
  • Kiwi10

Skum tråd.....
    Frukt efter maten kan vara onödigt men den som barnen äter vid 9:30 är viktigare!jag ser stor skillnad på de som äter en frukt och de som hoppar över (är lärare)
    Sen finns de absolut barn som klarar sig fint utan också!

• neelliee

Ännu en tråd full av lata och konfliktsökande föräldrar som inte begripit att det innebär ansvar att ha barn. Man behöver inte gilla fruktätandet i skolan, men att bli arg och skylla all ilska på ekonomi är så dumt att jag blir helt ledsen. Frukt kostar, men det finns billiga sorter som har ett kilopris på runt 15-20 kr.

Att påstå att man inte har råd att skicka med frukt är ett tydligt tecken på att man antingen inte förstått sitt föräldraansvar, eller att man har stora problem att prioritera i sin ekonomi. Frukt kostar kanske 3-4 kr styck om man köper efter säsong och suprise - barn kostar. Och det är INRÄKNAT i socialbidragsnormen till och med. 3-4 kr om dagen har ALLA råd med om man prioriterar barnen framför Iphones, varsin laptop till de vuxna, cigg... En 50 cl cola köpt på Pressbyrån kostar ungefär lika mycket som äpplen för en vecka. En laptop per vuxen är definitivt ingen mänsklig rättighet men så ser det ut för många. En dator kostar kanske 5000. Dividerat med 4 (kostnaden för en frukt) blir det 1250. Frukt i 3 år.

Vi i skolan har fruktstund för att vi vill BARNENS BÄSTA. De skulle klara sig utan frukt, men litre extra energi ger dem extra ork, förhindrar kanske huvudvärk hos någon, hjälper dem till bättre studieresultat. Det är inte alls konstigt att den svenska skolans resultat sjunker om föräldrarna är mer intresserade av att allt ska vara helt gratis än av att deras barn orkar arbeta ordentligt på lektionerna.

Om alla föräldrar tog föräldraansvar fullt ut och såg till att barnen la sig i ordentlig tid på kvällarna, att de åt ordentlig frukost och fick röra på sig ordentligt på fritiden - då skulle frukten kanske inte ens behövas. Men skolan kanske ska betala för frukosten också, för frukost behövs ju för att barnen ska orka..? Och skolan kanske ska stå för kläder, för de får inte gå nakna och då kräver ju skolan att stackars, arma, oskyldiga föräldrar måste betala för kläder..?

Vi kanske ska lägga ribban efter de lataste och de med sämst koll på pengarna alltid? Vilken typ av samhälle får vi då?

• sextiotalist
    neelliee skrev 2011-08-27 07:53:00 följande:
    Ännu en tråd full av lata och konfliktsökande föräldrar som inte begripit att det innebär ansvar att ha barn. Man behöver inte gilla fruktätandet i skolan, men att bli arg och skylla all ilska på ekonomi är så dumt att jag blir helt ledsen. Frukt kostar, men det finns billiga sorter som har ett kilopris på runt 15-20 kr.

Att påstå att man inte har råd att skicka med frukt är ett tydligt tecken på att man antingen inte förstått sitt föräldraansvar, eller att man har stora problem att prioritera i sin ekonomi. Frukt kostar kanske 3-4 kr styck om man köper efter säsong och suprise - barn kostar. Och det är INRÄKNAT i socialbidragsnormen till och med. 3-4 kr om dagen har ALLA råd med om man prioriterar barnen framför Iphones, varsin laptop till de vuxna, cigg... En 50 cl cola köpt på Pressbyrån kostar ungefär lika mycket som äpplen för en vecka. En laptop per vuxen är definitivt ingen mänsklig rättighet men så ser det ut för många. En dator kostar kanske 5000. Dividerat med 4 (kostnaden för en frukt) blir det 1250. Frukt i 3 år.

Vi i skolan har fruktstund för att vi vill BARNENS BÄSTA. De skulle klara sig utan frukt, men litre extra energi ger dem extra ork, förhindrar kanske huvudvärk hos någon, hjälper dem till bättre studieresultat. Det är inte alls konstigt att den svenska skolans resultat sjunker om föräldrarna är mer intresserade av att allt ska vara helt gratis än av att deras barn orkar arbeta ordentligt på lektionerna.

Om alla föräldrar tog föräldraansvar fullt ut och såg till att barnen la sig i ordentlig tid på kvällarna, att de åt ordentlig frukost och fick röra på sig ordentligt på fritiden - då skulle frukten kanske inte ens behövas. Men skolan kanske ska betala för frukosten också, för frukost behövs ju för att barnen ska orka..? Och skolan kanske ska stå för kläder, för de får inte gå nakna och då kräver ju skolan att stackars, arma, oskyldiga föräldrar måste betala för kläder..?

Vi kanske ska lägga ribban efter de lataste och de med sämst koll på pengarna alltid? Vilken typ av samhälle får vi då?
    Som icke lat, konfliktsökande förälder, som dessutom skulle haft råd, om mitt barn gillade frukt, att ha med frukt. Så anser jag ändå att schemalagda fruktstunder är fel.
  • neelliee
    Nenne666 skrev 2011-08-25 06:28:29 följande:
    Aa om föräldrarna ens orkar engagera sig i att söka hjälp hos soc. Dom kanske ligger helt utslagna hela dagarna....

Allvarligt talat, jag fattar vad du menar å ena sidan men du verkar inte ha så stor koll på hur det egentligen ser ut i samhället och hur vissa barn har det.

Du pratar om gympakläder och grejer....JA, det är ett jätteproblem för dessa barn där skolan många gånger kliver in och hjälper till på olika sätt.
    Bara för att du inte ser det, så betyder det inte att det inte finns.
    Men - även om skolan kliver in och hjälper till så anmäls också familjen till socialtjänsten. Skolan är en utbildningsinstitution och inte ett hjälpcenter. Vi kan hjälpa ett (misstänkt) utsatt barn med matsäck och regnkläder (om det finns extra) men vi måste också anmäla misstänkta missförhållanden till socialen.

Jag som lärare tycker faktiskt att det är BRA att det ställs krav på idrottskläder, matsäck någon gång ibland, regnkläder osv. Då ökar chansen att upptäcka barn som inte får tillräckligt med stöd hemifrån och upptäcks barnen kan de också få hjälp via soc.
  • neelliee
    sextiotalist skrev 2011-08-27 07:58:41 följande:
    Som icke lat, konfliktsökande förälder, som dessutom skulle haft råd, om mitt barn gillade frukt, att ha med frukt. Så anser jag ändå att schemalagda fruktstunder är fel.
    Varför? Jag som lärare kan lova dig att det är absolit smidigast och bäst för barnenskoncentration om man har EN schemalagd fruktstund (och vill man inte ha då är det rasten som gäller). Barnen är ju i skolan för att lära sig och arbeta, så självklart måste fruktätandet planeras utifrån vad som fungerar bäst ihop med studier. Vi läser alltid högt för barnen under frukten, så tiden spills inte alls (högläsning hjälper den egna läsutvecklingen). Andra har muntliga samlingar eller visar undervisningsfilmer. Men visst, att bara äta frukt utanatt  något som helst pedagogiskt innehåll löpte parallellt, det känns tokigt. Om man inte räknat med det i schemat och gett barnen lite längre dag i skolan.

Och som sagt, man behöver inte gilla fruktstunder men att skylla på att vissa inte har råd är bara tragiskt - man försvarar ju bara föräldrarnas rättighet att prioritera ekonomin som de vill och strunta i barnen.
Svar på tråden Frukt i skolan