• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Anonym
    ewis1 skrev 2011-08-24 08:21:15 följande:
    Här är det också så att barnen ska ha med sig 1-2 frukter till skolan. Det är ju bra om det duger med äpplen, morötter (lite "vanliga" frukter/grönsaker) men ibland vill bonusdottern att vi ska skicka med lite exotiska frukter för det har en del andra barn. Men det blir sällan för jag vet inte vad man ska hitta på....de ska ju äta det också.
    Nyponsoppa har vi börjat skicka med ibland men det kanske är så bra med tanke på allt socker men kanske kan vara bra att alternera med. Såg att någon i den här tråden skickar med riskakor. Tack för det tipset, kan också vara bra att alternera med (jag trodde inte man fick skicka med sådant men nu har jag tänkt till och skickar med precis vad JAG, och självklart barnet, vill Glad)

Sedan var det någon som tog upp i den här tråden att skridskor osv krävs även av barnen. Visst är det galet?! De kanske går till isbanan en gång/år. Sedan krävs skidor, vilket också ska åkas en gång.
    Man kan skicka tomat, gurka, vitkål... Testa exotiska frukter hemma först så du vet vad barnet tycker om!

Skolan kan inte kräva att ni ska stå för skidor och skridskor utan barnen får gå en promenad eller göra något annat när deras klasskamrater åker.
  • Faile
    Dr Mupp skrev 2011-08-24 08:31:02 följande:
    Fattigdomsmonstret är föräldrar som planerat sin ekonomi åt skogen. Iaf så länge de har en inkomst som motsvarar av socialbidrag eller mer. Ligger de under norm men inte söker socialbidrag så har de ju också planerat fel.

Oavsett vad skolan hade sagt hade jag skickat med mina barn nått att äta på förmiddagen. Det är långt mellan frukost och lunch. De hade nog de flesta gjort som vill sina barn väl. Men genom att skolan säger till att de ska ha frukt så får fler barn det.
    Människor kan ju ha dålig ekonomi av många olika orsaker, sjukdom, gamla skulder eller vad som helst. Tycker du låter väldigt dömande med tanke på att du själv lever på socialbidrag. Något många säkert också ser som "dålig ekonomisk planering".
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Dr Mupp
    ewis1 skrev 2011-08-24 08:21:15 följande:
    Här är det också så att barnen ska ha med sig 1-2 frukter till skolan. Det är ju bra om det duger med äpplen, morötter (lite "vanliga" frukter/grönsaker) men ibland vill bonusdottern att vi ska skicka med lite exotiska frukter för det har en del andra barn. Men det blir sällan för jag vet inte vad man ska hitta på....de ska ju äta det också.
    Nyponsoppa har vi börjat skicka med ibland men det kanske är så bra med tanke på allt socker men kanske kan vara bra att alternera med. Såg att någon i den här tråden skickar med riskakor. Tack för det tipset, kan också vara bra att alternera med (jag trodde inte man fick skicka med sådant men nu har jag tänkt till och skickar med precis vad JAG, och självklart barnet, vill Glad)

Sedan var det någon som tog upp i den här tråden att skridskor osv krävs även av barnen. Visst är det galet?! De kanske går till isbanan en gång/år. Sedan krävs skidor, vilket också ska åkas en gång.
    Fast ett par begagnade skridskor är inte dyrt och samma med skidor. Och om man är smart tar man skidor med bindning som fungerar med vilka skor som helst. DÅ behöver man bara fixa stavar eftersom det inte gör nått ifall skidorna är lite för korta.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • NiXxI

Så svårt det är ibland, att läsa en diskussion på FL där största parten responser är ignoranta det TS lyfter fram.

Skolan ska vara avgiftsfri.

Frukt ska vara i sådana fall en tillgänglighet på skolan, eller ingen frukt alls på skolan.

Sedan att höja (eller snarare sänka) diskussionen till socialbidragstagare, rökare, dåliga ekonomer etc, det är bara starkt bevis på att folk inte läser TS och har argument de själva upplever som väldigt befästande, men som bara är nedvärderande, dömande och inskränkta. 

Jag håller med dig TS, om skolan nu verkligen har lyfts fram som avgiftsfri (och sluta nu skrik sosse-Sverige ni andra), så ska det banne mig också vara avgiftsfri. Dvs frukten ska i sådana fall tillhandahållas av skolan, kommunen, etc.
    Inget barn ska känna sig utanför pga ett äppel, en banan eller vad som. INGET barn ska känna sig utanför. 

jahapp
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 08:35:58 följande:
    Va? Mycket mat? Mina barn har ätit minst 2 frukter/dag samt haft 2/5 delar av tallriken med grönsaker vid måltider... Självklart är ett litet barns portioner mindre än en tonårings men mängden frukt och grönt får de små i sig. Som tonåring behöver de 500 g frukt och grönt per dag. Inga enorma mängder det heller om man äter enligt tallriksmodellen.
    Det beror nog vilka mängder man äter. Vi är alla små i maten hemma (även tonåringen). Fram tills för några år sedan åt vår tonåring så lite att vi var tvungan att lägga till extra fett.
    Sambons ena äldre barn var likadant.
    Under lång tid så var jag den som åt mest (trots att sambons barn var tonåringar) och jag äter lite.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 08:53:00 följande:
    Det beror nog vilka mängder man äter. Vi är alla små i maten hemma (även tonåringen). Fram tills för några år sedan åt vår tonåring så lite att vi var tvungan att lägga till extra fett.
    Sambons ena äldre barn var likadant.
    Under lång tid så var jag den som åt mest (trots att sambons barn var tonåringar) och jag äter lite.
    Så små i maten att de totalt sett inte ens äter ca 1 kg per dag? Det låter sjukligt lite...
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 08:58:01 följande:
    Så små i maten att de totalt sett inte ens äter ca 1 kg per dag? Det låter sjukligt lite...
    Det var så illa en period, läkare var inkopplade.
    Mitt eget barn åt en period två små smörgåsar till frukost, två knäckebrödsskivor till lunch och superlite till middag (då 10 år). Men vi såg till att det lilla han åt var så energirikt och näringsrikt det gick. Frukt åt han inte öht (och äter det ogärna fortfarande då han inte tycker det är gott helt enkelt, för sött)
    Sambons ena barn åt lika lite nästan, där var det även allergier med, så de flesta frukterna var uteslutna. Nej, inga ätstörningar, bara väldigt små i maten.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 09:02:00 följande:
    Det var så illa en period, läkare var inkopplade.
    Mitt eget barn åt en period två små smörgåsar till frukost, två knäckebrödsskivor till lunch och superlite till middag (då 10 år). Men vi såg till att det lilla han åt var så energirikt och näringsrikt det gick. Frukt åt han inte öht (och äter det ogärna fortfarande då han inte tycker det är gott helt enkelt, för sött)
    Sambons ena barn åt lika lite nästan, där var det även allergier med, så de flesta frukterna var uteslutna. Nej, inga ätstörningar, bara väldigt små i maten.
    Precis, det handlade om en sjuklig period Friska barn äter 1 kg/dag och behöver00g frukt och grönt om de inte har allergier!
  • Anonym
    NiXxI skrev 2011-08-24 08:52:07 följande:
    Så svårt det är ibland, att läsa en diskussion på FL där största parten responser är ignoranta det TS lyfter fram.

Skolan ska vara avgiftsfri.

Frukt ska vara i sådana fall en tillgänglighet på skolan, eller ingen frukt alls på skolan.

Sedan att höja (eller snarare sänka) diskussionen till socialbidragstagare, rökare, dåliga ekonomer etc, det är bara starkt bevis på att folk inte läser TS och har argument de själva upplever som väldigt befästande, men som bara är nedvärderande, dömande och inskränkta. 

Jag håller med dig TS, om skolan nu verkligen har lyfts fram som avgiftsfri (och sluta nu skrik sosse-Sverige ni andra), så ska det banne mig också vara avgiftsfri. Dvs frukten ska i sådana fall tillhandahållas av skolan, kommunen, etc.
    Inget barn ska känna sig utanför pga ett äppel, en banan eller vad som. INGET barn ska känna sig utanför. 
    Fel av dig. Möjligheten att få äta frukt och grönt som är medtaget hemifrån ska ges, däremot är det inget tvång att äta... Hade det varit ett tvång att ha med sig frukt/grönt skulle skolan vara skyldig att tillhandahålla detta.
  • Snigel84
    Skogsflikkan skrev 2011-08-23 14:06:11 följande:
    Bor i Örebro län - > Lekebergs kommun. Här har det alltid krävts frukt att ta med varje dag. De får då äta den på förmiddagsrasten, vilket jag också kan tycka är lite skruvat, för då ska de väl ändå få tillfälle att leka och springa av sig. Vet att många hoppade över frukten bara för att få leka istället. 

Vet att det även i Lindesbergs kommun fungerar likadant, frukt är ju dessutom inte billigt så har man det tungt ekonomiskt så är det ju en sak som inte är så rolig att lägga ut pengar på.  
    Ja grabben har börjat i Lindesberg nu i höst och måste ha med frukt. Jag har också reagerat på det men vet inte om det är värt att gnällas över? Nu har vi råd men jag harhaft det så snålt att jag fått snåla för o ha råd med extra utgifter som frukt.
Svar på tråden Frukt i skolan