Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Trash-tråden

Tillochmed nallebjörnen håller med mig om det där. Han brukar oftast inte vara så intresserad av samhällsfrågor, men efter att ha läst mitt inlägg gjorde han tydligt tassen upp. Nalle

• lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-29 21:10:37 följande:
    Var fick du den där texten från?
    Jag hittade på den!

Hittade dock en liknande text på denna sidan: www.tuvaforum.se/
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 17:36:03 följande:
    Alltså jag tror jag ser vad du vill säga med detta.
    Sett dig i otaliga trådar där du uppmärksammat vad du uppfattat som skev rättvisa mellan kvinnor och män och nu försöker du likna en organisationer som stödjer kvinnor som utsatts för mäns våld, med en fiktiv organisation som stödjer svenskar som blivit utsatta för våld av invandrare och påpeka orättvisan.

Den jämförelsen håller inte av flera anledningar.
    Väntar med att ange dessa tills jag fått bekräftat att detta är din tankegång.     
    Ja, precis. Jag förstår inte hur det ena kan vara okej, när det andra inte är det.
  • lille Birger
    Driftwood skrev 2012-06-30 18:04:36 följande:
    Logiskt är det inte ok.

Tror de brukar använda argumentet att en kvantitativ skillnad ger en kvalitativ skillnad om kvantiteten är tillräckligt stor.
    Vilket innebär att helt oskyldiga människor kommer diskrimineras. Tycker inte att den företeelsen hör hemma i ett modernt jämställt samhälle, speciellt eftersom man kan förhindra det hur enkelt som helst.

Som jag ser det spelar det ingen roll om invandrare från Somalia har en avsevärt mycket högre brottsbenägenhet än t ex invandrare från Norge. En som invandrar till Sverige från Somalia ska man ha precis samma rättigheter och skyldigheter som en som invandrar från Norge. Begår somaliern ett brott ska h*n dömas utifrån brottet, inte utifrån etniciteten, trosuppfattningen eller könet. Gör man det är vi tillbaka till Apartheidsamhället.

Gillar inte när man kategoriserar människor, delar in folk i olika fack. Alla är ju faktiskt individer.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 18:41:08 följande:
    Hur diskrimineras oskyldiga människor?
    Argumentet att en kvantitativ skillnad ger en kvalitativ skillnad om kvantiteten är tillräckligt stor tar ju inte hänsyn till de som inte faller in i kategoriseringen, de människorna blir ju diskriminerade. Därför är jag emot en sån generalisering av människor. Bara för att man har en viss tro, könstillhörighet eller kommer från ett speciellt land, eller kultur, ska man inte bli nekad t ex att få handla mat på ICA. Om jag inte minns fel innehåller diskrimineringslagen ett segment om tillgång till och tillhandahållande av varor och tjänster, vilket detta ju går under.

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 18:41:08 följande:
    Och jag förstår inte relevansen till texten som följer? 
    Fallet med somaliern som blir diskriminerad baserat på statistik om olika etniciteters våldsbenägenhet skulle ju kunna motiveras med att man får en kvalitativ skillnad, sen att oskyldiga drabbas är ju en annan sak.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 18:53:46 följande:
    För det du just sa kommer snart jämföras med "logiken" i att kvinnor eller folk i allmänhet är rädda för invandrare. Det resonemanget brister för mig, i att människor som kommer med dessa uttalanden har en eller två dåliga erfarenheter av somalier eller araber och nu undviker dem.
    Jag anser inte detta jämförbart med kvinnorna i kvinnohusen som är där efter månader eller år av systematisk psykisk och fysisk misshandel.
    Hur blir det med en etnisk svensk som lever i en nära relation med en invandrare vilken misshandlar svensken systematiskt?
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 19:25:43 följande:
    Ja.

Jag känner mig förvirrad och är extremt trög idag.
    Lika som jag kände mig igår alltså. Äpple
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 19:35:08 följande:
    Det logiska är ju om den kvinnan, liksom en kvinna som misshandlats av en blond, etniskt svensk man, blir avvaktande eller rädd för män.
    Vilken kvinna? Frågade ju hur det blir om en etnisk svensk blir misshandlad av en invandrare i nära relation.

Okej eftersom du automatiskt tror att den misshandlade är en kvinna, trots att det inte alls är specificerat, gör jag frågan mer specifik:

Hur blir det med en etnisk svensk man som lever i en nära relation med en invandrare vilken misshandlar svensken systematiskt?

Och denna frågan är alltså en följd till detta inlägget:
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 18:53:46 följande:
    För det du just sa kommer snart jämföras med "logiken" i att kvinnor eller folk i allmänhet är rädda för invandrare. Det resonemanget brister för mig, i att människor som kommer med dessa uttalanden har en eller två dåliga erfarenheter av somalier eller araber och nu undviker dem.
    Jag anser inte detta jämförbart med kvinnorna i kvinnohusen som är där efter månader eller år av systematisk psykisk och fysisk misshandel.
  • lille Birger

Egentligen spelar det ingen roll vilket kön misshandlaren och den misshandlade har. Jag förstår inte hur man kan sitta och bestämma att det är okej för den misshandlade att skapa fördomar mot kön, men inte mot etnicitet eller religion.

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 19:35:08 följande:
    Det jag finner konstigt, är att såfort mannen är av annan etnicitet så skyr man plötsligt "invandrare". Jag finner en underliggande främlingsfientlighet i sådant resonemang (återknyter i slutet av texten).
    Jag finner det också konstigt, precis som jag finner det konstigt att så fort invandraren är av ett annat kön så skyr man plötsligt "män". Det finns isåfall en underliggande sexism i sånt resonemang.
  • lille Birger

Som jag förstår det verkar det, hur man än vänder och vrider på det, som att man måste påstå att sexism inte är lika allvarligt som rasism, för att motsäga validiteten i jämförelsen mellan diskriminering av invandrare och diskriminering av män.

Svar på tråden Trash-tråden